SATL SATL
Suomen Autoteknillinen Liitto
  • Yhteystiedot
  • Kirjaudu sisään
  • SATL.fi
  • Ostoskori
  • Suomeksi
  • På Svenska
  • In English
  • Yhteystiedot
  • Kirjaudu sisään
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Mediatiedotteet
    • Suomen Autolehti
    • Autoalan tiedotteet
  • Jäsenille
    • Yhteistyökumppanit ja jäsenedut
      • A-Katsastus
      • Euromaster
      • Holiday Club
      • Otavamedia
      • Sokos Hotellit
      • St1
      • Suomen Autolehti
      • Tallink Silja
    • Jäsenhankintakampanja
    • Satelliitti-jäsenlehti
    • Jäsenjärjestönä mukana toiminnassa
    • Paikallisyhdistykset
    • FISITA
    • Jäsenrekisterin extranet
    • Päivitä jäsentietojasi
    • Apurahat
    • Kiertokirjeet
    • Osaamisen kehittäminen
      • Tallennetut SATL-webinaarit
      • Paikallisyhdistysten WordPress-sivuston ylläpidon ohjeita
    • Verkkokauppa
    • Sähköinen Suomen Autolehti
  • Osaamisen kehittäminen
    • Koulutukset
    • Prodiags -koulutukset
    • Seminaarit
    • Verkkokurssit
    • Webinaarit
    • Oppaat
    • EU-hanke 2018
  • Tapahtumat
    • Messut
    • Tapahtumapäivät
    • Kaikki tapahtumat
  • Kirjat ja tuotteet
    • Kirjat
      • Ajoneuvotekniikka
      • Bosch – teknistä tietoutta
    • Muut tuotteet
  • Blogi
  • SATL
    • Tietoa SATL:sta
    • SATL:n esite
    • Hae jäsenyyttä
    • Yhteystiedot
    • Toimihenkilöt
    • Liittohallituksen yhteystiedot
    • Yhteydenottolomake
    • Säännöt
    • Tilaa SATL:n uutiskirje

Etusivu / Blogi

Kategoriat
  • Asiakaspalvelu
  • Autohistoria
  • Autokauppa
  • Autotekniikka
  • Lentokonetekniikka
  • Liikenne
  • Moottoripyörätekniikka
  • Polttoaineet
  • Yleinen
Kirjoittajat
Juha Kiiskinen
KALLE KALAJA
Timo Kanninen
Avainsanat

ADAS, aftersales, aftersalessummit, ahdin, ahtaminen, ajan vaikuttaja, ajan vaikuttaja, ajan vaikuttaja, ajanvaikuttaja, ajoneuvokohtainen, ajovalot, alustatekniikka, ammattikirjallisuus, Apuraha, Apurahat, asiakas, asiakaskeskustelu, asiakaskokemus, asiakasrajapinta, autoala, autoalan jälkimarkkinat, autoalan jälkimarkkinointi, Autoalan JM-barometri 2021, autoalan kirjallisuus, autoalan koulutuksen historia, autoalan koulutus, autohistoria, autohuolto, autokauppa, Autokorjaamo-messut, autokorjaamot, automotive engineering, automyyjät, automyynti, autotekniikka, autoteollisuus, bensiini, Big data, biokaasu, blogi, diesel, dieselajoneuvot, digitaalisuus, e:HEV, Ecoboost, elektoniikka, etäkonferenessi, executive, FISITA, FISITA 2020, FISITA World Mobility Summit, Formula, Formula Student, Formula Student, Fossiiliton, gasum, glykoli, halogeenipolttimot, harrasteauto, henkilökuva, Henkilövalinnat 2021, Henkilövalinnat 2022, hybridi, hybridiautot, hybriditekniikka, ilmastointi, Insinööri, insinöörityö, Insinöörityögaala, Insinöörityögaala 2022, instagram, jäähdytys, jälkimarkkinabarometri, jälkimarkkinointi, jarrut, jäsen, Jäsenetu, jäsenlehti, Jeep, johtaminen, kaasu, kaasuauto, kaasuautot, kalibrointi, Kalle Kalaja, Kari Tammi, kaukovalot, kesäauto, kesäkaara, Kestävä liikkuminen ja toiminta, Kestävän liikkumisen tutkimus- ja koulutusrahasto, kevytauto, kilpa-auto, kirja, kongressi, korjaamo, korjaamot, korjaamotekniikka, korona, kotimaanmatkailu, koulutus, ksenon, Kuljettajaa avustavat järjestelmät, Kultainen elämäntyömerkki, Kuluttajalainsäädäntö korjaamoilla, kuluttajansuojalainsäädäntö, Kuluttajaoikeus, Kuluttajariitalautakunta, kuuntelu, kuvakisa, kylmäaine, Lahjoittaa, laihaseos, lammpu, lamppu, latausjärjestelmät, led, LED-korvauslamput, Lentokonemoottori, liikenne, Liikennepäästöt, liiketoiminta, Liittohallitus, Liittokokous, Liittokokous 2021, Liittokokous 2022, Liittokokous siirretty, lisämyynti, litiumioniakkutekniikka, logistiikka, luovutushuolto, lut, lvm, Maailmankongressi, maakaasu, mekaanikot, messut, Metropolia, Metropolia Motorsport, mobilia, monitilavaihteisto, moottoritekniikka, moottoriurheilu, myynti, Neliveto, nopeus, OLED, omistaminen, Online Conference, opinnäytetyö, opiskelijat, osaaminen, päästöt, pakettiauto, pakokaasu, palvelu, pandemia, PHEV, pienhiukkaset, poikkeusaika, polttoaine- ja ilmastoasiaa, Polttoaineet, polttokennoautot, polttokennot, polttomoottori, portaali, prosessit, puheenjohtaja, R744, raskas kalusto, Reklamaatioiden hoito, säätö, sähköajoneuvokanta, Sähköauto-opas, sähköauton lataus, sähköautot, sähköautotekniikka, sähköistyminen, sähkömoottoripyörä, sähköpyörä, sähköturvallisuus, Sarjahybridi, satelliitti, Satelliitti-jäsenlehti, SATL Automotive Aftersales Summit, SATL jälkimarkkinabarometri, SATL:n kestävän liikkumisen tutkimus- ja koulutusrahasto, seminaari, Strategia 2021, summit, Suomen Autolehti, Synteettiset polttoaineet, taloudellisuus, tankkaus, Tekniikka-blogi, telematiikka, Tieliikennelaki, Toimintakertomus 2020, Toimintakertomus 2021, Toimintasuunnitelma 2021, Toimintasuunnitelma 2022, Travelling Fellowship, tulevaisuus, turbo, turboahdin, uusi liiketoimintajohtaja, Uusi puheenjohtaja, uutiskirje, vaihteistot, vaikuttaja, valojen suuntaus, valot, varaosat, verkkokoulutus, vety, vetyautot, virittäminen, voimansiirto, Vuoden Autoteknikko, Vuoden Autoteknikko 2021, webinaari, World Congress, xenon

Blogi

Jeepin sähköistäminen – Jeep Wrangler 4xe PHEV

Jeep yhdistetään nelivetoon ja toimiviin maastoajo-ominaisuuksiin. Minkälainen on Jeepin hybriditoteutus, kun voimalinjassa käyttövoimaltaan kaksi erilaista moottoria? Jeeppiä puhtaimmillaan Wranglerin ajoneuvotekninen…

Lue lisää
9.01.2023 Juha Kiiskinen
  • Autotekniikka

BMW B58-moottori: Moduulipätkän evoluutio

Puolen litran sylinterit BMW:n modulaariseen voimalaitetekniikkaan perustuva kuusisylinterinen B58-moottori esiteltiin tuoreeltaan Suomen Autolehden numerossa 10/2015. Tuolloin BMW:n todettiin päätyneen ratkaisuun,…

Lue lisää
9.12.2022 Juha Kiiskinen
  • Autotekniikka
Sähkölämmitteinen katalysaattori tulossa

Sähkölämmitteinen katalysaattori tulossa

Pakokaasupäästöjä tulevaisuudessa säätelevä Euro 7-normi on vielä luonnostelu- ja lobbausvaiheessa. Kuitenkin jo nyt on tiedossa, että polttomoottorin kylmäkäynnistyksen jälkeisten päästöjen…

6.05.2021
  • Autotekniikka
Juha Kiiskinen
Sähkölämmitteinen katalysaattori tulossa
Laihaseosmoottori kehittyy: suorituskykyä lisää, kulutusta vähemmän

Laihaseosmoottori kehittyy: suorituskykyä lisää, kulutusta...

Kuten aikaisemminkin, polttomoottori on varustettu 24 V jännitetasolla operoivalla hihnakäyttöisellä käynnistingeneraattorilla, joka kykenee valikoidusti tukemaan polttomoottoria enintään 4,8 kilowatin teholla.

6.04.2021
  • Autotekniikka
Juha Kiiskinen
Laihaseosmoottori kehittyy: suorituskykyä lisää, kulutusta vähemmän
Toyota G16E-GTS: Turbovoimala

Toyota G16E-GTS: Turbovoimala

Polttoaineensyöttö yhdistää sekä suorasuihkutuksen (GDI) että imusarjasuihkutuksen (MPI), jolloin lopputulemana on Toyota D-4S -järjestelmä. Yhteensä suihkutussuuttimia on kuusi kappaletta.

5.01.2021
  • Autotekniikka
Juha Kiiskinen
Toyota G16E-GTS: Turbovoimala
Rento rekiretki

Rento rekiretki

Takapenkin tiimihän voi laskea, kuinka montaa kertaa ajomatkan aikana kuljettaja oli kohtelias.

18.12.2020
  • Liikenne
  • Yleinen
KALLE KALAJA
Rento rekiretki
Mercedes-AMG sähköistää turboahtimen

Mercedes-AMG sähköistää turboahtimen

Moottorinohjausjärjestelmän ohjaama sähkömoottori käyttää ahtimen kompressoripyörää ennen kuin kasvava pakokaasuvirtaus ottaa tehtävän hoitaakseen.

9.12.2020
  • Autotekniikka
Juha Kiiskinen
Mercedes-AMG sähköistää turboahtimen
Kolmesylinteriset valtaavat alaa: Rivikuutosen puolikas

Kolmesylinteriset valtaavat alaa: Rivikuutosen puolikas

Kahdeksan vuotta sitten markkinoille tullut kolmesylinterinen Ford Ecoboost-turbomoottori on osoittautunut menestystarinaksi, jota muut valmistajat eivät voineet tyytyä seuraamaan sivusta. Ecoboostin…

22.10.2020
  • Autotekniikka
Juha Kiiskinen
Kolmesylinteriset valtaavat alaa: Rivikuutosen puolikas
+ Näytä enemmän

Suomen Autoteknillinen Liitto

Köydenpunojankatu 8, 00180 Helsinki
puh. 09 694 4724
satl@satl.fi

Toimihenkilöt
Laskutusosoitteet

  • SATL Facebook
  • SATL Twitter
  • SATL LinkedIn
  • SATL Instagram

Tietoa SATL:sta

Suomen Autoteknillinen Liitto ry (SATL) on autoalan ammattilaisten ja asiantuntijoiden yhteistyö- ja koulutusjärjestö.

SATL toimii jäsenyhdistystensä kattojärjestönä, jonka tavoitteena on ylläpitää ja kehittää koko autoalan osaamista ja ammattitaitoa.

Lue lisää

Sisältö

  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Mediatiedotteet
    • Suomen Autolehti
    • Autoalan tiedotteet
  • Jäsenille
    • Yhteistyökumppanit ja jäsenedut
      • A-Katsastus
      • Euromaster
      • Holiday Club
      • Otavamedia
      • Sokos Hotellit
      • St1
      • Suomen Autolehti
      • Tallink Silja
    • Jäsenhankintakampanja
    • Satelliitti-jäsenlehti
    • Jäsenjärjestönä mukana toiminnassa
    • Paikallisyhdistykset
    • FISITA
    • Jäsenrekisterin extranet
    • Päivitä jäsentietojasi
    • Apurahat
    • Kiertokirjeet
    • Osaamisen kehittäminen
      • Tallennetut SATL-webinaarit
      • Paikallisyhdistysten WordPress-sivuston ylläpidon ohjeita
    • Verkkokauppa
    • Sähköinen Suomen Autolehti
  • Osaamisen kehittäminen
    • Koulutukset
    • Prodiags -koulutukset
    • Seminaarit
    • Verkkokurssit
    • Webinaarit
    • Oppaat
    • EU-hanke 2018
  • Tapahtumat
    • Messut
    • Tapahtumapäivät
    • Kaikki tapahtumat
  • Kirjat ja tuotteet
    • Kirjat
      • Ajoneuvotekniikka
      • Bosch – teknistä tietoutta
    • Muut tuotteet
  • Blogi
  • SATL
    • Tietoa SATL:sta
    • SATL:n esite
    • Hae jäsenyyttä
    • Yhteystiedot
    • Toimihenkilöt
    • Liittohallituksen yhteystiedot
    • Yhteydenottolomake
    • Säännöt
    • Tilaa SATL:n uutiskirje

Pikalinkit

  • Hae jäsenyyttä
  • Paikallisyhdistykset
  • Jäsenrekisterin extranet
  • Yhteydenottolomake
  • Tilaus- ja toimitusehdot
  • Tietoa evästeistä
  • Tietosuojaseloste