Kategoriat
Suomen Autoteknillinen Liitto ry julkisti marraskuun lopulla autoalan korjaamotoimintaa taustoittavan sähköisenä kyselytutkimuksena tehdyn vuoden 2020 jälkimarkkinabarometrin. Koronavuoden vaikutukset ja sähköisillä voimanlähteillä varustettujen ajoneuvojen voimakas tulo markkinoille olivat päällimmäisinä nähtävillä vastauksista.
Nyt toista kertaa peräkkäin julkistettu SATL Jälkimarkkinabarometri 2020 kuvasi autoalan korjaamojen toimintaa ja tuntoja haasteellisena koronavuonna. Barometrin vastaukset työstettiin syys-lokakuun aikana valtakunnallisesti sähköisesti toteutetun kyselyn tuloksista. Barometrin kysymysten asettelusta sekä käytännön toteutuksesta vastasi yhdessä SATL:n edustajien kanssa kotimainen autoalan korjaamotoimintojen konsultointiyritys Promira Group Oy. Tulokset julkistettiin toista kertaa 26.11.2020 järjestetyn SATL Automotive Aftersales Summitin yhteydessä Promira Group Oy:n osakkaan Jari Suhosen pitämässä esityksessä.
Vastauksia pariinkymmeneen kysymykseen saatiin kaikkiaan 165 yritykseltä (122 vuonna 2019) ympäri maata edustaen niin henkilöautokorjaamoja (71 % vastaajista) kuin raskaiden hyötyajoneuvojen korjaamoja (11 %), lisäksi 18 % huolsi niin kevyitä kuin raskaita ajoneuvoja samassa yrityksessä. Etelä-Suomen alueella näistä korjaamoista toimi hieman vajaa puolet, Länsi-Suomessa hieman yli neljännes ja loput lähes tasan jakautuen Itä- ja Pohjois-Suomessa.
Korjaamotyypeistä edustettuina olivat niin valtuutetut merkkikorjaamot (42 %), ketjuun kuuluvat monimerkkikorjaamot (25 %) kuin riippumattomat monimerkkikorjaamot (33%) eri suuruus- ja liikevaihtoluokissa. Näin ollen saatujen vastusten osalta otantaa voitaneen pitää kattavana.
Huoltotöiden keskimääräinen tuntihinta yrityksissä oli 81,70 € (sis. alv), mediaanihinta 80,00 €. Alueellisesti hinta vaihteli 77,30 € – 83,90 € välillä. Erikoistöiden keskimääräinen tuntihinta puolestaan oli 91,60 €, mediaanihinta 88,50 €. Alueellisesti hinta vaihteli 87,60 € – 94,70 € välillä.
Yritysten käyttämien teknisten tukkukauppojen määrä oli keskimäärin kevyen kaluston puolella 3,3 kpl ja raskaan kaluston puolella 4,7 kpl.
Haasteiden vuosi
Kulunut vuosi on ollut autoalalla haasteellinen COVID 19 -pandemian vaikutusten takia. Tämä on kyselyn perusteella näkynyt yritysten käytännön toiminnassa vahvasti. Vaikka liikevaihdossa on ollut keskimäärin pientä pudotusta, on vaikutus korjaamotoiminnan tulokseen ollut saatujen vastausten perusteella kaksijakoista ja paikoitellen pelättyä pienempää, ainakin toistaiseksi. Toki myös äärimmäisen huonoja tilanteita oli vastauksissa kuvattuna.
8 % vastanneista oli sitä mieltä, että koronatilanne ja sen tuomat yhteiskunnalliset muutokset ovat vaikuttaneet yrityksen liiketoimintaan positiivisesti, 38 % mukaan vaikutusta ei ole ollut ja 49 % mukaan vaikutus on ollut negatiivinen. 5% ei osannut vastata.
Koronalta suojautumisessa on otettu käyttöön monia eri keinoja suojaten niin asiakkaita kuin työntekijöitä altistuksilta. Muun muassa kevyellä puolella on autojen noutopalvelun osuus kasvanut merkittävästi, huollettujen autojen sekä asiakastilojen desinfiointiin on panostettu ja asiakastiloissa on tehty muutoksia lähikontaktien minimoimiseksi.
Saatujen vastausten perusteella keskimääräinen liikevaihdon lasku on ollut 3,2 % verrattuna vuoteen 2019. Viime vuoden tuloksissa vuoteen 2018 verrattuna nousua oli tuolloin arvioitu olleen monimerkkikorjaamoissa 5,7 % ja merkkikorjaamoissa 2,8 %.
Kannattavuuden kehittymisen osalta kevyellä puolella 11 % odotti kannattavuuden parantuvan tänä vuonna ja 21 % odotti sen heikentyvän. Raskaan kaluston puolella kannattavuuden parantumista odotti 28 %, kun taas 50 % odotti sen heikentyvän.
Toiminnan haasteista
Ammattitaitoisen henkilökunnan saatavuus oli vastausten perusteella myös tänä vuonna suurin yrityksen toiminnan haasteista. Seuraavina seurasivat autokannan tekninen muutos (sähkö- ja hybridiautot), diagnostiikan vaikeutuminen ja kalliit korjaamolaiteinvestoinnit. Myös nämä olivat suunnilleen samat vuoden takaiseen kyselyyn verrattuna.
Merkittävä muutos vuoden takaiseen kyselyyn nähden oli, kun verrattiin seuraavan vuoden tulevia panostuksia ja investointeja. Vuonna 2019 nähtiin korjaamolaitteisiin panostamisen olevan tärkeintä, nyt se oli toiseksi tärkein. Tärkeimmäksi oli noussut viime vuoden tutkimuksen kahdeksantena ollut henkilöstön kouluttaminen.
Toinen investointeihin liittyen merkillepantava seikka on se, että toisena viime vuonna ollut korjaamotilojen laajentaminen oli nyt pudonnut todella alas sijalle 14. Tulevaisuuden kuvat eivät siis näytä toiminnan laajentamisen osalta kovinkaan ruusuisina.
Ensi vuoden henkilöstön osaamisen kehitystarpeiden alueita kysyttäessä vastauksien viiden kärjen muodostivat sähkö- ja hybridiautot, vianetsintä ja diagnostiikka, autosähköosaaminen, ajoneuvoelektroniikka ja asiakaspalvelu sekä palvelun laatu. Ajoneuvojen voimalinjojen sähköistyminen ja kuljettajaa tukevien avustavien järjestelmien yhä suurempi ja suureneva osuus näkyvät vastauksissa. Asiakaspalvelun laadun parantamisen lisäksi henkilöstön jaksaminen ja henkinen hyvinvointi olivat merkittävän korkealla listalla, vahvasti koronavuoden aiheuttaman lisäkuormituksen vuoksi.
Seuraavan kolmen vuoden aikana tapahtuvasta muutoksesta korjaamon toiminnassa annettiin seuraavia arvioita: 38 % arvio, että toiminta kasvaa, 40 % arvioi, että liiketoiminta pysyy ennallaan ja 14 % arvioi liiketoiminnan pienenevän. Lisäksi 7 % arvio tapahtuvan yrityskaupan ja 4 % sukupolven vaihdoksen.
Yksi vapaamuotoisesti annettu valtuutetun merkkikorjaamon edustajan palaute kuvaa tulevaisuuden toiminnan kehittämisen suuntaviivoja kiteytetysti: ”Autojen sähköistyminen tuo haasteita. Jos se paljon lisääntyy, niin perinteinen jälkimarkkinatoiminta saattaa rajustukin muuttua, esim. öljymyynti.” Merkit tästä ovat vahvasti ilmassa.
SATL Automotive Aftersales Summitissa julkaistu SATL Jälkimarkkinabarometri 2020 -esitys on saatavilla SATL:n verkkokaupan kautta.
Esityksen PowerPoint-version tiivistelmä pdf-muodossa (tämän jutun kuvat) ovat ladattavissa seuraavasta:
Median edustajille esitysmateriaali voidaan toimittaa erikseen pyydettäessä. Haastattelupyyntöihin voimme vastata SATL Automotive Aftersales Summitin jälkeen, 27.11.2020 lähtien.
Yhteystiedot:
Toiminnajohtaja Pasi Perhoniemi: p. 044-523 9477, pasi.perhoniemi@satl.fi
Liiketoimintajohtaja Kalle Kalaja: p. 040-752 0668, kalle.kalaja@satl.fi