Kategoriat
SATL:n 85. varsinainen liittokokous oli alun perin tarkoitus järjestää Oulussa lauantaina 14.3.2020 siten, että sinne olisi voinut saapua jo perjantaina ja lähteä vasta sunnuntaina. Samalla olisi vietetty kokouksen järjestelyistä vastanneen Oulun Autoteknillisen Yhdistyksen 85-vuotisjuhlia. Toisin kuitenkin kävi.
Valtioneuvosto julkisti torstaina 12.3.2020 päivällä COVID-19 -pandemian johdosta suosituksen, ettei yli 500 henkilön tilaisuuksia järjestettäisi ja että niitä pienempien tilaisuuksien osalta mietittäisiin tarkkaan, onko niitä tarpeen järjestää. SATL:n liittohallitus kokoontui samana iltana ja päätti, että tulevan viikonlopun fyysinen liittokokous perutaan ja se siirretään pidettäväksi etäkokouksena myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana. Perusteina valtioneuvoston suosituksen lisäksi olivat jo tietoon saadut osallistujien peruutukset sekä kokoukseen osallistuvien korkea keski-ikä.
Päätös peruutuksesta saatettiin kaikkien kokoukseen osallistuneiden tietoon välittömästi sen tekemisen jälkeen, joten kukaan ei suunnannut kulkuaan kohti Oulua lyhyestä varoitusajasta huolimatta. Suurin harmi ja vaiva tuli peruuntuneen tapahtuman turhista valmisteluista, lohdutuksena merkittävin kuluerä eli osallistumismaksut pystyttiin palauttamaan tapahtumaan ilmoittautuneille.
Liiton toimisto valmisteli etäkokousasiaa siten, että liittohallitus pystyi tekemään päätöksen etäkokouksen pitoajankohdasta ja -tavasta kokouksessaan 31.3.2020. Siinä kokouspäiväksi päätettiin 25.4.2020 ja pitotavaksi Microsoft Teams -etäkokousjärjestelmä. Päivitetty kokouskutsu toimitettiin sääntöjen määräämässä minimiajassa paikallisyhdistysten edustajille.
Etäliittokokous
Etäliittokokoukseen toimitettiin valtakirjat 38 äänivaltaiselle edustajalle 25 jäsenyhdistyksestä edustaen 82 % liiton äänivallasta (256 maksimiäänestä 211 ääntä edustettuna). Jostain syystä kahden ilmoittautuneen yhdistyksen edustajat eivät kuitenkaan pystyneet osallistumaan kokoukseen, joten toteutunut äänimäärä oli 14 ääntä vähäisempi. Lisäksi kokoukseen osallistui jokunen äänetön edustaja sekä toimiston henkilökuntaa, joten kaikkiaan kokoukseen osallistui noin 45 henkilöä.
Teknisesti kokous saatiin pidettyä muuten hyvin, mutta heti kokouksen aluksi iskenyt Telian valtakunnallinen verkkovika pudotti 10 osallistujaa pois kokouksesta. Kyseinen yritys ei onneksi ollut liiton yhteyksien tarjoaja, joten kokous itsessään ei katkennut. Vei jonkin verran aikaa, että heidät saatiin takaisin mukaan kokoukseen eri yhteyksiä käyttäen. Lisäksi jotkut osallistujat putoilivat satunnaisesti pois kokouksesta sen aikana, mutta heidätkin saatiin keräiltyä takaisin tarpeen mukaan pidettyjen teknisten taukojen aikana. Näin ollen itse kokous saatiin pidettyä ja tehtyä kaikki tarpeelliset päätökset, joskin sisällöltään ja toimintavaltaan tiivistettynä ilman perinteisiä toimikuntakokouksia, kokousesitelmiä, taustakeskusteluita, saunomisia sekä juhlaillallista.
Liittokokouksen allekirjoitettu pöytäkirja:
Liiton vuoden 2020 toimintasuunnitelma:
Kokouksen yhteydessä kuitenkin jaettiin perinteiset muistamiset eli Vuoden Autoteknikko, Vuoden Autoteknillinen Yhdistys ja Vuoden Kirjamyyjä -tunnustukset sekä Liiton kultainen kunnialevyke nro 48. Lisäksi uutena muistamisena oli ensimmäistä kertaa jaossa ollut Keskuskauppakamarin erillisen hakemuksen perusteella myöntämä kultainen elämäntyömerkki. Niiden saajat ovat seuraavassa.
Vuoden Autoteknikko
Vuoden Autoteknikko -palkinnon sai Neste Oyj:n tuotekehityksen pääasiantuntija DI Seppo Mikkonen.
Hän on tehnyt pitkän ja ansiokkaan uran polttonesteiden laadun ja standardisoinnin parissa koko Euroopan tasolla. Hänen asiantuntemuksensa ulottuu moottoriteknologian ja polttonesteiden kehittelystä lainsäädäntöön. Merkittävä saavutus hänen urallaan on ollut nykyisen työnantajan kehittämän toisen sukupolven biopohjaisen HVO-dieselpolttoaineen kehitystyössä mukanaolo.
Mikkonen on myös luennoinut useita kertoja niin SATL:n koulutustilaisuuksissa kuin jäsenyhdistystenkin kokouksissa ja kirjoittanut asiantuntija-artikkeleita muun muassa Suomen Autolehteen.
Perinteiseen Vuoden Autoteknikko levykkeeseen oli tänä vuonna kiinnitetty vuoden 2020 eurooppalaisen Vuoden Auton embleemit. Sen julkistaminen sai tuta myös koronapandemiasta, kun viimemetreillä perutun Geneven autonäyttelyn kulisseissa tunnustus myönnettiin etätapahtumana Peugeot 208:lle. Levykkeen lisäksi Mikkoselle luovutettiin perinteinen kultainen Vuoden Autoteknikon rintamerkki rintapielessä kannettavaksi.
Seppo Mikkosen haastattelu on julkistettu Ajan vaikuttaja -henkilökuvassa ja se on luetavissa TÄÄLTÄ.
Vuoden Autoteknillinen Yhdistys
Lahden Autoteknillinen Yhdistys voitti Vuoden Autoteknillisen Yhdistyksen tittelin vuoden 2019 parhaimman toimintansa ansiosta kilpailun sääntöjen mukaisissa asioissa pistemäärällä 20, kun maksimipistemäärä oli 25. Koska kilpailussa on jaossa myös miinuspisteitä, pisteskaalan alapää on -9 pisteessä. Kuten aikaisempina vuosina, valintaan vaikuttivat muun muassa jäsenmäärän kehitys, tiedottamisen taso sekä toiminnan aktiivisuus. Kyseinen vuosi oli yhdistyksen historian 85. Jäseniä yhdistyksessä oli kaikkiaan 282, joista 70 oli yhteisöjäseniä. Lahden ATY onkin historiansa aikana panostanut yhteisöjäsenhankintaan menestyksekkäästi.
Muista sijoituksista todettakoon, että jaetulle kakkossijalle tulivat Joensuun Seudun ja Kuopion yhdistykset 14 pisteellä. Kisassa vain voittaja palkittiin kunniakirjalla sekä 600,00 € lahjoituksella yhdistyksen stipenditilille. Kilpailun pistelaskennassa tärkeässä osassa on Liittoon lähetetyt tiedotteet yhdistyksen toiminnasta, kun merkittävä osa tuloksesta lasketaan niiden avulla.
Yhdistyksen hallituksessa toimivat puheenjohtajana Unto Tervo, varapuheenjohtajana Esko Kemppi, sekä muina jäseninä Jorma Höyteinen, Jari Kettunen, Tom Valtonen, Tuomas Hietala ja Peter Holm. Lisäksi hallituksen valitsemina toimihenkilöinä toimivat Jukka Karhi sihteerinä, Antti Rakkolainen varasihteerinä ja Jani Juttula rahastonhoitajana. Hallitus kokoontui vuoden aikana kahdeksan kertaa. Yhdistykseltä oli myös edustus SATL:n liittokokouksessa Salossa.
Kirja-asiamiehenä on toiminut Unto Tervo. Yhdistyksellä on ollut lisäksi seuraavat toimikunnat: Ohjelmatoimikunta (vastaava: Esko Kemppi), Nuorisotoimikunta (vastaava: Tom Valtonen), Seniorikerho (vastaava: Reino Wallenius), Yhteisöjäsentoimikunta (pj Jorma Höyteinen), Historiikkitoimikunta (pj: Unto Tervo, aktiivi Reino Wallenius) sekä Naistoimikunta (toimikunnan itse valitsemana pj Maili Uotila-Tuominen, vara pj Sirkka-Liisa Kaukanen, sihteeri Helena Palo, rahastonhoitaja Kristiina Myllys, jäseniä on ollut 29 henkilöä).
Laajaa ja aktiivista toimintaa
Yhdistyksen toiminta on ollut laajaa ja aktiivista. Vuoden aikana he järjestivät kaikkiaan 22 eri tapahtumaa, joista 9 oli kuukausikokouksia. Niissä osallistujia oli yhteensä 331 henkilöä. Merkittävin tilaisuus oli Lahden Hiihtomuseossa järjestetty yhdistyksen 85-vuotisjuhla juhlaesitelmineen ja -illallisineen. Tilaisuutta varten yhdistys toteutti myös 76-sivuisen juhlajulkaisun.
Muina kuukausikokousten kohteina olivat Autosalpa Lahti, Koulutuskeskus Salpaus (vuosikokous + muutaman jäsenen Euroopan matkan matkakertomus), CclDesign Hollolassa, MBA autokorjaamo ja KL-varaosa Lahdessa, Ravintola Tehdas Orimattilassa (Juha Kiiskisen autoteknillinen seminaari-ilta, josta tehtiin myös SATL webinaari), Lahti Karting Center, Koiviston Auto Oy Lahdessa ja Hämeen Laatusäiliöt Oy Lahdessa.
Naistoimikunta on aktiivisesti järjestänyt kulttuuritoimintaa neljän eri teatteriretken ja -illan merkeissä. Lisäksi Seniorikerho kokoontui vuoden aikana yhdeksän kertaa. Tapaamisissa oli aina jokin esitelmä joko ajoneuvotekniikkaan, autokauppaan tai henkilöhistoriaan liittyvästä aiheesta.
Seuraava Vuoden Autoteknillinen Yhdistys -tittelin saaja on taas haussa, kun uusi kilpailu on alkanut tämän vuoden alusta yhdistysten tietoon toimitettujen sääntöjen mukaisesti. Onnea vielä kerran Lahteen ja voimaa tämän vuoden taistoon!
Paras kirja-asiamies
Tampereen Autoteknillinen yhdistys myi vuonna 2019 parhaiten kirjoja. Heidän kirja-asiamiehenään toimi Pekka Hjon.
Sydämelliset kiitokset kaikille etäkokoukseen osallistuneille ja erityiskiitokset järjestelyihin osallistuneille, myös Oulun ATY:n aktiiveille jäsenille, jotka joutuivat kärsimään turhaan tehdystä työstä.
Liiton kultainen kunnialevyke nro 48
Liiton merkkisäännöissä annetaan ohjeet, että Liittohallitus voi myöntää SATL:n kultaisen kunnialevykkeen erityisen ansiokkaasti toimineelle henkilölle ja että sen luovuttaminen suoritetaan seuraavassa mahdollisessa Liittokokouksessa. Liiton kunnialevykkeitä on myönnetty vuodesta 1967 lähtien ja kultaisina eli arvokkaimpana mahdollisena niitä oli myönnetty tähän mennessä kaikkiaan vain 47 kappaletta. Nyt niitä jaettiin yksi ja sen sai Martti Lehtinen (63, kotipaikka Perniö).
Hän on ollut SATL:n toiminnassa mukana jäsenenä vuodesta 1984 lähtien. Salon Seudun Autoteknillisessä yhdistyksessä hän on toiminut hallituksessa vuodesta 1994 lähtien ja vuodesta 1996 lähtien rahastonhoitajan tehtävässä. Hän on ollut pyyteettömästi mukana kaikessa toiminnassa ja hänen työpanostaan arvostetaan suuresti. Lyhyesti sanottuna hän on ollut yhdistyksen selkäranka niin taloudellisesti kuin toiminnallisesti.
Keskuskauppakamarin kultainen elämäntyömerkki
Ensimmäistä kertaa liitokokouksessa oli jaossa Keskuskauppakamarin hakemuksesta myöntämä kultainen elämäntyömerkillä. Kyseisen merkin myöntämisperuste on vähintään 30 vuoden työskentely elinkeinoelämässä. Aloite tälle muistamiselle tuli Pohjois-Suomen piirin yhdistyksiltä.
Kultaisen elämäntyömerkin sai veteraanikuoma-autoilija, auto- ja kuljetustekniikan lehtori, kuorma-autonkuljettajakoulutuksen uranuurtaja, alan oppilaitosten rehtori, kirjailija, sotilasmestari ja kasvatustieteiden tohtori Jorma Nykänen (81, kotipaikka Kittilä).
Hänen vaiherikas työuransa alkoi kuorma-autojen ja yhdistelmien kuljettamisella 1950-luvulta lähtien niin palkollisena kuin yrittäjänä päätyen kasvatustieteen tohtorin väitökseen vuoden 2010 keväällä 71-vuotiaana. Väitöskirjan aihe oli ”Aikuiskoulutuskeskusten koulutusreformien tarkastelua arvojen näkökulmasta”.
Merkittävän osan urastaan hän teki väitöskirja aiheen mukaisesti aikuiskoulutuksen parissa Rovaniemellä toimiessaan Rovaniemen ammatillisen aikuiskoulutuskeskuksen johtajana vuodet 1987-1989, ja sitten rehtorina vuodet 1989-2001. Ennen sitä hän työskenteli Rovaniemen ammatillisessa kurssikeskuksessa vuodet 1973-1987 ollen välillä Hämeenlinnassa ammattikoulujen opettajaopiston lehtori. Lisäksi hän on ollut kehittämässä raskaankaluston kuljettajakoulutusta Ammattikasvatushallituksen työryhmässä 1970-luvulla.
Väitöskirjan lisäksi hän on tehnyt myös muita kirjallisia tuotoksia vuosien saatossa, kuten monia alan oppikirjoja sekä eläkepäivillään historiakirjoja Lapin alueen autoilijoiden muisteloista pääasiassa puunkuljetukseen liittyen. Kirjoista viimeisin palkittiin Mobilia-museon Mobilia-palkinnon palkintolautakunnan kunniamaininnalla tammikuun lopulla.
Henkilövalinnat
Liiton puheenjohtajaksi valittiin toiselle kaudelleen insinööri Kari Kaihonen (53, kotipaikka Vantaa).
Liittohallitukseen kokous valitsi erovuoroisten tilalle seuraavat henkilöt:
- Pentti Ala-Maakala, Tampere
- Kimmo Mustonen, Joensuu
- Sami Ojamo, Klaukkala
- Markku Sorsa, Riihimäki
- Matti Tirkkonen, Orimattila
Ala-Maakala ja Ojamo ovat uudelleen valittuja, loput uusia.
Hallituksessa jatkavat:
- Jarno Arkko, Hyllykallio
- Jukka Autio, Muurame
- Jari Kivekäs, Rauma
- Eero Kukko, Oulu
- Sami Nikkilä, Mietoinen
Liittohallituksen jäsenten yhteystiedot löytyvät sivulta TÄÄLTÄ.
Liittohallitus valitsi järjestäytymiskokouksessaan varapuheenjohtajaksi Sami Ojamon Helsingin yhdistyksestä. Hallituksen työvaliokunnan muodostavat puheenjohtaja, varapuheenjohtaja, toiminnanjohtaja, Pentti Ala-Maakala Tampereen yhdistyksestä sekä Sami Nikkilä Turun yhdistyksestä.
Jäsenmaksu
Liiton jäsenmaksuksi eli liittomaksuksi vuodelle 2021 vahvistettiin äänestyksen perusteella 45,00 euroa varsinaiselta jäseneltä. Korotusta entiseen tulee 4,00 euroa. Liitto perii liittomaksun jäseniltä liitettyään siihen kunkin paikallisyhdistyksen oman jäsenmaksuosuuden (tieto yhdistyksen jäsenmaksuosuudesta Liiton toimistoon 16.11.2020 mennessä). Eräpäiväksi vuoden 2021 maksuille päätettiin 20.1.2021. e-lasku on myös käytössä yhtenä maksumuotona. Sen käyttöönoton ohjeistus on sivulla 27.
Lehden itse tilaavien vapaa- ja kunniajäsenien lehtimaksu vuodelle 2021 nousee 39,50 euroon (nousua 3 euroa). Hinta koskee myös yhdistysten tilaamia kannatusjäsenien lehtiä. Vertailuksi mainittakoon, että Suomen Autolehden normaali tilausmaksu vuodelle 2020 on 72,00 euroa/vuosikerta. Niinpä jäsenalennus on 45 %.
Lisäksi päätöksellä jatkettiin viime vuonna tehtyä päätöstä, että ensimmäisen vuoden varsinaisen jäsenen jäsenmaksussa perittävä liittomaksu on puolet edellä päätetystä liittomaksusta. Liittokokous myös suosittelee, että yhdistys päättäisi saman myös omasta osuudestaan omassa vuosikokouksessaan. Liittokokous valtuutti lisäksi liittohallituksen perimään opiskelijajäseniltä enintään 10,00 € maksua niin päättäessään.
Toimintateema
Vuoden toimintateema on ”Kestävä liikkuminen ja toiminta”.
Teeman ensimmäisellä osalla tarkoitetaan ympäristön kannalta kokonaistaloudellisesti parhainta mahdollista teknologiaa hyödyntävän ajoneuvotekniikan tutkimustyön ja koulutuksen tukemista. Sitä tukee tämän lehden sivulla 19 kuvatun uuden perustettavan rahaston toteuttamistavoite. Tavoitteena on myös ymmärryksen lisääminen autoalan sekä työkoneiden jälkimarkkinoilla vaihtoehtoisten energiamuotojen ja energialähteiden tuomasta muutoksesta.
Teeman jälkimmäisellä osalla tarkoitetaan liiton oman toiminnan pitkäjänteistä kehittämistä siten, että liiton talous on tasapainossa, jäsenkanta kehittyy ja liitto sekä sen paikallisyhdistykset ovat toimintakykyisiä muuttuvassa maailmassa. Poikkeusolot tuovat suuria haasteita tämän tavoitteen saavuttamisessa.
Seuraava Liittokokous
Vuoden 2021 Liittokokouksen järjestelyistä vastaa Turun Autoteknillinen Yhdistys. Se järjestetään Turun Kakolassa 19.-21.3.2021. Kokouksen aikataulutus sekä tarkemmat tiedot hintoineen ja aikatauluineen toimitetaan myöhemmin.
Vuodelle 2022 liittokokouksen järjestäjänä toimii Helsingin ATY ja vuodelle 2023 Tampereen ATY.
Kesäpäivät
Kuluvalle vuodelle kesäkuun jälkipuoliskolle suunnitellut Kesäpäivät peruttiin Koronapandemian takia jo aiemmin keväällä.
Vuoden 2021 Kesäpäivien järjestelyjen osalta vapaaehtoisia ei kokouksen puitteissa ilmoittautunut. Jos halukkaita ilmenee, voi siitä ilmoittaa toiminnanjohtajalle, joka ohjaa asian liittohallituksen käsittelyyn.