Kategoriat
Ajovalojen oikealla säädöllä on paljon merkitystä ajoneuvojen liikenneturvallisuuteen ja toisten tienkäyttäjien liikkumismukavuuteen häikäistymisen välttymisen muodossa. Näin valoisimpaan vuodenaikaan tämä saattaa tuntua turhalta höpinältä, mutta ystävät, syksy ja pimeys, kyllä ne tulevat tänäkin vuonna!
Usein ajovalojen suuntauksen tarkastaminen ja oikeaoppinen säätäminen ovat osa ajoneuvojen määräaikaishuoltoa. Aikaisemmin tämä olikin varsin helppoa. Toimeen tultiin varsin vaatimattomin välinein, jollaiseksi vanhentunutta valojensuuntauksen tarkastuslaitetta voi kutsua.
Sitten autoihin alkoi ilmestyä kojelaudasta hallittavia säätöpotentiometrejä, automaattisia korkeudensäätölaitteita ja lopuksi valojärjestelmiä, jotka tulee sopivan diagnoosilaitteen avulla saattaa tilaan, jossa valojensuuntauksen tarkastaminen ja tarvittava säätäminen ovat ylipäätään mahdollisia. Tässä mieleen nousee eräs vuosimallia 2013 edustanut Mercedeksen E-malli LED-ajovaloilla. Iltahämärässä korjaamon nosto-ovea vasten tarkasteltuna lähivalojen valokuvio näytti lähinnä kubistiselta kokoelmalta valohattaroita, mutta hetken tuumailun, tutkimisen ja diagnoosilaitteen yhdistämisen/näpelöinnin jälkeen kuviot alkoivat selkiytyä.
Hyvän perustan – ja konkreettisessa mielessä – onnistuneelle ajovalojen suuntauksen tarkastamiselle luo tasainen lattia, jollainen jokaiselta korjaamolta olisi hyvä löytyä. Epätasainen, viettävä ja muhkurainen alusta ei suuntaustyöhön sovellu. Ainakin Saksassa tarkastuspaikan ominaisuuksiin ja lattiapinnan epätasaisuuden toleransseihin liittyen on annettu sangen selkeät ja helposti ymmärrettävät ohjeet. Toki lattiapintaa voi tasoitella joko betonin tai yliajettavan ”tarkastusillan” avulla tai hankkimalla pinta-asennettavia tasoituslattialevyjä, joita ainakin yritykset Hella Gutmann Solutions (HGS), MAHA ja RMI-Tec toimittavat.
Korjaamolla voi olla edelleen käyttöä vanhalle valojensuuntauksen tarkastuslaatikolle Corollan, Escortin ja Kuplan H4-valojen tapauksessa, mutta alkaa olla korkea aika harkita modernin valojensuuntauslaitteen hankkimista. Ajanmukainen laite tekee tarkastamisesta nopeamman, joustavamman, yhteensopivamman ja tarkemman. Valojensuuntauksen tarkastuslaite voi olla sijoitettu kiinteästi asennetuille lattiakiskoille poikittain tarkastettavan ajoneuvon pitkittäisakselin suuntaan nähtynä. Tällä tavoin työn aloittaminen on nopeampaa, mutta suurempi investointi vaatii oman tilansa ja enemmän säätötapahtumia ollakseen kannattava.
Ulkoisesti ajanmukainen valojensäädön tarkastuslaite voi hieman muistuttaa takavuosien pientä laatikkoa, mutta melkein siihen yhtäläisyydet loppuvatkin. Modernin perusmallin, jota on helppo liikuttaa ja jonka jalusta on tukeva ja vakaa, saa hankittua muutamalla sadalla eurolla. Lisäksi korkeuden ja kaltevuuden säädön tulisi toimia tarkasti ja välyksettömästi. Varsin toimivaksi näissä laitteissa on todettu lasertähtäin, jonka avulla laitteen oikea ja tarkka suuntaus valonheittimen suhteen käy sukkelasti. Lasertähtäin toki jonkin verran nostaa laitteen kokoonpanon hintaa, muttei kovin merkittävästi.
Kalliimmissa valojensäädön tarkastuslaitteissa voidaan ajovalon puolella laitteen koteloa käyttää niin sanottua Fresnelin linssirakennetta. Fresnel-linssi kykenee välittämään sangen tarkan ja realistisen kuvan valonheittimen valonjakautumisesta.
Edellä kerrotusta hinnassa pari napsua ylöspäin laitteet eivät enää toimikaan projektioperiaatteella, sillä niissä käytetään kameratekniikkaa. Näissä valoa ei enää johdeta laitteen valkoiseen ilmaisinpintaan vaan tallennetaan digikameran avulla, jonka jälkeen mikroprosessori arvioi valonjakautumisen bittikarttana lahjomattomasti.
Digitaalisia laitteita löytyy vaativampaan käyttöön ainakin Hella Gutmann Solutionsin ja MAHA:n valmistamina.
Ennen valojensuuntauksen tarkastuksen aloittamista ajoneuvo on hyvä tarkastaa ja valmistella toimenpidettä varten. Yleisin virhe ei ole väärä säätö, sillä kokonaisvirhe voi muodostua yhden tai useamman valmisteluvaiheen ohittamisesta tai unohtamisesta.
Ajoneuvon tulee siis olla tasaisella alustalla. Sitten ajoneuvosta tulee poistaa kaikki ylimääräinen tavara tai kuorma, oli se sitten akseleiden välissä tai etenkin tavara-/kuormatilassa. Rengaspaineet tulee tarkastaa ja säätää asianmukaisiksi. Ajovalojen korkeussäädön potentiometrin asento on hyvä tarkistaa, ja mikäli ajoneuvossa on jousituksen korkeussäätö, se tulee saattaa perussäätöasentoon. Ksenonvalojen tapauksessa tarkistettavien listalle kuuluu automaattisen korkeudensäädön toiminta.
Pienemmissä henkilöautoissa voi usein olla tarpeen opastaa toinen henkilö istumaan ohjauspyörän taakse, koska ainakin nykyiset autot harvemmin liikkuvat ilman kuljettajaa. Jos ajoneuvo on varustettu adaptiivisella valotekniikalla (AFL) tai ajovalotoimintoja ylipäätään ohjataan elektronisesti kameroiden ja sensoreiden myötävaikutuksella, tulee ajoneuvon järjestelmille ilmoittaa tarkastus- ja (mahdollisen) säätötoimenpiteen käynnistyvän.
Valojensäädön tarkastuslaite tulee asettaa ajoneuvon eteen oikeaan kulmaan, määrätylle etäisyydelle ja tismalleen oikealle korkeudelle valonheittimeen suhteutettuna. Lähivalokeilojen laskeutumisprosentti asetetaan laitteen säätöpyörästä vastaamaan ajoneuvossa olevaa lukemaa. Työn päätteeksi on hyvä vielä täyttää valojen pesulaitteen säiliö, mikäli ajoneuvossa on sellainen.
—————————————————————————————————————–
SATL:n verkkokaupasta löytyy ajankohtaista kirjamateriaalia moderniin autotekniikkaan liittyen. Tutustu ja tilaa täältä!