SATL SATL
Suomen Autoteknillinen Liitto
  • Yhteystiedot
  • Kirjaudu sisään
  • SATL.fi
  • Ostoskori
  • Suomeksi
  • På Svenska
  • In English
  • Yhteystiedot
  • Kirjaudu sisään
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Mediatiedotteet
    • Suomen Autolehti
    • Autoalan tiedotteet
  • Jäsenille
    • Yhteistyökumppanit ja jäsenedut
      • A-Katsastus
      • Otavamedia
      • Sokos Hotellit
      • St1
      • Suomen Autolehti
    • Jäsenhankintakampanja
    • Satelliitti-jäsenlehti
    • Jäsenjärjestönä mukana toiminnassa
    • Paikallisyhdistykset
    • FISITA
    • Jäsenrekisterin extranet
    • Päivitä jäsentietojasi
    • Apurahat
    • Kiertokirjeet
    • Osaamisen kehittäminen
      • Tallennetut SATL-webinaarit
      • Paikallisyhdistysten WordPress-sivuston ylläpidon ohjeita
    • Verkkokauppa
    • Sähköinen Suomen Autolehti
  • Osaamisen kehittäminen
    • Koulutukset
    • Seminaarit
    • Verkkokurssit
    • Webinaarit
    • Oppaat
    • EU-hanke 2018
  • Tapahtumat
    • Messut
    • Tapahtumapäivät
    • Kaikki tapahtumat
  • Kirjat ja tuotteet
    • Kirjat
      • Ajoneuvotekniikka
      • Bosch – teknistä tietoutta
    • Muut tuotteet
  • Blogi
  • SATL
    • Tietoa SATL:sta
    • SATL:n esite
    • Hae jäsenyyttä
    • Yhteystiedot
    • Toimihenkilöt
    • Liittohallituksen yhteystiedot
    • Yhteydenottolomake
    • Säännöt
    • Tilaa SATL:n uutiskirje

Etusivu / Autotekniikka

Kategoriat
  • Asiakaspalvelu
  • Autohistoria
  • Autokauppa
  • Autotekniikka
  • Lentokonetekniikka
  • Liikenne
  • Moottoripyörätekniikka
  • Polttoaineet
  • Yleinen
Kirjoittajat
Juha Kiiskinen
KALLE KALAJA
Timo Kanninen
Avainsanat

ADAS, AdBlue, aftersales, aftersalessummit, ahdin, ahtaminen, ajan vaikuttaja, ajan vaikuttaja, ajan vaikuttaja, ajanvaikuttaja, ajoneuvokohtainen, ajoneuvotekniikkaa, ajovalot, alustatekniikka, ammattikirjallisuus, Apuraha, Apurahat, asiakas, asiakaskeskustelu, asiakaskokemus, asiakasrajapinta, autoala, autoalan jälkimarkkinat, autoalan jälkimarkkinointi, Autoalan JM-barometri 2021, autoalan kirjallisuus, autoalan koulutuksen historia, autoalan koulutus, autohistoria, autohuolto, autokauppa, Autokorjaamo-messut, autokorjaamot, automotive engineering, automyyjät, automyynti, Auton ja tien museo, autotekniikka, autoteollisuus, bensiini, Big data, biokaasu, blogi, diesel, dieselajoneuvot, digitaalisuus, e:HEV, Ecoboost, elektoniikka, etäkonferenessi, executive, FISITA, FISITA 2020, FISITA World Mobility Summit, Formula, Formula Student, Formula Student, Fossiiliton, gasum, glykoli, halogeenipolttimot, harrasteauto, henkilökuva, Henkilövalinnat 2021, Henkilövalinnat 2022, historia, hybridi, Hybridi- ja sähköajoneuvot -kirja, hybridiautot, hybriditekniikka, ilmastointi, Insinööri, insinöörityö, Insinöörityögaala, Insinöörityögaala 2022, Insinöörityögaala 2023, instagram, jäähdytys, jälkimarkkinabarometri, jälkimarkkinointi, jarrut, jäsen, Jäsenetu, jäsenlehti, Jeep, johtaminen, kaasu, kaasuauto, kaasuautot, kalibrointi, Kalle Kalaja, Kari Tammi, Kari Tammi, kaukovalot, kesäauto, kesäkaara, Kestävä liikkuminen ja toiminta, Kestävän liikkumisen tutkimus- ja koulutusrahasto, kevytauto, kilpa-auto, kirja, kongressi, korjaamo, korjaamot, korjaamotekniikka, korona, kotimaanmatkailu, koulutus, ksenon, Kuljettajaa avustavat järjestelmät, Kultainen elämäntyömerkki, Kuluttajalainsäädäntö korjaamoilla, kuluttajansuojalainsäädäntö, Kuluttajaoikeus, Kuluttajariitalautakunta, kuuntelu, kuvakisa, kylmäaine, Lahjoittaa, laihaseos, lammpu, lamppu, latausjärjestelmät, led, LED-korvauslamput, Lentokonemoottori, liikenne, Liikennepäästöt, liiketoiminta, Liittohallitus, Liittokokous, Liittokokous 2021, Liittokokous 2022, Liittokokous siirretty, lisämyynti, litiumioniakkutekniikka, logistiikka, luovutushuolto, lut, lvm, Maailmankongressi, maakaasu, mekaanikot, messut, Metropolia, Metropolia Motorsport, mobilia, monitilavaihteisto, moottoritekniikka, moottoriurheilu, myynti, Neliveto, nopeus, NOx, OLED, omistaminen, Online Conference, opinnäytetyö, opiskelijat, osaaminen, Otto Lahti, päästöt, pakettiauto, pakokaasu, palvelu, pandemia, PHEV, pienhiukkaset, Pisaralla Pisimmälle, poikkeusaika, polttoaine- ja ilmastoasiaa, Polttoaineet, polttokennoautot, polttokennot, polttomoottori, portaali, prosessit, puheenjohtaja, R744, raskas kalusto, Reklamaatioiden hoito, Remmi-Team, säätö, sähköajoneuvokanta, Sähköauto-opas, sähköauton lataus, sähköautot, sähköautotekniikka, sähköistyminen, sähkömoottoripyörä, sähköpyörä, sähköturvallisuus, Sarjahybridi, satelliitti, Satelliitti-jäsenlehti, SATL Automotive Aftersales Summit, SATL jälkimarkkinabarometri, SATL liittokokous 2023, SATL webinaari, SATL:n kestävän liikkumisen tutkimus- ja koulutusrahasto, SATL:n kestävän liikkumisen tutkimus- ja koulutusrahasto, seminaari, SRC-tekniikka, Strategia 2021, summit, Suomen Autolehti, Synteettiset polttoaineet, taloudellisuus, tankkaus, Tekniikka-blogi, telematiikka, Tieliikennelaki, Toimintakertomus 2020, Toimintakertomus 2021, Toimintasuunnitelma 2021, Toimintasuunnitelma 2022, Travelling Fellowship, tulevaisuus, turbo, turboahdin, Typenoksidit, uusi liiketoimintajohtaja, Uusi puheenjohtaja, uutiskirje, vaihteistot, vaikuttaja, valojen suuntaus, valot, varaosat, verkkokoulutus, vety, vetyautot, virittäminen, voimansiirto, Vuoden Autoteknikko, Vuoden Autoteknikko 2021, Vuoden Autoteknikko 2022, webinaari, World Congress, xenon

Autotekniikka

Leopard 2-panssarivaunun voimalinja – Voimaa ja vääntöä

Leopard 2-panssarivaunun voimalinja – Voimaa...

Viime aikoina saksalaisvalmisteinen Leopard 2-taistelupanssarivaunu on esiintynyt julkisuudessa tämän tästä. Niinpä otimme selvää, minkälainen on tällaisen lähes 60 tonnia painavan…

14.03.2023
  • Autotekniikka
  • Yleinen
Juha Kiiskinen
Leopard 2-panssarivaunun voimalinja – Voimaa ja vääntöä
SCR-tekniikasta dieselin pelastus

SCR-tekniikasta dieselin pelastus

Dieselmoottorissa palaminen tapahtuu suurella ilmamäärällä korkeassa lämpötilassa verrattain laihalla seoksella. Sylintereihin tuotu ilma puristetaan tilavuuteen, joka on monin kerroin tiiviimpi…

15.02.2023
  • Autotekniikka
  • Polttoaineet
Juha Kiiskinen
SCR-tekniikasta dieselin pelastus
Jeepin sähköistäminen – Jeep Wrangler 4xe PHEV

Jeepin sähköistäminen – Jeep Wrangler...

Jeep yhdistetään nelivetoon ja toimiviin maastoajo-ominaisuuksiin. Minkälainen on Jeepin hybriditoteutus, kun voimalinjassa käyttövoimaltaan kaksi erilaista moottoria? Jeeppiä puhtaimmillaan Wranglerin ajoneuvotekninen…

9.01.2023
  • Autotekniikka
Juha Kiiskinen
Jeepin sähköistäminen – Jeep Wrangler 4xe PHEV
BMW B58-moottori: Moduulipätkän evoluutio

BMW B58-moottori: Moduulipätkän evoluutio

Puolen litran sylinterit BMW:n modulaariseen voimalaitetekniikkaan perustuva kuusisylinterinen B58-moottori esiteltiin tuoreeltaan Suomen Autolehden numerossa 10/2015. Tuolloin BMW:n todettiin päätyneen ratkaisuun,…

9.12.2022
  • Autotekniikka
Juha Kiiskinen
BMW B58-moottori: Moduulipätkän evoluutio
Bugattin tarina

Bugattin tarina

Ettore Bugatti (1881-1947) osoittautui jo nuorena kyvykkääksi mekaniikan taitajaksi. 2000-luvulla Bugatti-brändin perintö elää yhä sangen voimakkaana. Milanolaisperheen esikoinen Ettore Bugatti…

31.10.2022
  • Autohistoria
  • Autotekniikka
Juha Kiiskinen
Bugattin tarina
Raskaan kaluston voimalaitetekniikkaa: mitä dieselmoottorin seuraajaksi?

Raskaan kaluston voimalaitetekniikkaa: mitä dieselmoottorin...

Henkilöautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen tapauksessa ladattavat täyssähköautot näyttävät olevan vahvoilla, kun polttomoottoreista aikanaan tullaan luopumaan. Miltä tilanne näyttää raskaiden hyötyajoneuvojen…

18.08.2022
  • Autotekniikka
Juha Kiiskinen
Raskaan kaluston voimalaitetekniikkaa: mitä dieselmoottorin seuraajaksi?
+ Näytä enemmän

Suomen Autoteknillinen Liitto

Köydenpunojankatu 8, 00180 Helsinki
puh. 09 694 4724
satl@satl.fi

Toimihenkilöt
Laskutusosoitteet

  • SATL Facebook
  • SATL Twitter
  • SATL LinkedIn
  • SATL Instagram

Tietoa SATL:sta

Suomen Autoteknillinen Liitto ry (SATL) on autoalan ammattilaisten ja asiantuntijoiden yhteistyö- ja koulutusjärjestö.

SATL toimii jäsenyhdistystensä kattojärjestönä, jonka tavoitteena on ylläpitää ja kehittää koko autoalan osaamista ja ammattitaitoa.

Lue lisää

Sisältö

  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Mediatiedotteet
    • Suomen Autolehti
    • Autoalan tiedotteet
  • Jäsenille
    • Yhteistyökumppanit ja jäsenedut
      • A-Katsastus
      • Otavamedia
      • Sokos Hotellit
      • St1
      • Suomen Autolehti
    • Jäsenhankintakampanja
    • Satelliitti-jäsenlehti
    • Jäsenjärjestönä mukana toiminnassa
    • Paikallisyhdistykset
    • FISITA
    • Jäsenrekisterin extranet
    • Päivitä jäsentietojasi
    • Apurahat
    • Kiertokirjeet
    • Osaamisen kehittäminen
      • Tallennetut SATL-webinaarit
      • Paikallisyhdistysten WordPress-sivuston ylläpidon ohjeita
    • Verkkokauppa
    • Sähköinen Suomen Autolehti
  • Osaamisen kehittäminen
    • Koulutukset
    • Seminaarit
    • Verkkokurssit
    • Webinaarit
    • Oppaat
    • EU-hanke 2018
  • Tapahtumat
    • Messut
    • Tapahtumapäivät
    • Kaikki tapahtumat
  • Kirjat ja tuotteet
    • Kirjat
      • Ajoneuvotekniikka
      • Bosch – teknistä tietoutta
    • Muut tuotteet
  • Blogi
  • SATL
    • Tietoa SATL:sta
    • SATL:n esite
    • Hae jäsenyyttä
    • Yhteystiedot
    • Toimihenkilöt
    • Liittohallituksen yhteystiedot
    • Yhteydenottolomake
    • Säännöt
    • Tilaa SATL:n uutiskirje

Pikalinkit

  • Hae jäsenyyttä
  • Paikallisyhdistykset
  • Jäsenrekisterin extranet
  • Yhteydenottolomake
  • Tilaus- ja toimitusehdot
  • Tietoa evästeistä
  • Tietosuojaseloste