Kategoriat
Lisää tehoa, lisää toimintamatkaa
Sähkökäyttöisten ajoneuvojen voimalinjat ja lataustekniikka näyttävät kehittyvän nopeaa vauhtia. Kun samalla toimintamatkat pitenevät, ollaan menossa käyttäjäystävällisempään suuntaan. Käytetään hetki Volkswagenin tämän hetkisen sähköautotekniikan tarkasteluun.
Uusiutunut VW ID.3
Volkswagenin ID.3 oli valmistajan ensimmäinen täysin sähkökäyttöinen volyymimalli, joka tuli markkinoille kolmisen vuotta sitten. Auto perustui vuonna 2019 esiteltyyn MEB-platformiin, joka selkokielisenä tarkoittaa VW-konsernin kehittämää modulaarista perusrakennetta akkukäyttöisille sähköautoille.
Jotkut näkivät VW ID.3:ssa yhtäläisyyksiä jopa Volkswagen Kuplaan, sillä molemmissa moottori ja vaihteisto ovat auton takaosassa. Nostalgiaa vai ei, mutta ID.3:n vaihteistoon riittää yksi vaihde. Kuplassa niitä oli 4 +1. Tarkemmin ID.3:n vaihteisto esiteltiin SATL-blogissa elokuussa 2021. Pääset lukemaan kyseisen blogin TÄSTÄ.
Hiljattain ID.3 uusiutunut on valmistajansa mielestä nyt selvästi aikuisempi. Tarkemmin ilmaistuna uusiutuneen ID3:n laatumielikuvaa on kohennettu, ohjelmistoja kehitetty, kuljettajan ajoavustimia päivitetty ja tuki tärkeän kestävän kehityksen sisältöä laajennettu.
Ajoakkua tarjotaan kahdella nettoenergiasisällöllä: 58 kWh ja 77 kWh. Näistä jälkimmäinen WLTP-mittausmenetelmän mukaan mahdollistaa 546 km ajomatkan, ennen kuin lataus käy tarpeelliseksi.
Saman mittaustavan mukaan VW ID.3 kuluttaa korkeajänniteakkuunsa säilöttyä sähköenergiaa keskimäärin luokkaa 15 kWh per 100 km. Vertailun vuoksi todettakoon, että bensiinilitran energiasisältö on 9 kWh.
Valmistajan mukaan lataus on nyt entistä mukavampaa kiitos latausproseduurin uuden standardin, jossa kirjautuminen, lataus ja laskutus hoituvat automaattisesti.
ID.3-mallien voimalaitteena palvelee 150 kW tehoinen sähkömoottori, jonka kehittämä vääntömomentti ilmoitetaan lukemin 310 Nm.
ID.4 ja ID.5: lisää vähän kaikkea
Volkswagenin sähköautomalliston edustajat ID.4 ja ID.5 saavat osakseen melkoisen tekniikkapäivityksen, jonka myötä lähes kaikkien mallien suorituskyky paranee lataustehojen kasvaessa.
Volkswagenin mukaan vain ID.4 Pure-malliversion voimalinja jää ennalleen kehittäen 125 kW tehon kuten ID.3:n tapauksessa. Akun nettokapasiteetti on 52 kWh, mikä tarkoittaa enintään 115 kW lataustehoa.
Takavetoisissa ID.4 Pro- ja ID.5 Pro-malliversioissa käytetään suuremman ID.7:n myötä käyttöön otettua, uutta APP550-moottoriratkaisua, jonka tehoksi ilmoitetaan 210 kW peräti 545 Nm vääntömomentilla.
Nyt 77 kWh energiasisällön ajoakkua voidaan ladata enintään 135 kW teholla.
Nelivetoisten, kahdella sähkömoottorilla varustettujen ID4. GTX- ja ID5. GTX-malliversioiden enimmäisteho kasvaa 30 kW nousten 250 kilowattiin. Näissä 77 kWh ajoakkua voi ladata enintään 175 kW teholla, mikä sekin tarkoittaa 80 % varaustason saavuttamista noin puolessa tunnissa. ID-mallien AC-peruslataus edelleen tapahtuu 22 kW teholla.
Pienemmät muutokset autojen sisätiloissa ovat helposti havaittavissa. Keskellä oleva korkean resoluution kosketusnäyttö on suurentunut 12,9 tuuman kokoiseksi.
Kuten aikaisemmin uudistetussa ID.3:ssa, myös kahdessa ID-katumaasturissa on käytössä nyt ohjelmistoversio 4.0. Tämä näkyy käyttäjälle muun muassa uudessa asettelussa näytöllä. Nyt ilmastoinnin perustoiminnot näkyvät aina alla. Yläreunassa on konfiguroitava palkki, jolle usein käytetyt toiminnot voidaan nopeasti tallentaa.
Voimalinja APP550
Uuden APP550-voimalaiteyksikön myötä Volkswagenin sähkökäyttöinen mallisto saa täysin uuden sähkökäyttömoottorin. Valmistajan mukaan tämä tarjoaa paremman suorituskyvyn yhdistettynä suurempaan energiatehokkuuteen. Teho kasvaa ja toimintamatka pitenee. WLTP:n mukaisesti mitattuna coupe-korin omainen ID.5 voi saavuttaa 556 km ajomatkan ennen latauksen tarvetta.
Uuden voimalaiteyksikön teho on 210 kW suurimman vääntömomentin ollessa (noin) 550 Nm riippuen ajoneuvon voimansiirron välityssuhteesta. Volkswagenin aikoo toimittaa ensimmäiset kyseisellä voimalaiteyksiköllä varustetut autot kuluvan vuoden lopussa.
VW:n mukaan huomattavasti suurempi vääntömomentti takaa erinomaisen tehontuoton sekä paikallaan seisoessa että suuremmillakin nopeuksilla.
Uusi APP550-voimalaiteyksikkö kehittää suuren vääntömomentin edelleen kehitetyn staattorin ansiosta. Käämien tehollinen määrä on kasvanut ja johtimilla on suurempi poikkileikkauksen pinta-ala.
Vastakappaleena oleva roottori on varustettu tehokkaammilla kestomagneeteilla, joilla on suurempi kuormitettavuus. Voimalinjaa vahvistettiin kestämään aikaisempaa suuremmat vääntömomentit.
Invertteri tuottaa suurempia virtoja
Virta on ratkaiseva tekijä sähkökäytön teholle.
Tärkeänä komponenttina invertteriä on valmistajan mukaan kehitetty siten, että se pystyy syöttämään korkean tehon ja hyvän hyötysuhteen edellyttämiä suuria vaihevirtoja.
Invertteri toimii ohjaavana yksikkönä voimalinjassa, ja sen toimiva ohjelmisto varmistaa tehokkaat järjestelmäprosessit. Tämä koskee esimerkiksi kellotaajuuksia ja modulaatioprosesseja tarvittavan vaihtovirran tuottamiseksi voimalaitteen tarpeisiin. Tällä tavoin sähkökäyttömoottori voi kuormitusvaiheesta riippuen toimia tehokkaammin.
Energiaa säästävä jäähdytys
Lisäksi uudessa voimalaiteratkaisussa on energiaa säästävä jäähdytysjärjestelmä, joka on tarkoitettu toimimaan ilman sähkökäyttöistä öljypumppua. Järjestelmä pystyy itsenäiseen jäähdytykseen vaihteiston hammaspyörien ja öljyn jakelua ja syöttöä varten muotoiltujen komponenttien välityksellä.
Lämmennyttä öljyä jäähdyttää ajoneuvon jäähdytysnestekierto, joka tehtävän on pitää voimalaiteyksikkö käyttölämpötilassa. Lisäksi staattorin ulkopuolella on erillinen vesijäähdytyselementti.