SATL SATL
Suomen Autoteknillinen Liitto
  • Yhteystiedot
  • Kirjaudu sisään
  • SATL.fi
  • Ostoskori
  • Suomeksi
  • På Svenska
  • In English
  • Yhteystiedot
  • Kirjaudu sisään
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Mediatiedotteet
    • Suomen Autolehti
    • Autoalan tiedotteet
  • Jäsenille
    • Yhteistyökumppanit ja jäsenedut
      • A-Katsastus
      • Otavamedia
      • Sokos Hotellit
      • St1
      • Suomen Autolehti
    • Jäsenhankintakampanja
    • Satelliitti-jäsenlehti
    • Jäsenjärjestönä mukana toiminnassa
    • Paikallisyhdistykset
    • FISITA
    • Jäsenrekisterin extranet
    • Päivitä jäsentietojasi
    • Apurahat
    • Kiertokirjeet
    • Osaamisen kehittäminen
      • Tallennetut SATL-webinaarit
      • Paikallisyhdistysten WordPress-sivuston ylläpidon ohjeita
    • Verkkokauppa
    • Sähköinen Suomen Autolehti
  • Osaamisen kehittäminen
    • Koulutukset
    • Seminaarit
    • Verkkokurssit
    • Webinaarit
    • Oppaat
    • EU-hanke 2018
  • Tapahtumat
    • Tapahtumapäivät
    • Kaikki tapahtumat
  • Kirjat ja tuotteet
    • Kirjat
      • Ajoneuvotekniikka
      • Bosch – teknistä tietoutta
    • Muut tuotteet
  • Blogi
  • SATL
    • Tietoa SATL:sta
    • Hae jäsenyyttä
    • Yhteystiedot
    • Toimihenkilöt
    • Liittohallituksen yhteystiedot
    • Yhteydenottolomake
    • Säännöt
    • Tilaa SATL:n uutiskirje

Etusivu / Blogi

Kategoriat
  • Asiakaspalvelu
  • Autohistoria
  • Autokauppa
  • Autotekniikka
  • Järjestötoiminta
  • Lentokonetekniikka
  • Liikenne
  • Moottoripyörätekniikka
  • Polttoaineet
  • Uutiset
  • Yleinen
Kirjoittajat
Juha Kiiskinen
KALLE KALAJA
Pasi Perhoniemi
Timo Kanninen
Avainsanat

55-valmiuspaketti, ADAS, AdBlue, AFIR, AFIR-asetus, aftersales, aftersalessummit, ahdin, ahtaminen, ajan vaikuttaja, ajan vaikuttaja, ajan vaikuttaja, Ajankohtaiskatsaus, ajanvaikuttaja, ajoneuvokohtainen, Ajoneuvot, ajoneuvotekniikkaa, ajovalot, Akkumineraalit, Akkumineraalit Suomessa, alustatekniikka, alustatekniikkaa, Älytie, ammattikirjallisuus, Apuraha, Apurahat, asiakas, asiakaskeskustelu, asiakaskokemus, asiakasrajapinta, autoala, autoalan jälkimarkkinat, autoalan jälkimarkkinointi, Autoalan JM-barometri 2021, autoalan kirjallisuus, autoalan koulutuksen historia, autoalan koulutus, autohistoria, autohuolto, autokauppa, Autokorjaamo 2025 -messut, Autokorjaamomessut, autokorjaamot, automotive engineering, automyyjät, automyynti, Auton ja tien museo, autotekniikka, autoteollisuus, bensiini, Big data, biokaasu, blogi, Call for Papers, diesel, dieselajoneuvot, digitaalisuus, e:HEV, Ecoboost, elektoniikka, etäkonferenessi, Euro 6-normi, Euro 7-normi, EuroBrake 2025, executive, FISITA, FISITA 2020, FISITA WMC Student Competition 2025, FISITA World Mobility Conference, FISITA World Mobility Summit, Formula, Formula Student, Formula Student, Formula Student, Fossiiliton, gasum, glykoli, Grafiitti, H2, halogeenipolttimot, harrasteauto, HATY Energiapäivä, Henkilöautojen ilmastointilaitteet, henkilökuva, Henkilövalinnat 2021, Henkilövalinnat 2022, historia, hybridi, Hybridi- ja sähköajoneuvot -kirja, Hybridiajoneuvot, hybridiautot, hybriditekniikka, ilmastointi, Insinööri, insinöörityö, Insinöörityögaala, Insinöörityögaala 2022, Insinöörityögaala 2023, instagram, iskunvaimennus, jäähdytys, jälkimarkkinabarometri, jälkimarkkinointi, Järjestötoiminta, jarrut, jäsen, Jäsenetu, Jäsenhankintakilpailu, jäsenlehti, Jeep, johtaminen, kaasu, kaasuauto, kaasuautot, kalibrointi, Kalle Kalaja, Kari Tammi, Kari Tammi, kaukovalot, kesäauto, kesäkaara, Kestävä liikkuminen ja toiminta, Kestävän liikkumisen tutkimus- ja koulutusrahasto, kevytauto, kiertomäntämoottori, kilpa-auto, kirja, kirjat, Koboltti, kongressi, Kongressi 2023, koritekniikka, korjaamo, korjaamot, Korkeajänniteakun korjaaminen, korona, kotimaanmatkailu, koulutus, ksenon, Kuljettajaa avustavat järjestelmät, Kultainen elämäntyömerkki, Kuluttajalainsäädäntö korjaamoilla, kuluttajansuojalainsäädäntö, Kuluttajaoikeus, Kuluttajariitalautakunta, Kupari, kuuntelu, kuvakisa, kylmäaine, Kylmäaineet, Lahden ATY, Lahjoittaa, laihaseos, lammpu, lamppu, latausjärjestelmät, led, LED-korvauslamput, Lentokonemoottori, liikenne, Liikennepäästöt, liiketoiminta, Liikkuva työpaja, Liittohallitus, Liittokokous, Liittokokous 2021, Liittokokous 2022, Liittokokous 2023, Liittokokous 2024, Liittokokous 2025, Liittokokous siirretty, Liittokokousaloite, lisämyynti, Litium, litiumioniakkutekniikka, logistiikka, luovutushuolto, lut, lvm, Maailmankongressi, maakaasu, Mangaani, mekaanikot, messut, Metropolia, Metropolia Motorsport, mobilia, MOLIKE, Monipolttoaineseminaari, monitilavaihteisto, Moottoriliikenteen ansiomerkki, Moottoripyörä, moottoritekniikka, moottoriurheilu, myynti, Neliveto, Nikkeli, nopeus, NOx, OLED, omistaminen, Online Conference, opinnäytetyö, opiskelijat, Osaajapula, osaaminen, Otto Lahti, päästöt, pakettiauto, pakokaasu, palvelu, pandemia, Patria, Patria 6x6, PHEV, pienhiukkaset, Pikkujoulut, Pisaralla Pisimmälle, poikkeusaika, polttoaine- ja ilmastoasiaa, Polttoaineet, polttokennoautot, polttokennot, polttomoottori, portaali, prosessit, puheenjohtaja, R1234yf, R134a, R744, raskas kalusto, Reklamaatioiden hoito, Remmi-Team, Renkaiden typpitäyttö, Sääntömuutos, säätö, Sähkö- ja hybridiautojen tekniikka ja korjaaminen, sähköajoneuvokanta, Sähköajoneuvot, Sähköauto-opas, Sähköautojen akkujen testaaminen, sähköauton lataus, sähköautot, sähköautotekniikka, sähköistyminen, sähkömoottoripyörä, Sähköpotkulauta, sähköpyörä, sähköturvallisuus, sähkötyöturvallisuus, Sarjahybridi, satelliitti, Satelliitti-jäsenlehti, SATL Automotive Aftersales Summit, SATL Insinöörityögaala 2023, SATL Insinöörityögaala 2024, SATL jälkimarkkinabarometri, SATL kirjat, SATL koulutus, SATL liittokokous 2023, SATL liittokokous 2024, SATL webinaari, SATL:n kestävän liikkumisen tutkimus- ja koulutusrahasto, SATL:n kestävän liikkumisen tutkimus- ja koulutusrahasto, seminaari, SERMI, sfs6002, SFS6002 sähkötyöturvallisuus, SRC-tekniikka, Strategia 2021, summit, Suomen Autolehti, Synteettiset polttoaineet, taloudellisuus, Tampere Formula Student, tankkaus, Tekniikka-blogi, Tekoäly autoissa, telematiikka, Tieliikennelaki, Tienhoitoauto, Tietovarikko, Toimintakertomus 2020, Toimintakertomus 2021, Toimintasuunnitelma 2021, Toimintasuunnitelma 2022, Tomi Ristimäki, transit, Travelling Fellowship, tulevaisuus, turbo, turboahdin, Työturvallisuus, Typenoksidit, uusi liiketoimintajohtaja, Uusi puheenjohtaja, uutiskirje, vaihteistot, vaikuttaja, valojen suuntaus, valot, vauriokorjaamo, vauriokorjaus, Väyläohjaus, verkkokoulutus, vety, vetyautot, Vetypolttomoottori, virittäminen, voimansiirto, Vuoden Autoteknikko, Vuoden Autoteknikko 2021, Vuoden Autoteknikko 2022, Vuoden Autoteknikko 2024, wankel, webinaari, World Congress, World Mobility Conference 2025, xenon, Yhteistyö oppilaitosten ja yritysten välillä

Blogi

Blogi: Sähköpotkulauta – onnettomuusherkkä väline vai ketterä citysukkula?

Sähköpotkulaudat eli niin kutsutut e-skuutit tai sähköskootterit ovat aiheuttaneet runsaasti onnettomuuksia, eikä valitettavilta kuolonuhreiltakaani ole vältytty. Onko vika laitteissa, käyttäjissä,…

Lue lisää
14.05.2025 Juha Kiiskinen
  • Liikenne

Blogi: Akkumineraalit meillä ja maailmalla

Sähköautojen korkeajänniteakkujen rakentamiseen tarvitaan lukuisia raaka-aineita, kuten litiumia, kobolttia, mangaania ja kuparia. Kenen tai keiden hallinnassa on näiden metallien raaka-ainemarkkinat…

Lue lisää
26.03.2025 Juha Kiiskinen
  • Autotekniikka
  • Liikenne
  • Yleinen
Katseet polttoaineeseen

Katseet polttoaineeseen

Polttomoottoreita pidetään osaltaan syypäinä ilmaston heikkenevään tilaan ja globaalin kasvihuoneilmiön etenemiseen. Moottoreiden sijasta katseet nyt suunnataan polttoaineeseen.Hiilidioksidia pidetään syypäänä ilmaston…

19.09.2022
  • Polttoaineet
Juha Kiiskinen
Katseet polttoaineeseen
Raskaan kaluston voimalaitetekniikkaa: mitä dieselmoottorin seuraajaksi?

Raskaan kaluston voimalaitetekniikkaa: mitä dieselmoottorin...

Henkilöautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen tapauksessa ladattavat täyssähköautot näyttävät olevan vahvoilla, kun polttomoottoreista aikanaan tullaan luopumaan. Miltä tilanne näyttää raskaiden hyötyajoneuvojen…

18.08.2022
  • Autotekniikka
Juha Kiiskinen
Raskaan kaluston voimalaitetekniikkaa: mitä dieselmoottorin seuraajaksi?
Austro AE300-lentomoottori – Maantieltä taivaalle

Austro AE300-lentomoottori – Maantieltä taivaalle

Henkilöautoa varten kehitetyn dieselvoimalaitteen modifioiminen lentomoottoriksi ei ole kovin yleistä, mutta sellaisiakin on tehty. Tästä esimerkin tarjoaa Austro AE300, jota…

1.06.2022
  • Lentokonetekniikka
Juha Kiiskinen
Austro AE300-lentomoottori – Maantieltä taivaalle
Kaksipyöräisten toiminnallisuus ja turvallisuus –  elektroniikka hallinnoi

Kaksipyöräisten toiminnallisuus ja turvallisuus –...

Ajoneuvoissa elektroniikan merkitys on kasvanut kaiken aikaa. Tämä koskee myös kaksipyöräisiä, lähtien skoottereista ja päätyen rentojen kruisereiden kautta kiihkeisiin katusportteihin.Elektroniikalla…

2.05.2022
  • Moottoripyörätekniikka
Juha Kiiskinen
Kaksipyöräisten toiminnallisuus ja turvallisuus – elektroniikka hallinnoi
Nissan Juke Hybrid –  Kehittynyt monitilavaihteisto ja kolme moottoria

Nissan Juke Hybrid – Kehittynyt...

Nissan on tuomassa markkinoille mielenkiintoisen hybridiversion suositusta Juke-mallista. Kyseessä on yhdessä allianssikumppanin Renaultin kanssa kehitetty tekniikka vastauksena kiristyviin päästövaatimuksiin.Joustava hybridisaatioJuken…

31.03.2022
  • Autotekniikka
Juha Kiiskinen
Nissan Juke Hybrid – Kehittynyt monitilavaihteisto ja kolme moottoria
Halogeenipolttimoita ja LED-korvauslamppuja

Halogeenipolttimoita ja LED-korvauslamppuja

Kaksilankainen H4-halogeenipolttimo tuli markkinoille 1960-luvun loppupuolella, yksilankainen H7-polttimo puolestaan 1990-luvun alussa. Sähkötehoon verrattuna kumpikin kehittää nuukasti valoa, mutta runsaasti lämpöä….

7.02.2022
  • Autotekniikka
Juha Kiiskinen
Halogeenipolttimoita ja LED-korvauslamppuja
+ Näytä enemmän

Suomen Autoteknillinen Liitto

Köydenpunojankatu 8, 00180 Helsinki
puh. 09 694 4724
satl@satl.fi

Toimihenkilöt
Laskutusosoitteet

  • SATL Facebook
  • SATL LinkedIn
  • SATL Instagram

Tietoa SATL:sta

Suomen Autoteknillinen Liitto ry (SATL) on autoalan ammattilaisten ja asiantuntijoiden yhteistyö- ja koulutusjärjestö.

SATL toimii jäsenyhdistystensä kattojärjestönä, jonka tavoitteena on ylläpitää ja kehittää koko autoalan osaamista ja ammattitaitoa.

Lue lisää

Sisältö

  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Mediatiedotteet
    • Suomen Autolehti
    • Autoalan tiedotteet
  • Jäsenille
    • Yhteistyökumppanit ja jäsenedut
      • A-Katsastus
      • Otavamedia
      • Sokos Hotellit
      • St1
      • Suomen Autolehti
    • Jäsenhankintakampanja
    • Satelliitti-jäsenlehti
    • Jäsenjärjestönä mukana toiminnassa
    • Paikallisyhdistykset
    • FISITA
    • Jäsenrekisterin extranet
    • Päivitä jäsentietojasi
    • Apurahat
    • Kiertokirjeet
    • Osaamisen kehittäminen
      • Tallennetut SATL-webinaarit
      • Paikallisyhdistysten WordPress-sivuston ylläpidon ohjeita
    • Verkkokauppa
    • Sähköinen Suomen Autolehti
  • Osaamisen kehittäminen
    • Koulutukset
    • Seminaarit
    • Verkkokurssit
    • Webinaarit
    • Oppaat
    • EU-hanke 2018
  • Tapahtumat
    • Tapahtumapäivät
    • Kaikki tapahtumat
  • Kirjat ja tuotteet
    • Kirjat
      • Ajoneuvotekniikka
      • Bosch – teknistä tietoutta
    • Muut tuotteet
  • Blogi
  • SATL
    • Tietoa SATL:sta
    • Hae jäsenyyttä
    • Yhteystiedot
    • Toimihenkilöt
    • Liittohallituksen yhteystiedot
    • Yhteydenottolomake
    • Säännöt
    • Tilaa SATL:n uutiskirje

Pikalinkit

  • Hae jäsenyyttä
  • Paikallisyhdistykset
  • Jäsenrekisterin extranet
  • Yhteydenottolomake
  • Tilaus- ja toimitusehdot
  • Tietoa evästeistä
  • Tietosuojaseloste