Kategoriat
Ford on tuonut markkinoille täysin uusitun mallisukupolven suositusta ”tonniluokan” pakettiautostaan Transit Customista. Merkille pantavaa uudessa Transit Customissa ovat voimalinjojen monipuolisuus, erillisjousitettu taka-akseli ja helposti läpikuljettava, toimistoksi muunneltava ohjaamo.
Uusi perusrakenne
Fordin mukaan se on kehittänyt Transit Customiin täysin uuden perusrakenteen, joka on suunniteltu optimoimaan kuorman käsittely ja kuljettaminen, parantamaan kuljettajan viihtymistä ja liikkumista ohjaamossa sekä tarjoamaan riittävä suorituskyky yhdistettynä helppoon käsiteltävyyteen.
Fordin mielestä auton edistyksellinen muotoilu tukee useita, tehokkaita voimalinjaratkaisuja, kuten bensiinikäyttöinen lataushybridi tai dieselmoottorilla varustettu neliveto yhdistettynä uuteen 8-portaiseen automaattivaihteistoon, nyt myös nelivedolla.
Uusi perusrakenne on tukevampaa tekoa ollen silti noin 100 kg kevyempi kuin edeltäjämallissa. Peruskorkeuden omaavalla pakettiautolla tavaratilan kapasiteetti on rajoissa 5,8-6,3 kuutiometriä.
Digitaalinen linkitys ja E-Transit Custom
Edelleen Fordin mukaan Euroopan myydyin tonniluokan pakettiauto on kauttaaltaan integroitu digitaaliseen Ford Pro-ohjelmisto- ja palveluekosysteemiin, joka auttaa eri kokoisia yrityksiä alentamaan kalustonsa omistamiseen liittyviä kustannuksia, työskentelemään tehostetummin ja yksinkertaistamaan hyötyajoneuvojensa managerointia.
5G-modeemn aktivoinnin ja Ford Pro-ohjelmistopaketin rekisteröinnin jälkeen asiakkaat voivat hyötyä FORD Liven käytettävyyttä optimoivasta tehosta. Fordin kalkyylien mukaan FORD Live voi vähentää autoihin kohdistuvia käyttämättömiä jaksoja jopa 60 prosenttia
Tähän mennessä kattavimman Transit Custom-malliston tulee täydentämään sähkökäyttöinen E-Transit Custom, joka valmistajan mukaa merkittävästi yksinkertaistaa yritysten siirtymistä polttomoottoreista akkukäyttöisiin hyötyajoneuvoihin.
Ecoblue-dieselmoottori
Fordin nelisylinteristä ja kaksilitraista, hyötyajoneuvoihin spesifioitua Ecoblue-dieselmoottoria on päivitetty vastaamaan ajan haasteisiin, joita tulee vastaan muun muassa uudistuvien päästönormien muodossa.
Jotta dieselmoottorinen auto selviäisi kunnialla päästömittauksista etenkin typpioksidipäästöjen suhteen, yleiseen tapaan on käytössä urealisäaineen ruiskutus kuumaan pakokaasuvirtaukseen. AdBlue-säiliön koko on kasvatettu 22 litraan, mikä ainakin teoriassa pidentää urealisäaineen tankkausvälejä.
Polttoainesäiliö on perusvarustelussa 55 litran vetoinen, mutta tehdastilauksena autoon on saatavilla 70 litran kokoinen tankki.
Dieselmoottoria valmistetaan 81, 100, 110 ja 125 kW tehoisena. Tarkkaan harkitun perusrakenteen ja muiden uudistusten myötä uusi mallisukupolvi on sekä kulutuksen että CO2-päästöjen suhteen keskimäärin 6 % taloudellisempi kuin edeltäjänsä.
8-portainen automaattivaihteisto
Perusvaihteistona palvelee 6-vaihteinen manuaaliaski, mutta tarjolla on myös 8-portainen automaattivaihteisto merkittynä tunnuksella 8F57.
Itse asiassa kaikki nelivetoiset mallit on varustettu tällä voimansiirtoratkaisulla, eikä tehokkainta 125 kW moottoria edes saa käsivaihteisena. Sadan kilowatin moottorin yhteydessä automaattivaihteisto on valinnaisvaruste etuvetoisen auton tapauksessa.
Automaattivaihteisto on varustettu kehittyneellä momentinmuuntimen lukituksella, viidellä kytkentäelementillä, kahdeksalla magneettiventtiilillä, yksitiekytkimellä ykkösvaihdetta varten ja valittavalla yksitiekytkimellä peruutusvaihdetta varten sekä neljällä planeettapyörästöllä välityssuhteiden realisoimiseksi.
Valmistajan mukaan vaihteiston rakenne mahdollistaa momentinmuuntimen luiston minimoinnin, täsmälliset ja nopeat vaihdot, ja tarvittaessa vaihteiden ”ylihyppimisen” sekä ylös- että alaspäin vaihdettaessa.
Vaihteiston sähkökäyttöisessä lisäpumpussa on sisäinen mikroprosessori, joka kommunikoi vaihteiston ohjainlaitteen kanssa PWM-signaalin välityksellä. Lisäpumppu on sijoitettu vaihteiston kuorien sisään, ja sen tarkoituksena on varmistaa vaihteistoöljyn riittävä paine tilanteissa, joissa moottori on sammutettu Auto stop -toiminnon välityksellä vaikkapa liikennevaloihin pysähdyttäessä.
PHEV-lataushybridi
Markkinoille tuleva Transit Custom PHEV-lataushybridi yhdistää nelisylinterisen, 2,5-litraisen, Atkinson-työkierrolla toimivan bensiinimoottorin, 11,8 kWh (nettokapasiteetti) korkeajänniteakun ja sähkömoottorin. Tämä kokonaisuus kehittää 171 kW järjestelmätehon sähköisen ajomatkan ollessa pisimmillään noin 55 km.
Lisäksi PHEV-korkeajänniteakulta voidaan kätevästi ottaa enintään 2,3 kW teho työkaluille tai laitteille Pro Power Onboardia hyödyntäen. Hybridiakun lataaminen täyteen tapahtuu noin 3,5 tunnissa. Latausjohtimen pistoke on mallia Type 2.
Lataushybridin voimalinjaratkaisu eCVT-vaihteistoineen on samankaltainen kuin Ford Kuga PHEV-mallissa, ja sen toimintaa tukevat Ford Pro Charging-latausratkaisut.
Maahantuojan ilmoituksen mukaan Ford Transit Custom PHEV-mallin hiilidioksidipäästöiksi WLTP-mittauksen perusteella 36 g/km, mikä tarkoittaa 1,5-1,6 l/100 km bensiininkulutusta. Jarrullisen perävaunun suurimmaksi kokonaismassaksi ilmoitetaan 2300 kg.
Nähtävästi toisen vuosipuoliskon aikana markkinoille tulevan täyssähköisen E-Transit Customin toimintamatka on 74 kWh kokoisella korkeajänniteakulla ilmaistaan olevan luokkaa 330 km.
Ohjaamosta toimisto
Lisävarusteena uuteen Transit Customiin saa Mobile Office-paketin, jonka avulla auton ohjauspyörä kahdessa asennossa (kallistettu tai tasainen) muuntautuu toimistoksi. Tällä tavoin vältytään tunteelta, että ohjauspyörä on hankalasti tiellä kuljettajan paikalla kirjoitusalustaa tai läppäriä käytettäessä.
Ohjaamon mukavuuteen kuin myös läpikuljettavuuteen on panostettu, ja erityisen helppoa jälkimmäinen on vaihdevalitsimen ansiosta automaattivaihteiston kanssa.
Kuljettajaa avustavat järjestelmät monipuolistuvat Driver Assistance-varustepakettien muodossa. Laajimmassa kokoonpanossa (Pack 6) on likipitäen kaikki, mitä ADAS-teknologialla on tarjota.
Merkille pantavaa on esimerkiksi kaupunki- ja taajamaolosuhteissa hyödyllinen kuljettajan varoitin oven avauksen yhteydessä.
Akselivälejä autoon on tarjolla kaksi, varustetasoja puolestaan neljä. Normaalikorkuisen Transit Custom Van-mallin korkeus on hieman alle kaksi metriä. Tällöin tavaratilan korkeus on jonkin verran yli 140 cm.