Autoalan sisältöjä perinteisessä ja sosiaalisessa mediassa on moneen lähtöön, mutta kuinka löytää alamme ammattilaisen tai opiskelijan näkökulmasta kiinnostavia sisältöjä? Ketä vaikuttajia tai millaisia keskustelupalstoja kannattaa seurata? Kysyimme vinkit alan sisällä aktiivisesti vaikuttavilta, Ajan vaikuttaja -juttusarjaamme haastatelluilta.
Millaista sisältöä Ajan vaikuttaja -juttusarjaan haastatellut seuraavat sosiaalisessa mediassa ja mitä he suosittelisivat myös muille alalla toimiville? Mitä autoalan sisältöä sosiaaliseen mediaan vielä kaivataan? Koostimme vinkit kanavista, joihin alan ammattilaisten, opiskelijoiden ja alasta kiinnostuneiden kannattaa tutustua.
Sähköautot puhuttavat
Facebook-ryhmissä käydään aktiivista keskustelua sähköautoista. Erityisesti liikenteen sähköistyminen ja sen edut, latausverkoston tila ja latausmahdollisuudet puhuttavat tällä hetkellä. Jos haluat pysyä kärryillä yleisestä keskustelusta sähköautoilun ympäriltä, tutustu ainakin näihin sähköautoaiheisiin Facebook-ryhmiin:
Sähköautot – Nyt!
Latausverkosto – Nyt!
Kotilataus – Nyt!
Kotimaiselta Laturille.com -sivustolta löytyy tietoa erilaisten autojen lataustavoista, latausoperaattoreista, latauslaitteista, latauspisteitä ja niiden sijainnista. Sivustoa ylläpitää Antti Rantanen.
Sähkömiehet-podcastissa vastataan sähköautoilijan arkea koskeviin kysymyksiin, esitellään uusimpia malleja ja pohditaan niiden käyttöä. Vaihtuvien vieraiden avulla keskusteluihin saadaan erilaisia näkökulmia. Podcastia luotsaa Antti Rantasen kanssa yhdessä Janne Tapio.
Jos sähköautotekniikka kiinnostaa, tutustu myös näihin Twitter-tileihin:
Auke Hoekstra
Tuukka Heikkilä
BloombergNEF
YouTubesta inspiraatiota mekaanikoille
YouTube on pullollaan autoalan sisältöjä: viihteellisempiä videoita, mutta myös hyödyllisiä tutoriaaleja, joista niin mekaanikot, alan opiskelijat kuin ammattilaisetkin voivat saada vinkkejä, apuja ja neuvoja.
Diagnose Dan diagnosoi viallisia autoja. ”Tätä me Metropolian autotekniikan opettajat seuraamme kaikki ja keskustelemme hänen videoistaan”, kertoo Heikki Parviainen Metropolia ammattikorkeakoulusta. Omien sanojensa mukaan Diagnose Dan yrittää korjata kaikkea mahdollista. Videoiden tavoitteena on tehdä sinustakin entistä parempi diagnosoija.
Kuinka autot toimivat? Yksinkertainen kysymys, johon ei ole yksinkertaista vastausta. Engineering Explained avaa tätä helposti ymmärrettävien videoiden avulla.
Katso YouTubesta myös nämä autojen historiaa esittelevät kanavat:
Donut Media esittelee monipuolisesti autojen tekniikkaa, historiaa, rakennushaasteita. Monenlaisille autointoilijoille ja autoalan ihmisille.
Doug Demuro: tarinaa autojen historiasta ja erikoisuuksista.
Petrolicious: kanava klassisten autojen intoilijoille.
Kansainvälisistä kanavista ajankohtaisia moottoriurheilusisältöjä
Hyvää ja ajankohtaista sisältöä moottoriurheilusta löytyy etenkin englanninkielisiltä, kansainvälisiltä sivustoilta. Moottoriurheiluun liittyvät sisällöt ovat pääasiassa tällä hetkellä ulkomaisia. ”Toivoisin ehkä enemmän myös suomenkielistä sisältöä aiheeseen liittyen. Urheiluautokilpailut tuntuvat jäävän F1:n varjoon, vaikka ihan syyttä”, toteaa Juho Salminen.
Tässä muutama vinkki hyvistä englanninkielisistä sivustoista moottoriurheilun ystäville:
Sportscar365.com ja dailysportscar.com ovat urheiluautoihin ja urheiluautokilpailuihin keskittyviä hyviä ajankohtaissivustoja.
Racecar Engineering, kilpa-autotekniikkaan keskittyvä lehti, avaa insinöörimäisellä tarkkuudella kilpa-autojen tekniikkaa. Printtilehden lisäksi tilattavissa on digilehti ja sivustolla on mielenkiintoista sisältöä luettavissa myös ilmaiseksi.
Motorsportjobs.com -sivustolta voi tutkailla kiinnostavia moottoriurheilualan työpaikkoja.
Tutustu Instagramissa näihin ammattilaistiimien tileihin:
- TOYOTA GAZOO Racing WRC: @tgr_wrc
- Hyundai Motorsport: @hmsgofficial
- Marelli: @marellitech
Katso myös Metropolia Motorsportin omat kanavat:
- Instagram: @metropoliamotorsport
- YouTube: MetropoliaMotorsport
- Blogi: metropolia-motorsport.net
Lehdet, sosiaalinen media ja keskustelupalstat täydentävät toisiaan
Isojen medioiden, kuten Helsingin Sanomien tai Iltasanomien autoihin keskittyvät sisällöt sekä näihin liittyvät keskustelupalstat voivat myös olla kiinnostavia seurattavia, ja keskusteluihin voi osallistua itsekin. Tekniikan Maailman Facebook-sivulla nostetaan aktiivisesti paljon kiinnostavia tekniikkaan liittyviä artikkeleita ja Facebook-sivu on luonteva foorumi käydä myös artikkeleiden teemoista syntyviä keskusteluja.
Facebookin Autotallit-ryhmä jakaa ideoita ja tietoa erilaisista autotalleista, niiden varusteista ja sisustuksesta. Ryhmässä voit jakaa ja saada hyviä vinkkejä esimerkiksi työkaluista, nostureista ja muista tarvikkeista.
Vaikka sosiaalinen media tarjoaa mahdollisuuksia esimerkiksi vuorovaikutukseen, ei perinteisiä medioitakaan kannata unohtaa. ”Alan tiede- ja ammattilehtiä kannattaa seurata, sitä suosittelen lämpimästi kaikille”, toteaa Vesa Linja-Aho.
Tiesitkö?
Muistathan, että SATL:n jäsenetuna saat* Suomen Autolehden lisäksi yhteistyökumppanimme Otavamedian kautta esimerkiksi Tekniikan Maailman -40 % alennuksella jäsenhintaan.
*1.9.2021 jälkeen liittyneen opiskelijajäsenen erikseen tilaamana Suomen Autolehden tilaus on 10 €/vuosi.
SAE International yhdistää ja kouluttaa insinöörejä sekä kehittää ja edistää ilmailu-, hyötyajoneuvo- ja autoteollisuutta. Alan ammattilaisen kannattaa tutustua myös SAE:n keskustelufoorumiin.
Millaista autoalan sisältöä vielä puuttuu?
Suomenkielistä sisältöä autoteknilliseltä alalta on vielä kohtuullisen vähän, joten laadukkaille alamme sisällöille on selvästi tilaa. Myös informatiivista sisältöä, kuten autoalaa koskevaa säädösinfoa ja tietoa esimerkiksi lainsäädännöstä ja asetuksista kaivataan enemmän. ”Jos näitä saisi sopivan kevyessä muodossa somessa, niin seuraisin”, toteaa Heikki Laaki.
Myös Seppo Mikkonen nostaa aiheen esille: ”Näkisin tärkeäksi, että joku uutisoi Suomessa muun muassa EU:ssa valmistelussa olevia päästö- ja polttoainesäädöksiä ammatillisesti osaavasti”.
Sähköautoihin liittyvät sisällöt ovat pinnalla tällä hetkellä vahvasti, ja niihin liittyvä keskustelu käy kuumana. Toisaalta vaihtoehtoiset käyttövoimat saattavat jäädä näiden varjoon. ”Esimerkiksi uusiutuvien polttoaineiden todellisesta käytöstä ja roolista viestitään minimaalisen vähän”, toteaa Mikkonen.
“Uusiutuvien polttoaineiden todellisesta käytöstä ja roolista viestitään minimaalisen vähän.”
Autoalan koulutukseen ja uusia yrityksiä, innovaatioita sekä esimerkiksi itseajavia teknologioita koskevaa sisältöä kaivattaisiin enemmän. ”Haluaisin seurata autoalan start-up-yrityksiä koskevaa sisältöä. Millaisia uusia yrityksiä alalle on perustettu, kuinka ne menestyvät, millaisia uusia tuote- ja palvelulanseerauksia on tuloillaan? Alan koulutuksessa ammattikorkeakouluissa, yliopistoissa ja muissa oppilaitoksissa toteutetaan paljon kiinnostavia projekteja, joita olisi kiinnostavaa seurata alalla enemmänkin”, Heikki Laaki summaa.
Vinkkijuttu on koostettu Ajan vaikuttaja -juttusarjaan haastateltujen autoteknillisellä alalla aktiivisesti vaikuttavien kanssa. Juttusarja esittelee eri ikäisiä ja urapolkunsa eri vaiheissa olevia henkilöitä, joilla on aktiivinen ote alan kehittämiseen. Lue koko Ajan vaikuttaja -juttusarja!