SATL SATL
Suomen Autoteknillinen Liitto
  • Yhteystiedot
  • Kirjaudu sisään
  • SATL.fi
  • Ostoskori
  • Suomeksi
  • På Svenska
  • In English
  • Yhteystiedot
  • Kirjaudu sisään
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Mediatiedotteet
    • Suomen Autolehti
    • Autoalan tiedotteet
  • Jäsenille
    • Yhteistyökumppanit ja jäsenedut
      • A-Katsastus
      • Euromaster
      • Holiday Club
      • Otavamedia
      • Sokos Hotellit
      • St1
      • Suomen Autolehti
      • Tallink Silja
    • Jäsenhankintakampanja
    • Satelliitti-jäsenlehti
    • Jäsenjärjestönä mukana toiminnassa
    • Paikallisyhdistykset
    • FISITA
    • Jäsenrekisterin extranet
    • Päivitä jäsentietojasi
    • Apurahat
    • Kiertokirjeet
    • Osaamisen kehittäminen
      • Tallennetut SATL-webinaarit
      • Paikallisyhdistysten WordPress-sivuston ylläpidon ohjeita
    • Verkkokauppa
    • Sähköinen Suomen Autolehti
  • Osaamisen kehittäminen
    • Koulutukset
    • Prodiags -koulutukset
    • Seminaarit
    • Verkkokurssit
    • Webinaarit
    • Oppaat
    • EU-hanke 2018
  • Tapahtumat
    • Messut
    • Tapahtumapäivät
    • Kaikki tapahtumat
  • Kirjat ja tuotteet
    • Kirjat
      • Ajoneuvotekniikka
      • Bosch – teknistä tietoutta
    • Muut tuotteet
  • Blogi
  • SATL
    • Tietoa SATL:sta
    • SATL:n esite
    • Hae jäsenyyttä
    • Yhteystiedot
    • Toimihenkilöt
    • Liittohallituksen yhteystiedot
    • Yhteydenottolomake
    • Säännöt
    • Tilaa SATL:n uutiskirje

Etusivu / Blogi

Kategoriat
  • Asiakaspalvelu
  • Autohistoria
  • Autokauppa
  • Autotekniikka
  • Lentokonetekniikka
  • Liikenne
  • Moottoripyörätekniikka
  • Polttoaineet
  • Yleinen
Kirjoittajat
Juha Kiiskinen
KALLE KALAJA
Timo Kanninen
Avainsanat

ADAS, aftersales, aftersalessummit, ahdin, ahtaminen, ajan vaikuttaja, ajan vaikuttaja, ajan vaikuttaja, ajanvaikuttaja, ajoneuvokohtainen, ajovalot, alustatekniikka, ammattikirjallisuus, Apuraha, Apurahat, asiakas, asiakaskeskustelu, asiakaskokemus, asiakasrajapinta, autoala, autoalan jälkimarkkinat, autoalan jälkimarkkinointi, Autoalan JM-barometri 2021, autoalan kirjallisuus, autoalan koulutuksen historia, autoalan koulutus, autohistoria, autohuolto, autokauppa, Autokorjaamo-messut, autokorjaamot, automotive engineering, automyyjät, automyynti, autotekniikka, autoteollisuus, bensiini, Big data, biokaasu, blogi, diesel, dieselajoneuvot, digitaalisuus, e:HEV, Ecoboost, elektoniikka, etäkonferenessi, executive, FISITA, FISITA 2020, FISITA World Mobility Summit, Formula, Formula Student, Formula Student, Fossiiliton, gasum, glykoli, halogeenipolttimot, harrasteauto, henkilökuva, Henkilövalinnat 2021, Henkilövalinnat 2022, hybridi, hybridiautot, hybriditekniikka, ilmastointi, Insinööri, insinöörityö, Insinöörityögaala, Insinöörityögaala 2022, instagram, jäähdytys, jälkimarkkinabarometri, jälkimarkkinointi, jarrut, jäsen, Jäsenetu, jäsenlehti, Jeep, johtaminen, kaasu, kaasuauto, kaasuautot, kalibrointi, Kalle Kalaja, Kari Tammi, kaukovalot, kesäauto, kesäkaara, Kestävä liikkuminen ja toiminta, Kestävän liikkumisen tutkimus- ja koulutusrahasto, kevytauto, kilpa-auto, kirja, kongressi, korjaamo, korjaamot, korjaamotekniikka, korona, kotimaanmatkailu, koulutus, ksenon, Kuljettajaa avustavat järjestelmät, Kultainen elämäntyömerkki, Kuluttajalainsäädäntö korjaamoilla, kuluttajansuojalainsäädäntö, Kuluttajaoikeus, Kuluttajariitalautakunta, kuuntelu, kuvakisa, kylmäaine, Lahjoittaa, laihaseos, lammpu, lamppu, latausjärjestelmät, led, LED-korvauslamput, Lentokonemoottori, liikenne, Liikennepäästöt, liiketoiminta, Liittohallitus, Liittokokous, Liittokokous 2021, Liittokokous 2022, Liittokokous siirretty, lisämyynti, litiumioniakkutekniikka, logistiikka, luovutushuolto, lut, lvm, Maailmankongressi, maakaasu, mekaanikot, messut, Metropolia, Metropolia Motorsport, mobilia, monitilavaihteisto, moottoritekniikka, moottoriurheilu, myynti, Neliveto, nopeus, OLED, omistaminen, Online Conference, opinnäytetyö, opiskelijat, osaaminen, päästöt, pakettiauto, pakokaasu, palvelu, pandemia, PHEV, pienhiukkaset, poikkeusaika, polttoaine- ja ilmastoasiaa, Polttoaineet, polttokennoautot, polttokennot, polttomoottori, portaali, prosessit, puheenjohtaja, R744, raskas kalusto, Reklamaatioiden hoito, säätö, sähköajoneuvokanta, Sähköauto-opas, sähköauton lataus, sähköautot, sähköautotekniikka, sähköistyminen, sähkömoottoripyörä, sähköpyörä, sähköturvallisuus, Sarjahybridi, satelliitti, Satelliitti-jäsenlehti, SATL Automotive Aftersales Summit, SATL jälkimarkkinabarometri, SATL:n kestävän liikkumisen tutkimus- ja koulutusrahasto, seminaari, Strategia 2021, summit, Suomen Autolehti, Synteettiset polttoaineet, taloudellisuus, tankkaus, Tekniikka-blogi, telematiikka, Tieliikennelaki, Toimintakertomus 2020, Toimintakertomus 2021, Toimintasuunnitelma 2021, Toimintasuunnitelma 2022, Travelling Fellowship, tulevaisuus, turbo, turboahdin, uusi liiketoimintajohtaja, Uusi puheenjohtaja, uutiskirje, vaihteistot, vaikuttaja, valojen suuntaus, valot, varaosat, verkkokoulutus, vety, vetyautot, virittäminen, voimansiirto, Vuoden Autoteknikko, Vuoden Autoteknikko 2021, webinaari, World Congress, xenon

Blogi

Jeepin sähköistäminen – Jeep Wrangler 4xe PHEV

Jeep yhdistetään nelivetoon ja toimiviin maastoajo-ominaisuuksiin. Minkälainen on Jeepin hybriditoteutus, kun voimalinjassa käyttövoimaltaan kaksi erilaista moottoria? Jeeppiä puhtaimmillaan Wranglerin ajoneuvotekninen…

Lue lisää
9.01.2023 Juha Kiiskinen
  • Autotekniikka

BMW B58-moottori: Moduulipätkän evoluutio

Puolen litran sylinterit BMW:n modulaariseen voimalaitetekniikkaan perustuva kuusisylinterinen B58-moottori esiteltiin tuoreeltaan Suomen Autolehden numerossa 10/2015. Tuolloin BMW:n todettiin päätyneen ratkaisuun,…

Lue lisää
9.12.2022 Juha Kiiskinen
  • Autotekniikka
Bugattin tarina

Bugattin tarina

Ettore Bugatti (1881-1947) osoittautui jo nuorena kyvykkääksi mekaniikan taitajaksi. 2000-luvulla Bugatti-brändin perintö elää yhä sangen voimakkaana. Milanolaisperheen esikoinen Ettore Bugatti…

31.10.2022
  • Autohistoria
  • Autotekniikka
Juha Kiiskinen
Bugattin tarina
Katseet polttoaineeseen

Katseet polttoaineeseen

Polttomoottoreita pidetään osaltaan syypäinä ilmaston heikkenevään tilaan ja globaalin kasvihuoneilmiön etenemiseen. Moottoreiden sijasta katseet nyt suunnataan polttoaineeseen. Hiilidioksidia pidetään syypäänä…

19.09.2022
  • Polttoaineet
Juha Kiiskinen
Katseet polttoaineeseen
Raskaan kaluston voimalaitetekniikkaa: mitä dieselmoottorin seuraajaksi?

Raskaan kaluston voimalaitetekniikkaa: mitä dieselmoottorin...

Henkilöautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen tapauksessa ladattavat täyssähköautot näyttävät olevan vahvoilla, kun polttomoottoreista aikanaan tullaan luopumaan. Miltä tilanne näyttää raskaiden hyötyajoneuvojen…

18.08.2022
  • Autotekniikka
Juha Kiiskinen
Raskaan kaluston voimalaitetekniikkaa: mitä dieselmoottorin seuraajaksi?
Austro AE300-lentomoottori – Maantieltä taivaalle

Austro AE300-lentomoottori – Maantieltä taivaalle

Henkilöautoa varten kehitetyn dieselvoimalaitteen modifioiminen lentomoottoriksi ei ole kovin yleistä, mutta sellaisiakin on tehty. Tästä esimerkin tarjoaa Austro AE300, jota…

1.06.2022
  • Lentokonetekniikka
Juha Kiiskinen
Austro AE300-lentomoottori – Maantieltä taivaalle
Kaksipyöräisten toiminnallisuus ja turvallisuus –  elektroniikka hallinnoi

Kaksipyöräisten toiminnallisuus ja turvallisuus –...

Ajoneuvoissa elektroniikan merkitys on kasvanut kaiken aikaa. Tämä koskee myös kaksipyöräisiä, lähtien skoottereista ja päätyen rentojen kruisereiden kautta kiihkeisiin katusportteihin….

2.05.2022
  • Moottoripyörätekniikka
Juha Kiiskinen
Kaksipyöräisten toiminnallisuus ja turvallisuus – elektroniikka hallinnoi
Nissan Juke Hybrid –  Kehittynyt monitilavaihteisto ja kolme moottoria

Nissan Juke Hybrid – Kehittynyt...

Nissan on tuomassa markkinoille mielenkiintoisen hybridiversion suositusta Juke-mallista. Kyseessä on yhdessä allianssikumppanin Renaultin kanssa kehitetty tekniikka vastauksena kiristyviin päästövaatimuksiin. Joustava…

31.03.2022
  • Autotekniikka
Juha Kiiskinen
Nissan Juke Hybrid – Kehittynyt monitilavaihteisto ja kolme moottoria
+ Näytä enemmän

Suomen Autoteknillinen Liitto

Köydenpunojankatu 8, 00180 Helsinki
puh. 09 694 4724
satl@satl.fi

Toimihenkilöt
Laskutusosoitteet

  • SATL Facebook
  • SATL Twitter
  • SATL LinkedIn
  • SATL Instagram

Tietoa SATL:sta

Suomen Autoteknillinen Liitto ry (SATL) on autoalan ammattilaisten ja asiantuntijoiden yhteistyö- ja koulutusjärjestö.

SATL toimii jäsenyhdistystensä kattojärjestönä, jonka tavoitteena on ylläpitää ja kehittää koko autoalan osaamista ja ammattitaitoa.

Lue lisää

Sisältö

  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Mediatiedotteet
    • Suomen Autolehti
    • Autoalan tiedotteet
  • Jäsenille
    • Yhteistyökumppanit ja jäsenedut
      • A-Katsastus
      • Euromaster
      • Holiday Club
      • Otavamedia
      • Sokos Hotellit
      • St1
      • Suomen Autolehti
      • Tallink Silja
    • Jäsenhankintakampanja
    • Satelliitti-jäsenlehti
    • Jäsenjärjestönä mukana toiminnassa
    • Paikallisyhdistykset
    • FISITA
    • Jäsenrekisterin extranet
    • Päivitä jäsentietojasi
    • Apurahat
    • Kiertokirjeet
    • Osaamisen kehittäminen
      • Tallennetut SATL-webinaarit
      • Paikallisyhdistysten WordPress-sivuston ylläpidon ohjeita
    • Verkkokauppa
    • Sähköinen Suomen Autolehti
  • Osaamisen kehittäminen
    • Koulutukset
    • Prodiags -koulutukset
    • Seminaarit
    • Verkkokurssit
    • Webinaarit
    • Oppaat
    • EU-hanke 2018
  • Tapahtumat
    • Messut
    • Tapahtumapäivät
    • Kaikki tapahtumat
  • Kirjat ja tuotteet
    • Kirjat
      • Ajoneuvotekniikka
      • Bosch – teknistä tietoutta
    • Muut tuotteet
  • Blogi
  • SATL
    • Tietoa SATL:sta
    • SATL:n esite
    • Hae jäsenyyttä
    • Yhteystiedot
    • Toimihenkilöt
    • Liittohallituksen yhteystiedot
    • Yhteydenottolomake
    • Säännöt
    • Tilaa SATL:n uutiskirje

Pikalinkit

  • Hae jäsenyyttä
  • Paikallisyhdistykset
  • Jäsenrekisterin extranet
  • Yhteydenottolomake
  • Tilaus- ja toimitusehdot
  • Tietoa evästeistä
  • Tietosuojaseloste