Kategoriat
Vuoden 2021 liittokokous oli tarkoitus järjestää Turussa Kakolan vankilaan tehdyssä hotellissa, mutta koronapandemian edelleen jatkuessa jouduttiin pitäytymään etätoteutuksessa. Näin siitä huolimatta, että kokouksen pitoaikaa siirrettiin myöhempään kevääseen.
SATL:n 86. varsinainen liittokokous pidettiin kokonaan etätoteutuksena lauantaina 15.5.2021. Vielä alkuvuodesta tavoitteena oli pitää se perinteiden mukaisesti maaliskuun puolivälissä, tällä kertaa Turussa Kakolan entiseen vankilaan tehdyssä hotellissa Turun Autoteknillisen Yhdistyksen järjestämänä. Helmikuun alussa liittohallitus joutui kuitenkin toteamaan, että vaikka ajankohtaa siirrettäisiin toukokuun puoleenväliin, ei näin isoa fyysistä kokoontumista voitu pitää sen hetken tietojen varjolla mahdollisena. Ja oikeassa oltiin, se ei ollut mahdollista. Siksi toista kertaa peräkkäin kokoonnuttiin päättämään liiton asioista etänä.
Etäliittokokous
Etäliittokokoukseen toimitettiin valtakirjat 41 äänivaltaiselle edustajalle 23 jäsenyhdistyksestä edustaen 79 % liiton äänivallasta (247 maksimiäänestä 195 ääntä edustettuna). Jostain syystä kuusi ennakkoon ilmoitettua kokousedustajaa ei kuitenkaan osallistunut kokoukseen. Lisäksi kokoukseen osallistuivat kahdeksan äänetöntä edustaja sekä toimiston henkilökuntaa ja palkittavat, joten kaikkiaan kokoukseen osallistui 55 henkilöä.
Teknisesti kokous onnistui hyvin ja siinä saatiin tehtyä kaikki tarpeelliset päätökset, joskin sisällöltään ja toimintavaltaan edelleen tiivistettynä ilman perinteisiä toimikuntakokouksia, kokousesitelmiä, taustakeskusteluita, saunomisia sekä juhlaillallista
Kokouksen yhteydessä kuitenkin jaettiin perinteiset muistamiset eli Vuoden Autoteknikko, Vuoden Autoteknillinen Yhdistys ja Vuoden Kirjamyyjä -tunnustukset. Lisäksi jaettiin Keskuskauppakamarin erillisen hakemuksen perusteella myöntämä kultainen elämäntyömerkki. Vuoden Autoteknikosta ja kultaisen elämäntyömerkin saajasta löytyy tietoa TÄÄLTÄ sekä Satelliitti 1/2021 -lehdestä (ilmestyy 1.6.2021).
Allekirjoitettu liittokokouksen pöytäkirja, hyväksytty toimintakertomus ja tilinpäätös vuodesta 2020, sekä hyväksytty toimintasuunnitelma ja budjetti vuodesta 2021 ovat ladattavissa seuraavista linkeistä.
Henkilövalinnat
Liiton puheenjohtajaksi valittiin kolmannelle kaudelleen insinööri Kari Kaihonen (54, kotipaikka Vantaa).
Liittohallitukseen kokous valitsi erovuoroisten tilalle seuraavat henkilöt:
Mika Heinola, Kokkola
Risto Liukkonen, Hämeenlinna
Sami Nikkilä, Mietoinen
Heikki Parri, Huittinen
Ville Siirtola, Ylivieska
Heinola, Nikkilä ja Parri ovat olleet aiemminkin hallituksessa, Liukkonen ja Siirtola ovat kokonaan uusia jäseniä.
Hallituksessa jatkavat:
Pentti Ala-Maakala, Tampere
Kimmo Mustonen, Joensuu
Sami Ojamo, Klaukkala
Markku Sorsa, Riihimäki
Matti Tirkkonen, Orimattila
Liittohallituksen jäsenten yhteystiedot löytyvät TÄÄLTÄ.
Liittohallitus valitsi järjestäytymiskokouksessaan varapuheenjohtajaksi Pentti Ala-Maakalan Tampereen yhdistyksestä. Hallituksen työvaliokunnan muodostavat puheenjohtaja, liittohallitus, toiminnanjohtaja sekä liiketoimintajohtaja.
Jäsenmaksu
Liiton jäsenmaksuksi eli liittomaksuksi vuodelle 2022 vahvistettiin 47,00 euroa varsinaiselta jäseneltä. Korotusta entiseen tulee 2,00 euroa. Liitto perii liittomaksun jäseniltä liitettyään siihen kunkin paikallisyhdistyksen oman jäsenmaksuosuuden. Eräpäiväksi vuoden 2022 maksuille päätettiin 20.1.2022. E-lasku on myös käytössä yhtenä maksumuotona.
Lehden tilaavien vapaa- ja kunniajäsenien lehtimaksu vuodelle 2022 pysyy 39,50 eurossa. Hinta koskee myös yhdistysten tilaamia kannatusjäsenien lehtiä. Vertailuksi mainittakoon, että Suomen Autolehden normaali tilausmaksu vuodelle 2021 on 72,00 euroa/vuosikerta. Niinpä jäsenalennus on 45 %.
Lisäksi päätöksellä jatkettiin kahtena aiempanakin vuonna tehtyä päätöstä, että ensimmäisen vuoden varsinaisen jäsenen jäsenmaksussa perittävä liittomaksu on puolet edellä päätetystä liittomaksusta. Liittokokous myös suosittelee, että yhdistys päättäisi saman myös omasta osuudestaan omassa vuosikokouksessaan. Liittokokous valtuutti lisäksi liittohallituksen perimään opiskelijajäseniltä enintään 10,00 € maksua niin päättäessään.
Toimintateema
Vuoden toimintateema on ”Liiton kestävä toiminta”.
Teemalla tarkoitetaan liiton oman toiminnan pitkäjänteistä kehittämistä siten, että liiton talous on tasapainossa, jäsenkanta kehittyy ja liitto sekä sen paikallisyhdistykset ovat toimintakykyisiä muuttuvassa maailmassa. Vielä vallitseva koronapandemia tuo suuria haasteita tämän tavoitteen saavuttamisessa.
Liiton päivitetty strategia
Liittohallitus oli valmistellut liiton päivitetyn strategian, jonka liittokokous hyväksyi. Liiton missiona on, että se edistää autoalan teknillisen henkilöstön verkostoitumista ja osaamisen kehittämistä sekä vaikuttaa puolueettomana teknisenä asiantuntijaverkostona.
Liitto on olemassa, jotta sen jäsenyhdistykset sekä yhdistysten henkilö-, opiskelija ja yritysjäsenet voivat verkostoitua valtakunnallisesti ja kansainvälisesti.
Liitto ja sen FISITA-jäsenyys sekä jäsenjärjestöt muodostavat puolueettoman autoalanteknillisten ammattilaisten, esimiesten, viranomaisten ja asiantuntijoiden kohtaamispaikan, jossa omaa osaamista voi lisätä, jakaa tai sillä voi vaikuttaa.
Toiminnallaan liitto edistää kohtaamisia, osaamisen kehittymistä sekä yhteistyötä autoalan sisällä ja ulkoisten sidosryhmien kanssa.
Liiton visiona on, että se on katalyytti, joka mahdollistaa merkittävää lisäarvoa ja tukea tuovan verkoston jäsenyhdistyksille, henkilö-, opiskelija- ja yritysjäsenille. Arvoina ovat yhteisöllisyys, osaamisen jakaminen, tasa-arvo, läpinäkyvyys ja uudistuminen.
Päämäärinä ovat:
- Aktiivisen verkoston rakentaminen ja ylläpitäminen.
- Autoalan kestävän kehityksen edistäminen ja alan asiantuntijoiden näkemysten esille tuominen.
- Autoalan teknillisen osaamisen ylläpitäminen ja kehittäminen.
- Liiton ja sen jäsenjärjestöjen taloudellisesti kestävän toimintamallin rakentaminen.
Keinoina ovat:
- Verkkosivut, markkinointi, uutiskirjeet, blogit ja mediatiedotteet.
- Tapahtumien, webinaarien ja messujen järjestäminen.
- Verkostoitumista ja yhteistyötä edistävien alustojen hyödyntäminen esim. Teams, LinkedIn ja Facebook.
- FISITA:n ja paikallisten yhdistysten tarjonnan jakaminen verkostolle valtakunnallisesti. Vaikutamme myös FISITA:ssa kansainvälisesti.
- Verkko- ja lähikoulutusten tuottaminen, myyminen ja välittäminen.
- Julkaisujen ja kirjojen myyminen, jakaminen, kustantaminen sekä Autotieto Oy:n omistajuus.
- Autoalan koulutusta ja opiskelijoita tukevat palvelut, rahastot ja huomionosoitukset, kuten FISITA:n jäsenyys, stipendit ja insinöörityögaalat.
- Oman toiminnan mittaaminen.
Strategian tulostettava versio ladattavissa seuraavasta linkistä:
Liiton jäseniksi henkilöjäseniä?
Liittokokoukselta pyydettiin kanta siihen, että olisiko tarvetta aloittaa liiton suorien henkilöjäsenien mahdollistavan sääntömuutoksen valmistelu. Perusteluna tälle on muun muassa, että nykyinen paikallisyhdistysten kautta oleva jäsenyys ei mahdollisesti houkuttele jäseniä pysymään jäseninä, vaan jäsenmäärä vähenee jatkuvasti. Liiton suoralla henkilöjäsenyydellä voisi olla toisenlainen haluttavuus. Liittokokous päätti, että sääntömuutoksen valmistelu aloitetaan. Asian valmistelun yhteydessä ensi syksynä kuullaan yhdistysten näkemyksiä asiassa erillisessä tilaisuudessa ja asiasta pyritään päättämään seuraavassa liittokokouksessa 2022.
Seuraava Liittokokous
Vuoden 2022 Liittokokouksen järjestelyistä vastaa Helsingin Autoteknillinen Yhdistys. Jos koronatilanne on ensi vuonna suotuisampi, järjestetään se Scandic Grand Central Helsingissä 25.-26.3.2022. Kokous on samalla HATY:n 90-vuotisjuhla. Kokouksen aikataulutus sekä tarkemmat tiedot hintoineen ja aikatauluineen toimitetaan myöhemmin.
Vuodelle 2023 liittokokouksen järjestäjänä toimii Tampereen ATY ja vuodelle 2024 Lahden ATY.
Kesäpäivät
Kuluvalle vuodelle heinä-elokuun vaihteeseen suunnitellut Kesäpäivät järjestetään suunnitellusti. Sinne voi ilmoittautua vielä 10.6.2021 asti. Tapahtumasta löytyy tarkemmin tietoa TÄÄLTÄ.
Vuoden 2022 Kesäpäivien järjestelyjen osalta vapaaehtoisia ei kokouksen puitteissa ilmoittautunut. Jos halukkaita ilmenee, voi siitä ilmoittaa toiminnanjohtajalle, joka ohjaa asian liittohallituksen käsittelyyn.
Paras kirja-asiamies
Tampereen Autoteknillinen yhdistys myi vuonna 2020 parhaiten kirjoja. Heidän kirja-asiamiehenään toimi Pekka Hjon.
Sydämelliset kiitokset kaikille etäkokoukseen osallistuneille ja erityiskiitokset järjestelyihin osallistuneille.