Kirja kuuluu samaan sarjaan kuin suosittu ’Moottorinohjaus tunnistimet’ –teos. Kirja on käytännönläheinen, selkeäkielinen ja runsaasti kuvitusta sisältävä.
Kirja soveltuu autoalan opiskelijoille kuin myös opettajille. Lisäksi kirjasta hyötyvät mekaanikot, korjaamoiden omistajat ja ylipäätänsä kaikki, jotka ovat ajoneuvotekniikan kanssa tekemisissä.
Kirjassa käydään seikkaperäisesti läpi nykyaikaiseen ajoneuvotekniikkaan kuuluvat väyläjärjestelmät kuten CAN- ja LIN-väylä. Kirjan perusteellinen ulosanti varmistetaan lukuisilla kuvilla ja käytännön vianetsintäohjeilla kuvituksineen.
Kirjassa selvitetään ajoneuvoverkkojen rakenne, toiminta ja erilaiset verkottumismallit signaalikuvia unohtamatta. CAN Low Speed- ja CAN High Speed-väylien vianetsintään kirjassa annetaan runsaasti ohjeita kuten myös yleismittarin ja oskilloskoopin käyttämisestä loogisessa vianetsinnässä lukuisten esimerkkien valossa.
Kirjassa esitellään myös MOST-väylän ja FlexRayn tekniikka taustoineen, sekä klassiset virheet väyläjärjestelmien vianpaikannuksessa. Kirja pitää sisällään myös langattomaan tiedonsiirtoon liittyvän luvun.
”Verkotettujen järjestelmien vikadiagnoosi” kertoo yksityiskohtaisesti mutta selkokielellä nykyautojen väylätiedonsiirron perusteet ja eri tiedonsiirtotavat. Sen lisäksi kirja kuvaa selkeästi ja helposti ymmärrettävässä muodossa vianetsintätavat diagnoositesteriä, oskilloskooppia tai yleismittaria hyödyntäen. Kirjassa on paljon havainnollistavia kaavioita ja oskilloskooppikuvia. Mielestäni kirja kannattaa lukea jokaisen, jota kiinnostaa tai on tekemisissä 2000-luvun autojen vianetsinnän parissa.
Juha Seppälä, toimitusjohtaja
Diagno Finland Oy
Tiedot
- ISBN: 9789519155432
- Sivumäärä: 159
- Sidosasu: Pehmeäkantinen
- Julkaisupäivämäärä: 1/28/2016
- Kustantaja: Autoalan Koulutuskeskus
- Kirjailija: Martin Frei, käännös Juha Kiiskinen