19.01.2018 – SATL ry:n verkko-osaamiskeskuksen kehitystyöhön tukea EU:sta
Autoala ja siihen liittyvä huolto- ja korjaamotoiminta on aidossa murrostilanteessa omaten samalla suuret kasvumahdollisuudet. Tekniikan jatkuva kehittyminen, ajoneuvojen lisääntyvä verkottuminen ja älykkyys, kasvavat yhteiskunnalliset vaatimukset sekä uudistuvat liiketoimintamallit ovat muutosten merkittäviä tekijöitä.
Voimakkaan muutoksen johdosta osaavan, ajantasaisen tiedon omaavan työvoiman tarve on merkitsevässä asemassa menestyvien autoalan yritysten liiketoiminnassa. Jatkuva kouluttautuminen on monissa organisaatiossa ollut tärkeässä osassa jo pitkään ja sen tarve vain kasvaa. On haasteellista tasapainotella tuottavan työn ja siihen tarvittavan uuden tiedon hankkimisen, omaksumisen ja käytäntöön soveltamisen välillä. Monesti koulutukset järjestetään pitkien matkojen päässä, jolloin merkittävä osa kouluttautumiseen kuluvasta ajasta menee siirtymisiin. Tämä on haasteena etenkin harvemmin asutuissa osissa Suomea, kuten Lapissa. Tähän ratkaisuna SATL ry haluaa tuoda tiedonhankintaa, asiointia ja kouluttautumista helpottavan työkalun eli verkko-osaamiskeskuksen, joka on työnimeltään SATL-portaali.
Kehityshankkeen esiselvityksen tekemiseksi Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on päättänyt myöntää Suomen Autoteknillinen Liitto ry:lle EU:n Euroopan sosiaalirahaston tukea. Se on myönnetty Kestävää kasvua ja työtä 2014-2020 Suomen rakennerahasto-ohjelmasta. Hanke on alkanut 1.1.2018 ja se jatkuu 30.9.2018 asti. Rakennerahasto-ohjelma tukee työllisyyden ja osaamisen edistämistä sekä sosiaalista osallisuutta.
Esiselvityshankeen tuloksena syntyy seuraavaa (valmiit pdf-muotoiset raportit saa auki klikkaamalla otsikon jälkiestä linkkiä, 1-3 lisätty 7.8.2018, 4-7 lisätty 11.12.2018):
1. Selvitys työntekijöiden työmarkkinakelpoisuuden ja yritysten pätevyyksien ylläpitämisen haasteista erityisesti Lapissa
2. Selvitys työn ohessa tapahtuvan täydennys-, jatko- ja erikoistumiskoulutuksen haasteista erityisesti Lapissa
3. Toimenpide-ehdotus sukupuolten tasa-arvon edistämiseksi autoalalla
4. Kuvaus uudesta toimintamallista
5. Toimintamallin ja osaamiskeskuksen riskianalyysi
6. Määrittelyt verkko-osaamiskeskukselle sekä
7. Toteutetaan pilottikoulutuskokeilu (toteutettiin yhteistyössä Prodiags Oy:n kanssa)
Lisätietoja antaa:
Pasi Perhoniemi, SATL ry, toiminnanjohtaja, 044-523 9477, pasi.perhoniemi@satl.fi
Hankkeen tarkempi kuvaus https://www.eura2014.fi/rrtiepa/projekti.php?projektikoodi=S21172
17.04.2018 – SATL-portaali, tilannetiedote 16.4.2018
SATL-portaalin projekti on edistynyt kahden viime viikon aikana merkittävästi. EU-varoin tuettuun esiselvitystyöhön liittyvä sähköinen kysely lähti koko Suomen alueen SATL:n työikäisille jäsenille sähköpostilla 27.3. Vastaanottajien joukkoa oli laajennettu vielä Lapin alueen autoalan huolto- ja korjaamoyritysten osoitteilla. Kokonaismäärä oli 3880 kpl. Painotus tutkimuksessa on siis Lapin alueella ja tuloksia verrataan muun Suomen vastauksiin.
Vastausaikaa kyselyyn
oli sunnuntaihin 8.4. saakka ja kahden muistutuspostituksen saattelemina
saatiin vastausten kokonaismääräksi 480 kpl, mitä voidaan pitää hyvänä
tuloksena. Testikoulutukseen vapaaehtoisesti osallistuvia ilmoittautui 169
kpl. Lapin alueen vastauksia olisi toki voinut olla enemmänkin ja niitä
pyritään vielä saamaan lisää. Tarvittaessa täydennämme tuloksia
puhelinhaastatteluilla.
Kyselyyn vastanneiden kesken arvottiin myös 3 kyselyn yhteydessä luvattua
palkintoa, jotka on toimitettu voittajille.
Seuraavana ohjemassa on kyselyn tulosten analysointi ja kolmen
esiselvitysraportin tuottaminen näiden tulosten pohjalta.
07.08.2018 – SATL ry:n tekemän selvityksen mukaan autoalan sähköinen oppimisympäristö koetaan tarpeelliseksi
Tilannekatsaus autoalan osaamisenkehittämisen uuden toimintamallin ja verkko-osaamiskeskuksen toteutuksen esiselvityksestä.
SATL:n autoalan ammattilaisille tekemän esiselvitykseen liittyvän kyselyn tulokset on analysoitu ja niistä on tehty kaksi eri selvitystä ja toimenpide-ehdotus.
Selvitys 1: Työntekijöiden työmarkkinakelpoisuuden ja yritysten pätevyyksien ylläpitämisen haasteet erityisesti Lapissa (selvitys aukeaa seuraavaa tiedostoa klikkaamalla)
Selvitys 2: Työn ohessa tapahtuvan täydennys, jako- ja erikoistumiskoulutuksen haasteet erityisesti Lapissa (selvitys aukeaa seuraavaa tiedostoa klikkaamalla)
Näissä selvityksissä näkökulmat ovat erilaiset, vaikka asia on perusteiltaan hyvin samanlainen. Ensimmäisessä selvitys asiaa tarkastellaan työntekijöiden kannalta, kun taas toisessa koulutusten toteuttamismenetelmien kannalta.
Tuloksina näistä saatiin mm. se, että tarvetta autoalan lisäkoulutukselle on paljon. Autotekniikan nopean kehityksen seuraaminen varsinkin merkkiorganisaatioiden ulkopuolella on todellinen haaste. Lisänä tulevat vielä uudet energiamuodot, kuten kaasu ja sähkö.
Vastaajien mielestä tarvittavassa koulutuksessa tärkeintä on autotekniikka ja sähköautotekniikka. Talous- ja IT-koulutuksen tarvetta ei pidetty kovin tärkeänä, mutta esimies- ja asiakaspalvelukoulutukselle on selkeästi myös tarvetta.
Lapissa erityisesti pidettiin ongelmina perinteisen toisella paikkakunnalla tapahtuvan koulutuksen matkustus- ja majoituskustannuksia, sekä ajan käyttöä. Harvaan asutuilla alueilla ja pienissä yrityksissä tilanne vielä korostuu.
Verkkokoulutusta pidettiin hyvänä vaihtoehtona. Kokemukset verkkokoulutuksesta ovat kuitenkin vielä aika vähäisiä. Ongelmana on oikeanlaisen verkkokoulutuksen löytyminen. Tarjonta on hajautunutta ja heikosti tunnettua. Suomenkielistä verkkokoulutusta on tällä hetkellä vielä vähän tarjolla. Osalla autoalan ammattilaisista koulutuskieli on kynnyskysymys.
Toimenpide-ehdotus: Sukupuolten tasa-arvon edistäminen autoalalla (toimenpide-ehdotus aukeaa seuraavaa tiedostoa klikkaamalla)
Tasa-arvoasioissa autoalalla on vielä kehitettävää. Kyselyssä nähtiin naisten määrän lisäämisen olevan eduksi alalle, esim. huoltoneuvojan roolissa. Töitä on kuitenkin tehtävä paljon, että miesvaltaiselle alalle saataisiin lisää naisia. Monesti jako miesten ja naisten töihin on asennekysymys, joka opitaan jo kotona. Työympäristössä tärkeää on myös esimiesten suhtautuminen. Vastaajien mukaan käytännössä lähes kaikki autoalan tehtävät sopivat kummallekin sukupuolelle. Käsitykset autoalasta ja korjaamotyön raskaudesta ja likaisuudesta ovat vanhentuneita. Autokorjaamoiden työympäristön imagon muokkaamiselle on siis tarvetta.
Lisätietoja esiselvityksestä antavat:
Pasi Perhoniemi, SATL ry, toiminnanjohtaja, 044-523 9477, pasi.perhoniemi@satl.fi