Kategoriat
Stellantis-konserni on esitellyt STLA AutoDrive-toteutuksen, jonka avulla saavutetaan autonomisen liikkumisen SAE-taso 3 myös haastavissa olosuhteissa.
Hands free, eyes off
Stellantis N.V:n kehittämä automatisoidun ajamisen teknologia on saatu käyttövalmiiksi SAE Level 3 -tasolle luokiteltuna.
Hands free and eyes off (kädet vapaana ja katse tiestä vapautettuna) -toiminnot ovat käytettävissä aina 60 km/h (37 mph) nopeuteen saakka, ja kuten yhtiö toteaa, myös pimeällä ja haastavissakin sääolosuhteissa.
Valmistajan mukaan STLA AutoDrive mahdollistaa myös tason 2 (hands on; kädet ohjauspyörällä) kuten myös tason 2+ (hands off, katse tiessä) ominaisuudet suuremmillakin nopeuksilla. Tähän sisältyvät mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitotoiminnot.

Valmistajan mukaan hiljattain käyttöönotetussa teknologiassa on potentiaalia nopeuteen 95 km/h (60 mph) saakka. Lisäksi maastossa (offroad) ajamista on ajateltu, sillä konsernissa on myös kokenut ja tunnettu nelivetoisten valmistaja Jeep.
STLA AutoDrive 1.0
Stellantiksen mukaan STLA AutoDrive 1.0 on kansainvälisen monimerkkikonsernin ensimmäinen keskitetysti kehittämä ’automaattinen’ järjestelmä, joka kuten todettua, tarjoaa kädet vapaana- ja katseenvapaustoiminnot SAE 3-tasolle luokiteltuna.
Valmistajan mukaan STLA AutoDrive on keskeinen osa sen teknologiastrategiaa yhdessä STLA Brain:in ja STLA SmartCockpit:in kanssa edistäen ajoneuvojen älykkyyttä ja automaatiota luoden kuljettajalle ja matkustajille mahdollisimman luontevia käyttäjäkokemuksia.
Kapasiteettia aina 95 km/h saakka
Kuten todettua, STLA AutoDrive mahdollistaa varsin pitkälle automatisoidun ajamisen 60 km/h nopeuteen, mutta järjestelmäkapasiteettia olisi aina 95 km/h saakka. Valmistajan mukaan teknologia vähentää kuljettajan työmäärää ja myös stressiä etenkin pysähtelevässä stop & go-liikenteessä.

Tiheästi asuttujen kaupunkikeskittymien ruuhkissa liikkuville STLA AutoDrive antaa kuljettajalle mahdollisuuden tilapäisesti keskittyä muihin kuin ajamiseen liittyviin tehtäviin, kuten viestien ja sähköpostien lukemiseen, kokousmuistion tarkasteluun, kartan tutkimiseen, illallisravintolan etsimiseen tai yksinkertaisesti vain liikennevirran seuraamiseen.
Human touch
Hoitamalla rutiininomaisia ajotehtäviä STLA AutoDrive voi kohentaa ajokokemusta ja tehdä ajasta ohjauspyörän takana tehokkaampaa ja ehkäpä myös hyödyllisemmin käytettyä.
Järjestelmä on suunniteltu mahdollisimman simppeliksi. Kun liikenne- ja ympäristöolosuhteet antavat myöden, kuljettajalle ilmoitetaan viestin välityksellä, että STLA AutoDrive on käytettävissä.
Kun se fyysisellä painikkeella aktivoidaan, järjestelmä ottaa ohjat käsiinsä huolehtien turvaväleistä, säätäen nopeutta, halliten ohjausta ja kontrolloiden jarrutuksia. Ja kaiken tämän luontevasti liikennevirran mukana.

STLA AutoDrive valvoo jatkuvasti ympäristöään kehittyneen anturi- ja tunnistinteknologian välityksellä. Tällä tavoin varmistetaan tarkka havainnointi ja luotettava toiminta myös pimeällä tai haastavissa sääolosuhteissa, esimerkiksi vesisateella ja märällä ajoalustalla. Halutun suorituskyvyn ja luotettavan toiminnan takaamiseksi sensoreiden automaattinen puhdistusjärjestelmä pitää tärkeimmät komponentit toimintavalmiina.
Stellantis N.V:n mukaan konsernin järjestelmä- ja tuotekehitys on jalostanut STLA AutoDrive:n reagoimaan nopeasti ja intuitiivisella painotuksella, jotta järjestelmän toiminta tuntuisi luonnolliselta, ennustettavalta ja ’ihmismäiseltä’ todellisissa liikenneolosuhteissa. Tehtävänä tarjota turvallinen ja ekologinen liikkuminen.
Reaaliaikainen dataintegrointi
Skaalautuvalle arkkitehtuurille rakennettu STLA AutoDrive on nyt valmis käyttöönottoon ja sitä voidaan mukauttaa globaaleille markkinoille. Tämä varmistaa sujuvan käyttöönoton kaupallisten toimintamallien ja strategioiden mukautuessa markkinoiden vaatimuksiin ja kysyntään.

Lisäksi järjestelmä on pilviyhteydessä, mikä mahdollistaa jatkuvat ylläpidon langattomasti tehtävien OTA-päivitysten ja reaaliaikaisen dataintegroinnin avulla. Tällä tavoin pyritään kaiken aikaa saavuttamaan optimoidut prosessit ja paras mahdollinen suorituskyky tilanteessa kuin tilanteessa.
Kuljettajan oltava istuimellaan
STLA AutoDrive noudattaa tuetuilla markkina-alueilla sovellettavia määräyksiä edellyttäen, että kuljettaja on istuimellaan turvavyö kiinnitettynä valmiina pyydettäessä ottamaan ajoneuvo nopeastikin hallintaansa. Lisäksi STLA AutoDrive noudattaa aluekohtaisia kuljettajien käyttäytymistä koskevia määräyksiä ottaen huomioon myös puhelimen käyttöön liittyvät rajoitukset.
Stellantis N.V:n mukaan STLA AutoDrive on suunniteltu teknologia-alustaksi, jota kehitetään kaiken aikaa varmistamaan myös tulevaisuudessa turvallinen, taloudellinen ja joustava liikkuminen.

Stellantis N.V. on vuonna 2021 perustettu monikansallinen autonvalmistaja, joka muodostui Fiat Chrysler Automobiles (FCA) ja Groupe PSA yhteenliittymällä. Konsernilla on yhteensä 14 automerkkiä alkaen Abarthista ja päätyen Vauxhalliin. Stellantis on valmistusmäärillä mitattuna maailman viidenneksi suurin autovalmistajakonserni.
- STLA Brain on Stellantis N.V:n valmistamien autojen digitaalinen ’selkäranka’, joka yhdistää elektroniset järjestelmät mahdollistaen nopeat ja turvalliset, ilmateitse tapahtuvat OTA-päivitykset. Järjestelmän palveluorientoitunut arkkitehtuuri erottaa ”softan raudasta”, ja tämä on mahdollistamassa jatkuvaa innovaatiota ja tekoälyvalmiutta.
- STLA SmartCockpit yhdistää ajoneuvon käyttäjän digitaaliseen elämään. Järjestelmä hyödyntää tekoälyä ja multimodaalisia käyttöliittymiä (ääni, kosketus, eleet, silmäys) tarjotakseen esimerkiksi navigointia tai viihdettä pyrkien integroimaan nämä mahdollisimman luontevaan ajokokemukseen.