SATL SATL
Suomen Autoteknillinen Liitto
  • Yhteystiedot
  • Kirjaudu sisään
  • SATL.fi
  • Ostoskori
  • Suomeksi
  • På Svenska
  • In English
  • Yhteystiedot
  • Kirjaudu sisään
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Mediatiedotteet
    • Suomen Autolehti
    • Autoalan tiedotteet
  • Jäsenille
    • Yhteistyökumppanit ja jäsenedut
      • A-Katsastus
      • Otavamedia
      • Sokos Hotellit
      • St1
      • Suomen Autolehti
    • Jäsenhankintakampanja
    • Satelliitti-jäsenlehti
    • Jäsenjärjestönä mukana toiminnassa
    • Paikallisyhdistykset
    • FISITA
    • Jäsenrekisterin extranet
    • Päivitä jäsentietojasi
    • Apurahat
    • Kiertokirjeet
    • Osaamisen kehittäminen
      • Tallennetut SATL-webinaarit
      • Paikallisyhdistysten WordPress-sivuston ylläpidon ohjeita
    • Verkkokauppa
    • Sähköinen Suomen Autolehti
  • Osaamisen kehittäminen
    • Koulutukset
    • Seminaarit
    • Verkkokurssit
    • Webinaarit
    • Oppaat
    • EU-hanke 2018
  • Tapahtumat
    • Tapahtumapäivät
    • Kaikki tapahtumat
  • Kirjat ja tuotteet
    • Kirjat
      • Ajoneuvotekniikka
      • Bosch – teknistä tietoutta
    • Muut tuotteet
  • Blogi
  • SATL
    • Tietoa SATL:sta
    • Hae jäsenyyttä
    • Yhteystiedot
    • Toimihenkilöt
    • Liittohallituksen yhteystiedot
    • Yhteydenottolomake
    • Säännöt
    • Tilaa SATL:n uutiskirje

Etusivu / Blogi / Autotekniikka / Blogi: Stellantis-konsernin SAE Level 3 -tason itsenäistä ajamista

Blogi: Stellantis-konsernin SAE Level 3 -tason itsenäistä ajamista 17.06.2025 Juha Kiiskinen

Kategoriat

  • Autotekniikka

Stellantis-konserni on esitellyt STLA AutoDrive-toteutuksen, jonka avulla saavutetaan autonomisen liikkumisen SAE-taso 3 myös haastavissa olosuhteissa.

Hands free, eyes off

Stellantis N.V:n kehittämä automatisoidun ajamisen teknologia on saatu käyttövalmiiksi SAE Level 3 -tasolle luokiteltuna.

Hands free and eyes off (kädet vapaana ja katse tiestä vapautettuna) -toiminnot ovat käytettävissä aina 60 km/h (37 mph) nopeuteen saakka, ja kuten yhtiö toteaa, myös pimeällä ja haastavissakin sääolosuhteissa.

Valmistajan mukaan STLA AutoDrive mahdollistaa myös tason 2 (hands on; kädet ohjauspyörällä) kuten myös tason 2+ (hands off, katse tiessä) ominaisuudet suuremmillakin nopeuksilla. Tähän sisältyvät mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitotoiminnot.

Stellantis on esitellyt SAE-Level 3 -tasoa edustavan STLA AutoDrive -teknologia-alustan, jonka myötä voidaan tietyin reunaehdoin ajotehtävät jättää varsin pitkälle tekniikan kontolle myös haastavissa olosuhteissa (kuva: Stellantis).

Valmistajan mukaan hiljattain käyttöönotetussa teknologiassa on potentiaalia nopeuteen 95 km/h (60 mph) saakka. Lisäksi maastossa (offroad) ajamista on ajateltu, sillä konsernissa on myös kokenut ja tunnettu nelivetoisten valmistaja Jeep.

STLA AutoDrive 1.0

Stellantiksen mukaan STLA AutoDrive 1.0 on kansainvälisen monimerkkikonsernin ensimmäinen keskitetysti kehittämä ’automaattinen’ järjestelmä, joka kuten todettua, tarjoaa kädet vapaana- ja katseenvapaustoiminnot SAE 3-tasolle luokiteltuna.

Valmistajan mukaan STLA AutoDrive on keskeinen osa sen teknologiastrategiaa yhdessä STLA Brain:in ja STLA SmartCockpit:in kanssa edistäen ajoneuvojen älykkyyttä ja automaatiota luoden kuljettajalle ja matkustajille mahdollisimman luontevia käyttäjäkokemuksia.

Kapasiteettia aina 95 km/h saakka

Kuten todettua, STLA AutoDrive mahdollistaa varsin pitkälle automatisoidun ajamisen 60 km/h nopeuteen, mutta järjestelmäkapasiteettia olisi aina 95 km/h saakka. Valmistajan mukaan teknologia vähentää kuljettajan työmäärää ja myös stressiä etenkin pysähtelevässä stop & go-liikenteessä.

STLA AutoDrive 1.0 mahdollistaa varsin pitkälle automatisoidun ajamisen 60 km/h nopeuteen saakka, mutta valmistajan mukaan järjestelmäkapasiteettia olisi aina 95 km/h asti. Lainsäädännön tilanteella on silläkin oma vaikutuksensa (kuva: Stellantis).

Tiheästi asuttujen kaupunkikeskittymien ruuhkissa liikkuville STLA AutoDrive antaa kuljettajalle mahdollisuuden tilapäisesti keskittyä muihin kuin ajamiseen liittyviin tehtäviin, kuten viestien ja sähköpostien lukemiseen, kokousmuistion tarkasteluun, kartan tutkimiseen, illallisravintolan etsimiseen tai yksinkertaisesti vain liikennevirran seuraamiseen.

Human touch

Hoitamalla rutiininomaisia ​​ajotehtäviä STLA AutoDrive voi kohentaa ajokokemusta ja tehdä ajasta ohjauspyörän takana tehokkaampaa ja ehkäpä myös hyödyllisemmin käytettyä.

Järjestelmä on suunniteltu mahdollisimman simppeliksi. Kun liikenne- ja ympäristöolosuhteet antavat myöden, kuljettajalle ilmoitetaan viestin välityksellä, että STLA AutoDrive on käytettävissä.

Kun se fyysisellä painikkeella aktivoidaan, järjestelmä ottaa ohjat käsiinsä huolehtien turvaväleistä, säätäen nopeutta, halliten ohjausta ja kontrolloiden jarrutuksia. Ja kaiken tämän luontevasti liikennevirran mukana.

Järjestelmän aktivoituminen ilmaistaan selkeästi mittariston graafisella näytöllä (kuva: Stellantis).

STLA AutoDrive valvoo jatkuvasti ympäristöään kehittyneen anturi- ja tunnistinteknologian välityksellä. Tällä tavoin varmistetaan tarkka havainnointi ja luotettava toiminta myös pimeällä tai haastavissa sääolosuhteissa, esimerkiksi vesisateella ja märällä ajoalustalla. Halutun suorituskyvyn ja luotettavan toiminnan takaamiseksi sensoreiden automaattinen puhdistusjärjestelmä pitää tärkeimmät komponentit toimintavalmiina.

Stellantis N.V:n mukaan konsernin järjestelmä- ja tuotekehitys on jalostanut STLA AutoDrive:n reagoimaan nopeasti ja intuitiivisella painotuksella, jotta järjestelmän toiminta tuntuisi luonnolliselta, ennustettavalta ja ’ihmismäiseltä’ todellisissa liikenneolosuhteissa. Tehtävänä tarjota turvallinen ja ekologinen liikkuminen.

Reaaliaikainen dataintegrointi

Skaalautuvalle arkkitehtuurille rakennettu STLA AutoDrive on nyt valmis käyttöönottoon ja sitä voidaan mukauttaa globaaleille markkinoille. Tämä varmistaa sujuvan käyttöönoton kaupallisten toimintamallien ja strategioiden mukautuessa markkinoiden vaatimuksiin ja kysyntään.

Pari-kolme vuotta sitten Stellantis-merkkeihin kuuluva Alfa Romeo ilmoitti SAE Level 2-tason teknologian käyttöönotosta autoissaan, mutta nyt on laitettu tason verran paremmaksi. Jatkoa epäilemättä seuraa (kuva: Stellantis).

Lisäksi järjestelmä on pilviyhteydessä, mikä mahdollistaa jatkuvat ylläpidon langattomasti tehtävien OTA-päivitysten ja reaaliaikaisen dataintegroinnin avulla. Tällä tavoin pyritään kaiken aikaa saavuttamaan optimoidut prosessit ja paras mahdollinen suorituskyky tilanteessa kuin tilanteessa.

Kuljettajan oltava istuimellaan

STLA AutoDrive noudattaa tuetuilla markkina-alueilla sovellettavia määräyksiä edellyttäen, että kuljettaja on istuimellaan turvavyö kiinnitettynä valmiina pyydettäessä ottamaan ajoneuvo nopeastikin hallintaansa. Lisäksi STLA AutoDrive noudattaa aluekohtaisia kuljettajien käyttäytymistä koskevia määräyksiä ottaen huomioon myös puhelimen käyttöön liittyvät rajoitukset.

Stellantis N.V:n mukaan STLA AutoDrive on suunniteltu teknologia-alustaksi, jota kehitetään kaiken aikaa varmistamaan myös tulevaisuudessa turvallinen, taloudellinen ja joustava liikkuminen.

AutoDrive-teknologia ei vierasta tiiviistäkään liikennetilannetta. Luotettavan toiminnan varmistamiseksi tärkeimmät anturit ja tunnistimet halutaan pitää puhtaina (kuva: Stellantis).

Stellantis N.V. on vuonna 2021 perustettu monikansallinen autonvalmistaja, joka muodostui Fiat Chrysler Automobiles (FCA) ja Groupe PSA yhteenliittymällä. Konsernilla on yhteensä 14 automerkkiä alkaen Abarthista ja päätyen Vauxhalliin. Stellantis on valmistusmäärillä mitattuna maailman viidenneksi suurin autovalmistajakonserni.

  • STLA Brain on Stellantis N.V:n valmistamien autojen digitaalinen ’selkäranka’, joka yhdistää elektroniset järjestelmät mahdollistaen nopeat ja turvalliset, ilmateitse tapahtuvat OTA-päivitykset. Järjestelmän palveluorientoitunut arkkitehtuuri erottaa ”softan raudasta”, ja tämä on mahdollistamassa jatkuvaa innovaatiota ja tekoälyvalmiutta.
  • STLA SmartCockpit yhdistää ajoneuvon käyttäjän digitaaliseen elämään. Järjestelmä hyödyntää tekoälyä ja multimodaalisia käyttöliittymiä (ääni, kosketus, eleet, silmäys) tarjotakseen esimerkiksi navigointia tai viihdettä pyrkien integroimaan nämä mahdollisimman luontevaan ajokokemukseen.

Juha Kiiskinen JK- Textservice

Kirjoittajan arkisto
  • juha@textservice.fi
Avainsanat: autotekniikkaJaa:
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Artikkelien selaus

Blogi: Sähköpotkulauta – onnettomuusherkkä väline vai ketterä citysukkula?

Suomen Autoteknillinen Liitto

Köydenpunojankatu 8, 00180 Helsinki
puh. 09 694 4724
satl@satl.fi

Toimihenkilöt
Laskutusosoitteet

  • SATL Facebook
  • SATL LinkedIn
  • SATL Instagram

Tietoa SATL:sta

Suomen Autoteknillinen Liitto ry (SATL) on autoalan ammattilaisten ja asiantuntijoiden yhteistyö- ja koulutusjärjestö.

SATL toimii jäsenyhdistystensä kattojärjestönä, jonka tavoitteena on ylläpitää ja kehittää koko autoalan osaamista ja ammattitaitoa.

Lue lisää

Sisältö

  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Mediatiedotteet
    • Suomen Autolehti
    • Autoalan tiedotteet
  • Jäsenille
    • Yhteistyökumppanit ja jäsenedut
      • A-Katsastus
      • Otavamedia
      • Sokos Hotellit
      • St1
      • Suomen Autolehti
    • Jäsenhankintakampanja
    • Satelliitti-jäsenlehti
    • Jäsenjärjestönä mukana toiminnassa
    • Paikallisyhdistykset
    • FISITA
    • Jäsenrekisterin extranet
    • Päivitä jäsentietojasi
    • Apurahat
    • Kiertokirjeet
    • Osaamisen kehittäminen
      • Tallennetut SATL-webinaarit
      • Paikallisyhdistysten WordPress-sivuston ylläpidon ohjeita
    • Verkkokauppa
    • Sähköinen Suomen Autolehti
  • Osaamisen kehittäminen
    • Koulutukset
    • Seminaarit
    • Verkkokurssit
    • Webinaarit
    • Oppaat
    • EU-hanke 2018
  • Tapahtumat
    • Tapahtumapäivät
    • Kaikki tapahtumat
  • Kirjat ja tuotteet
    • Kirjat
      • Ajoneuvotekniikka
      • Bosch – teknistä tietoutta
    • Muut tuotteet
  • Blogi
  • SATL
    • Tietoa SATL:sta
    • Hae jäsenyyttä
    • Yhteystiedot
    • Toimihenkilöt
    • Liittohallituksen yhteystiedot
    • Yhteydenottolomake
    • Säännöt
    • Tilaa SATL:n uutiskirje

Pikalinkit

  • Hae jäsenyyttä
  • Paikallisyhdistykset
  • Jäsenrekisterin extranet
  • Yhteydenottolomake
  • Tilaus- ja toimitusehdot
  • Tietoa evästeistä
  • Tietosuojaseloste