Kategoriat
MEDIATIEDOTE Julkaisuvapaa heti
Suomen Autoteknillinen Liitto ry (SATL) järjesti kaikille autoalan ammattilaisille avoimen Mestarimekaanikko 2014 -kilpailun jo kahdeksannen kerran. Kilpailun finaali ja palkintojenjako tapahtui Auto & Korjaamo -messuilla perjantaina 24.1.2014.
Auto & Korjaamo -messuilla Helsingin Messukeskuksessa perjantaina 24.1.2014 pidettyyn Mestarimekaanikko 2014 -loppukilpailuun osallistui kolme 11.1.2014 pidetystä semifinaalista selviytynyttä kilpailijaa. He olivat seuraavat:
- Tomi Halkola, Koskenkorva (Seinäjoen koulutuskuntayhtymä, Sedu Kurikka)
- Jari Pekka Kopra, Lepsämä (Autoasi Motomer, Espoo)
- Tuomo Pyhäluoto, Raahe (Pörhön Autoliike, Raahe)
Kilpailijoiden tehtävänä oli suorittaa kolme eri työrastia. Rastien pituus oli 30 minuuttia ja niistä kustakin oli jaossa 10 pistettä, joten finaalin maksimipistemäärä oli 30 pistettä. Rasteista ensimmäinen pidettiin Finntest Oy:n osastolla ja se oli rengastyörasti. Kilpailijan tehtävänä oli selvittää rengaslinjastoa käyttäen, miksi rengas täristää ajossa. Arvostelussa painotettiin erityisesti kilpailijan työskentelytapaa, eli kuinka huolellisesti hän työnsä teki. Pisteitä annettiin muun muassa renkaan oikeasta kiinnitystavasta renkaanvaihtokoneeseen sekä tasapainotuskoneeseen, oikeasta työergonomiasta ja työturvallisuudesta sekä siitä, että vanne säilyi työn aikana ehjänä.
Toinen rasti pidettiin Diagno Finland Oy:n osastolla ja se oli diagnostiikkarasti. Kilpailijan tehtävänä oli selvittää vika väylätaulusta, jossa oli 2004 vuosimallin VW Golfin korisähköt. Vika oli sumuvalojen toiminnassa. Pisteitä annettiin muun muassa vikakoodin luvusta, kytkentäkaavion käytöstä, mitta-arvoista ja säädintestistä, vian toteamisesta sekä työturvallisuudesta.
Kolmas rasti pidettiin Wihuri Oy Teknisen kaupan osastolla ja se oli nelipyöräsuuntausrasti. Kilpailijan tehtävänä oli valmistella BMW-merkkinen farmariauto nelipyöräsuuntaukseen ja suoritta mittaukset sekä tehdä tarvittavat säädöt. Pisteitä annettiin muun muassa ajoneuvon kunnon tarkastuksesta, mittapäiden kiinnityksestä sekä auto identifioinnista, mittapäiden kalibroinnista ja jarrulukon asennuksesta, mittaustulosten analysoinnista, tarvittavien säätöjen tekemisestä ja työturvallisuudesta.
Rastien suunnittelusta, pidosta ja arvostelusta niin semifinaalissa kuin täällä finaalissakin vastasivat viisi Metropolia Ammattikorkeakoulun autoinsinööriopiskelijan projektioppimisryhmän jäsentä: Juho Hakkarainen, Antti Heinonen, Eetu Hostikka, Jari Juutinen ja Tuomo Saikkonen. Lisäksi kilpailua olivat toteuttamassa Petri Hanski Stadin ammattiopistosta, Juha Seppälä Diagno Finland Oy:stä, Jouni Kiviranta Wihuri Oy Teknisestä kaupasta ja Ari Berghäll Finntest Oy:stä.
Tulokset
Voittajaksi kilpailusta selvisi Jari Pekka Kopra Autoasi Motomeristä, Espoosta 22,75 pisteellä. Voitosta hän sai 1000 euron rahapalkinnon.
Toiseksi sijoittui Tuomo Pyhäluoto Pörhön Autoliike Oy:stä, Raahesta 15,75 pisteellä ja kolmanneksi Tomi Halkola Seinäjoen koulutuskuntayhtymä, Sedu Kurikasta 13,75 pisteellä. Toisesta sijasta jaettiin 750 euron ja kolmannesta 500 euron rahapalkinto. Loput semifinaaliin jääneet kilpailijat sijoittuivat jaetulle neljännelle sijalle saaden kukin palkinnoksi valitsemansa Autoalan Koulutuskeskus Oy:n julkaiseman kirjan. Lisäksi kukin finalisti sai vuoden mittaisen käyttöoikeuden ProDiags -oppimisjärjestelmään sekä Suomen Autolehden vuosikerran.
Kärkikolmikko palkittiin Auto & Korjaamo -messujen Tietovarikko-alueella. Palkintojenjako keräsi mukavasti yleisöä ja julkista sanaa.
SATL ry tutkii ja pohtii mahdollisuutta järjestää Mestarimekaanikko -kilpailu vuosittain. Pohdinnan tuloksesta tullaan tiedottamaan myöhemmin lisää.
Kuvia palkintojen jaosta löytyy Messukeskuksen kuvapankista. Kuvat kärkikolmikosta finaalin rasteilla ovat ladattavissa tuosta alta. Kuvia saa käyttää mainitsemalla kuvaaja, joka on Pasi Perhoniemi. Tämä tiedote on puolestaan ladattavissa helpommin tulostetavassa pdf-muodossa TÄSTÄ.
Lisätietoja: pasi.perhoniemi@satl.fi, 044-5239477
Pasi Perhoniemi
Toiminnanjohtaja
Suomen Autoteknillinen Liitto ry
Jari Pekka Kopra Tuomo Pyhäluoto
Tomi Halkola
“