SATL SATL
Suomen Autoteknillinen Liitto
  • Yhteystiedot
  • Kirjaudu sisään
  • SATL.fi
  • Ostoskori
  • Suomeksi
  • På Svenska
  • In English
  • Yhteystiedot
  • Kirjaudu sisään
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Mediatiedotteet
    • Suomen Autolehti
    • Autoalan tiedotteet
  • Jäsenille
    • Yhteistyökumppanit ja jäsenedut
      • A-Katsastus
      • Otavamedia
      • Sokos Hotellit
      • St1
      • Suomen Autolehti
    • Jäsenhankintakampanja
    • Satelliitti-jäsenlehti
    • Jäsenjärjestönä mukana toiminnassa
    • Paikallisyhdistykset
    • FISITA
    • Jäsenrekisterin extranet
    • Päivitä jäsentietojasi
    • Apurahat
    • Kiertokirjeet
    • Osaamisen kehittäminen
      • Tallennetut SATL-webinaarit
      • Paikallisyhdistysten WordPress-sivuston ylläpidon ohjeita
    • Verkkokauppa
    • Sähköinen Suomen Autolehti
  • Osaamisen kehittäminen
    • Koulutukset
    • Seminaarit
    • Verkkokurssit
    • Webinaarit
    • Oppaat
    • EU-hanke 2018
  • Tapahtumat
    • Tapahtumapäivät
    • Kaikki tapahtumat
  • Kirjat ja tuotteet
    • Kirjat
      • Ajoneuvotekniikka
      • Bosch – teknistä tietoutta
    • Muut tuotteet
  • Blogi
  • SATL
    • Tietoa SATL:sta
    • Hae jäsenyyttä
    • Yhteystiedot
    • Toimihenkilöt
    • Liittohallituksen yhteystiedot
    • Yhteydenottolomake
    • Säännöt
    • Tilaa SATL:n uutiskirje

Etusivu / Blogi / Autotekniikka / Blogi: Kolmostason osittain autonominen ajaminen: BMW 7-sarja

Blogi: Kolmostason osittain autonominen ajaminen: BMW 7-sarja 9.04.2024 Juha Kiiskinen

Kategoriat

  • Autotekniikka

Elokuun 2023 blogissa kävimme läpi autonomisen ajamisen kehitysvaiheet. SAE:n mukaan ne on jaettu kuuteen tasoon, jotka on merkitty numeroin 0-5. Samalla esittelimme Mercedes-Benzin S-mallin, joka voidaan varustaa SAE-tason 3 mukaisella tekniikalla. Nyt nostamme esittelyyn vastaavanlaisella teknologialla varustetun BMW 7-sarjan.

Taso 3 kiteytettynä

BMW ilmoitti viime syksynä, että 7-sarja (G70) voidaan alkaneesta maaliskuusta lähtien varustaa teknologialla, joka mahdollista SAE Level 3-tason osittain autonomisen ajamisen.

SAE-standardin J3016 tasot ja niiden sisältö on tarkkaan käyty läpi elokuun 2023 SATL-blogissa.

Väylä vapaa, ei esteitä, kaistamerkinnät selkeät, nopeutta korkeintaan 60 km/h; SAE Level 3-tason varustus mahdollistaa BMW 7-sarjan autonomisen ajamisen, mutta ainakin toistaiseksi vain 60 km/h saakka (kuva: BMW).

Toimiakseen 3-tason toteutus vaatii kehittynyttä anturi- ja tunnistintekniikkaa sekä tehokasta ja erottelukykyistä kameratekniikkaa. Edellä kuvailtujen laitteiden avulla määritetään auton positio ja tila kuin myös ympäristön esteellisyys tai esteettömyys. Tämän lisäksi tarvitaan prosessointitehoa, jotta antureiden ja tunnistimien välittämä datavirta nopeasti muodostaisi selkeän ja yksiselitteisen kokonaiskuvan auton sijainnin ja tilan sekä ympäristön välillä.

Ajoneuvoteollisuuden mukaan taso 3 teknologian avulla tähdätään vähentämään inhimillisistä tekijöistä johtuvia vaaratilanteita, ehkäisemään onnettomuuksia, parantamaan liikkumisen tehokkuutta, lisäämään mukavuutta ja esimerkiksi edistämään sosiaalista osallistumista.

Kuvankäsittelyprosessori siirtää antureiden välittämät tiedot mittariston näyttöpintaan. Nopeusrajoitus tässä kohtaa on 130 km/h, mutta kaiketi tiellä on ruuhkaa tai kuljettaja keskittyy (työ)sähköpostien lukemiseen keskinäytöltä ennen palaveria, sillä ajonopeus on 59 km/h? (Kuva: BMW).

Autonomiatason nousu 2:lta 3:lle tarkoittaa myös sitä, että siirrytään kuljettajakeskeisestä ajamisesta merkittävä askel automatisoidun ajamisen suuntaan.

BMW 7-sarjan toteutus

BMW on antanut 7-sarjan toteutukselle nimen BMW Personal Pilot L3. Tämän avulla voi auton kuljettaja – tosin tietyin edellytyksin – halutessaan ryhtyä matkustajaksi. Ja kuten yläpuolella todettiin, tässä yhteydessä otetaan selkeä askel automatisoidun ajamisen suuntaan.

Auton tekniikan otettua tilanne hallintaan säätyvät nopeus (maks. 60 km/h), etäisyys sekä kaista- että kaistanohjaus automaattisesti.

Edessä este, väistetään vai onko rinnalla tai katveessa jokin! Toisaalta kuljettaja on keskinäytön mukaan kuitannut ottavansa ajotehtävät hallintaansa (kuva. BMW).

BMW:n mukaan Personal Pilot 3-tason varustus nostaa 7-sarjan auton hintaa Saksassa 6000 eur, johon sisältyy 19 % arvonlisävero.

Järjestelmän sensorit ja anturit perustuvat korkearesoluution kamera- ja kuvaprosessoritekniikkaan, ultraääni- ja tutkatunnistimiin sekä herkkään ja tehokkaaseen Lidar-tunnistimeen, joka välittää päivittyvää 3D-dataa auton edessä olevasta tilasta.

7-sarjan BMW:n hinta nousee muutamalla tuhannella eurolla BMW Personal Pilot L3-teknologiapaketin myötä…(kuva: BMW).

Tarkalla reitityksellä varustettua korkearesoluution Live-karttaa verrataan jatkuvasti täsmälliseen GPS-paikannukseen. Yhdessä 360° anturitekniikan kanssa varmistetaan supertarkka paikannus ja kattava, reaaliaikainen ympäristön seuranta. Live HD -kartta pidetään ajan tasalla säännöllisten päivitysten avulla.

Valmistajan mukaan BMW Personal Pilot L3 toimii erittäin luotettavasti myös pimeässä jatkaen, että yllä kerrotut ominaisuudet ovat sangen ainutlaatuisia kilpailijoihin verrattuna.

BMW 5 -sarjan Highway Assistant

Toinen kuljettajaa avustavien järjestelmien täydennys on BMW Highway Assistant, joka mahdollistaa innovatiivisen, osittain automatisoidun ajotoiminnon SAE Level 2-tasolla kaikissa uuden BMW 5 -sarjan (G60) malleissa.

…johon muun muassa kuuluu herkkä ja tehokas Lidar-tunnistin (kuva: BMW).

Lisäksi saatavilla on BMW:n mukaan ainutlaatuinen, aktiivinen kaistanvaihtoavustaja silmävahvistuksella. Tämä BMW 5-sarjan toiminto on suunniteltu ensisijaisesti pitkille matkoille, joissa sen avulla voidaan ottaa tavallista rennompi asento nostamalla kädet ohjauspyörältä.

Tämä ohjaus- ja kaistanohjausavustimen lisätoiminto ottaa haltuunsa nopeuden ja etäisyyden hallinnan sekä ohjaustehtävät aina 130 km/h nopeuteen asti.

SAE Level 2 – eli osittain automatisoidulla tasolla – vastuu on aina kuljettajan. Mikäli BMW Highway Assistant on käytössä, kuljettajan tulee seurata, mitä tiellä tapahtuu, ja oltava aina valmiudessa jatkaa ajotehtävää. Tämän vuoksi kuljettajan vireystilaa ja keskittymistä seurataan kaiken aikaa kehittyneen tarkkailukameran välityksellä.

BMW 5-sarja (G60) ADAS-järjestelmä voidaan varustaa SAE Level 2-tason Highway Assistant-täydennyksellä, joka yhdistettynä aktiiviseen kaistanvaihtoavustajaan silmävalvonnalla mahdollistaa kädet ohjauspyörältä pois-ajoasennon aina 130 km/h nopeuteen saakka (kuva: BMW).

Yhdistämällä Highway Assistant aktiiviseen kaistanvaihtoavustimeen, uusi BMW 5-sarja tarjoaa valmistajan mukaan ainutlaatuisen liittymäpinnan ihmisen ja auton välillä.

BMW täyttää tekniset vaatimukset muun muassa uudella ohjelmistostruktuurilla, tehokkaalla prosessorialustalla ja yhteydellä BMW Cloud-pilvipalveluun 5G-verkon kautta.

Juha Kiiskinen JK- Textservice

Kirjoittajan arkisto
  • juha@textservice.fi
Avainsanat: autotekniikkaJaa:
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Artikkelien selaus

Blogi: BYD – sähköautoja Kiinasta
Liiton puheenjohtajan terveiset vuoden 2024 liittokokouksesta

Suomen Autoteknillinen Liitto

Köydenpunojankatu 8, 00180 Helsinki
puh. 09 694 4724
satl@satl.fi

Toimihenkilöt
Laskutusosoitteet

  • SATL Facebook
  • SATL LinkedIn
  • SATL Instagram

Tietoa SATL:sta

Suomen Autoteknillinen Liitto ry (SATL) on autoalan ammattilaisten ja asiantuntijoiden yhteistyö- ja koulutusjärjestö.

SATL toimii jäsenyhdistystensä kattojärjestönä, jonka tavoitteena on ylläpitää ja kehittää koko autoalan osaamista ja ammattitaitoa.

Lue lisää

Sisältö

  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Mediatiedotteet
    • Suomen Autolehti
    • Autoalan tiedotteet
  • Jäsenille
    • Yhteistyökumppanit ja jäsenedut
      • A-Katsastus
      • Otavamedia
      • Sokos Hotellit
      • St1
      • Suomen Autolehti
    • Jäsenhankintakampanja
    • Satelliitti-jäsenlehti
    • Jäsenjärjestönä mukana toiminnassa
    • Paikallisyhdistykset
    • FISITA
    • Jäsenrekisterin extranet
    • Päivitä jäsentietojasi
    • Apurahat
    • Kiertokirjeet
    • Osaamisen kehittäminen
      • Tallennetut SATL-webinaarit
      • Paikallisyhdistysten WordPress-sivuston ylläpidon ohjeita
    • Verkkokauppa
    • Sähköinen Suomen Autolehti
  • Osaamisen kehittäminen
    • Koulutukset
    • Seminaarit
    • Verkkokurssit
    • Webinaarit
    • Oppaat
    • EU-hanke 2018
  • Tapahtumat
    • Tapahtumapäivät
    • Kaikki tapahtumat
  • Kirjat ja tuotteet
    • Kirjat
      • Ajoneuvotekniikka
      • Bosch – teknistä tietoutta
    • Muut tuotteet
  • Blogi
  • SATL
    • Tietoa SATL:sta
    • Hae jäsenyyttä
    • Yhteystiedot
    • Toimihenkilöt
    • Liittohallituksen yhteystiedot
    • Yhteydenottolomake
    • Säännöt
    • Tilaa SATL:n uutiskirje

Pikalinkit

  • Hae jäsenyyttä
  • Paikallisyhdistykset
  • Jäsenrekisterin extranet
  • Yhteydenottolomake
  • Tilaus- ja toimitusehdot
  • Tietoa evästeistä
  • Tietosuojaseloste