SATL SATL
Suomen Autoteknillinen Liitto
  • Yhteystiedot
  • Kirjaudu sisään
  • SATL.fi
  • Ostoskori
  • Suomeksi
  • På Svenska
  • In English
  • Yhteystiedot
  • Kirjaudu sisään
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Mediatiedotteet
    • Suomen Autolehti
    • Autoalan tiedotteet
  • Jäsenille
    • Yhteistyökumppanit ja jäsenedut
      • A-Katsastus
      • Otavamedia
      • Sokos Hotellit
      • St1
      • Suomen Autolehti
    • Jäsenhankintakampanja
    • Satelliitti-jäsenlehti
    • Jäsenjärjestönä mukana toiminnassa
    • Paikallisyhdistykset
    • FISITA
    • Jäsenrekisterin extranet
    • Päivitä jäsentietojasi
    • Apurahat
    • Kiertokirjeet
    • Osaamisen kehittäminen
      • Tallennetut SATL-webinaarit
      • Paikallisyhdistysten WordPress-sivuston ylläpidon ohjeita
    • Verkkokauppa
    • Sähköinen Suomen Autolehti
  • Osaamisen kehittäminen
    • Koulutukset
    • Seminaarit
    • Verkkokurssit
    • Webinaarit
    • Oppaat
    • EU-hanke 2018
  • Tapahtumat
    • Tapahtumapäivät
    • Kaikki tapahtumat
  • Kirjat ja tuotteet
    • Kirjat
      • Ajoneuvotekniikka
      • Bosch – teknistä tietoutta
    • Muut tuotteet
  • Blogi
  • SATL
    • Tietoa SATL:sta
    • Hae jäsenyyttä
    • Yhteystiedot
    • Toimihenkilöt
    • Liittohallituksen yhteystiedot
    • Yhteydenottolomake
    • Säännöt
    • Tilaa SATL:n uutiskirje

Etusivu / Blogi / Autotekniikka / Blogi: Patria 6X6 – ketterä, nopea ja turvallinen

Blogi: Patria 6X6 – ketterä, nopea ja turvallinen 5.12.2023 Juha Kiiskinen

Kategoriat

  • Autotekniikka

Kotimaisen, mutta kansainvälisesti operoivan puolustus- ja teknologiayhtiön Patrian mukaan moderni sodankäynti ei ole poistanut tarvetta laajan mittakaavan taktiseen ja tehokkaaseen miehistönkuljetukseen. Patrian suunnittelua ja tuotantoa oleva uusi 6X6-ajoneuvo pohjautuu valmistajan legendaarisen XA-sarjan perintöön.

Maailmalla tapahtuu

Viime aikojen tapahtumat lähialueillamme ja laajemminkin maailmalla ovat saaneet valtiot, niiden johtajat ja kansakunnat varuilleen. Huolimatta ystävyyden häivähdyksistä ja hyvän tahdon diplomaattisista eleistä, maailmassa ilmenee pahuutta ja aggressiivisia toimia niin naapurivaltioita kohtaan kuin sisäisiä levottomuuksiakin, jotka voivat purkautua silmittöminä väkivallan tekoina.

Modulaarinen ja monitoiminen Patria 6X6 on valmistajansa mukaan luotettava, edullinen ja monipuolinen panssaroitu ajoneuvo, joka Puolustusvoimien hankintojen lisäksi on osoittautunut myös vientimarkkinoilla menestyksekkääksi (kuva: Patria).

Tarvitaan ajoneuvokalustoa, joka kuljettaa sotilaita nopeasti ja riittävän turvallisesti paitsi vakavan kriisin uhatessa ja pahimmillaan konfliktin eskaloituessa sodankäynniksi, niin myös esimerkiksi rauhanturvatehtävissä.

Patrian mukaan sen valmistama 6X6-ajoneuvo on modulaarinen ja suorituskykyinen ollen samalla myös simppeli, kestävä ja hinnaltaan sen verran edullinen, että sen tarjoamia taktisia ominaisuuksia on mahdollista hyödyntää suurempinakin määrinä.

Lisäksi ajoneuvo tarjoaa nykyaikaisen suojauksen, erinomaisen liikkuvuuden ja tarvittaessa aselavetin tulituen varmistamiseksi. Valmistajan mukaan 6×6 soveltuu erinomaisesti taistelukentän tukitehtäviin.

Suojaus

Perusvarusteisena Patria 6X6 tarjoaa NATO STANAG 4569-standardin 2-tason suojauksen. Käytännössä tämä tarkoittaa suojan useita jalkaväen käyttämiä konetuliaseita vastaan, esimerkkinä erilaiset 7,62 mm ja 5,56 mm tehokkaat ja varsin tulivoimaiset rynnäkkökiväärit. Suojaustason voi tehdaslisävarusteena nostaa tasolle STANAG 4, mikä tarkoittaa järeämpiä konetuliaseita. Esimerkkinä lähialueilla käytössä oleva 14,5 mm raskas konekivääri lisämerkinnällä 114 API/B32, jonka kookkaan patruunan paino lähentelee 200 grammaa luodin lähtönopeuden ollessa luokkaa 1000 m/s.

Toki 6X6 on myös varustettu ja suojattu nykyaikaisen elektronisen sodankäynnin tarpeita ja kohdistuvaa häirintää ajatellen.

Tarpeen vaatiessa 6X6-miehistönkuljetusvaunu voi toimia myös aselavettina. Kuvan vaunussa keskikaliiberin konetykki, mutta myös konekivääri on mahdollinen. Ampuja nostaa miehistömäärään kolmeen henkilöön ajoneuvon johtajan ja kuljettajan lisäksi (kuva: Patria).

Perusvarusteinen Patria on 6X6 mitoitettu 12 henkilölle. Istuinpaikat jakautuvat edessä vaunun johtajalle ja kuljettajalla, takana puolestaan täysin varustetulle 10 sotilaan jalkautuvalle ryhmälle tai vaihtoehtoisesti 8–9 sotilaan lisäksi paikat kolmen hengen miehistölle, jotka ovat kuljettaja, johtaja ja ampuja.

Kaikissa vaihtoehdoissa koko miehistön varusteet mahtuvat ajoneuvon tarjoamaan suojaan mitoituksen perustuessa kolmen vuorokauden tehtävässä tarvittavaan varustukseen.

Ketterä ja liikkuva

Patria 6X6:ssa on jatkuva, kolmen akselin jokapyöräveto. Kaksi etummaista akselia ohjaavat. Näin liikkuvuus ja ketteryys ovat mahdollisimman optimaaliset. Kahluukyvyksi ilmoitetaan 1,5 metriä. Uintikyky on saatavana valinnaisena vesistöjen ylityksiä ja maihinnousutarpeita varten.

Ajoneuvo kykenee kapuamaan 60 % ylämäkeä ja ylittämään 0,6 m metrin korkuisia esteitä tai enintään 1,2 metrin syvyisiä kaivantoja, esimerkkinä juoksuhaudat. Huippunopeus on enintään 100 km/h, toimintaetäisyys puolestaan 700 km.

Kuvan 6X6 on varustettu 120 mm Patria Nemo-kranaatinheittimellä, jonka avulla voi iskeä totiset terveiset aina 10 km etäisyydelle tai enintään kuuden kranaatin tarkkaan ajoitetun tulipurskeen noin kuuden kilometrin päähän. Kauko-ohjattava heitintorni painaa 1800 kg (kuva: Patria).

Ajoneuvon päämitat ovat 7,5 metrin pituus, 2,9 metrin leveys ja 2,5 metrin runkokorkeus.

Suurin sallittu kokonaispaino taistelutilanteita varten on 24,0 tonnia 8,5 tonnin maksimikantavuudella.

Voimalinja ja jarrut

Patria 6X6:n moottori on Scanian valmistama 5-sylinterinen, korkeapaineisella XPI-dieselruiskutuksella ja VTG-pakokaasuahtimella varustettu turbodiesel iskutilavuudeltaan 9,3 litraa.

Patria 6X6:n voimalaite on Scanian valmistama 5-sylinterinen 9,3 litran kokoinen turbodieselmoottori lähes 300 kW akseliteholla ja 1870 Nm vääntömomentilla (kuva Scania).

Moottori kehittää 294 kilowatin akselitehon pyörintänopeudella 1800 rpm. Enimmäisvääntömomentiksi ilmoitetaan 1870 Nm (1400 rpm), mutta 1846 Nm realisoituu jo 1200 rpm kohdalla.

Lähinnä valuraudasta 5-sylinterisen voimalaitteen kuivapainoksi ilmoitetaan 950 kg.

Moottorin kehittämä voima välitetään 7F2R-tyyppisen automaattivaihteiston kautta kaikille kuudelle pyörällä. 7F2R tässä yhteydessä tarkoittaa seitsemää eteenpäin vievää vaihdetta ja kahta peruutusvaihdetta. Joskus voi olla tarpeen peräytyä nopeasti, ja siinä kohtaa kaksi välitystä peruuttamista varten voi olla hyvinkin tarpeellista.

Moottorissa on VTG-pakokaasuahdin, korkeapaineinen XPI-dieselruiskutus, elektroninen moottorinohjaus, 24 voltin sähköjärjestelmä ja ilmeisen tarkkaan harkittu huollettavuus (kuva: Scania).

Valmistajan mukaan 6X6-ajoneuvon kestävä erillisjousitus yhdessä kaksoistukivarsien ja tehokkaan moottorin kanssa varmistavat maastoliikkuvuuden ja käyttömukavuuden, jota ei ole aikaisemmin tässä luokassa koettu. Jousitus on toteutettu kierrejousilla, joita tukemassa ovat hydrauliset iskunvaimentimet. Hydropneumaattisen jousituksen saa optiona.

Ajoneuvon jarruvarustus on levyjarru joka pyörässä paineilmaohjauksella ja hydraulisella käytöllä sekä ABS-järjestelmä.

Helppo huoltaa

Patrian mukaan 6×6:n suunnitteluprosessissa lähtökohtana oli luoda miehistönkuljetusajoneuvo, jossa suunnittelun selkeä tavoite oli kehittää ajoneuvo nimenomaisesti tähän käyttötarkoitukseen.

Tältä pohjalta on kehitetty luotettava ja valmistajan mukaan myös edullinen panssaroitu, pyörillä varustettu ajoneuvo ollen ensisijaisesti tarkoitettuna joukkojen kuljetukseen. Modulaarisen rakenteen ansiosta Patria 6X6 voidaan konfiguroida myös muihin käyttötarkoituksiin.

Modulaarinen konstruktio, kuorma-automainen ohjaamo, hyvä näkyvyys ja avarat sisätilat helpottavat käyttöä tehden panssaroidusta ajoneuvosta luontevan käyttää sekä helposti huollettavan ja korjattavan.

Vienti vetää

Puolustusvoimat hankkii Patria 6×6 panssaroituja ajoneuvoja osana kansainvälistä Suomen johtamaa CAVS (Common Armoured Vehicle System) -hanketta, jossa mukana ovat myös Latvia, Ruotsi ja Saksa.

Patria 6X6 pohjolan talvessa. Ajoneuvon valot on toteutettu tehokkaalla ja nuukasti huoltoa tarvitsevalla LED-tekniikalla (kuva: Patria).

Patria toimittaa Puolustusvoimille 91 panssaroitua miehistönkuljetusajoneuvoa varusteineen. Ajoneuvojen toimitukset alkavat vielä kuluvan vuoden aikana. Lisähankintavaraus on vielä 70 ajoneuvolle.

Patrian mukaan monikansallinen CAVS-yhteishanke on edennyt suunnitellusti. Saksa on liittynyt virallisesti mukaan hankkeeseen, ja Ruotsi on hiljattain vastaanottanut ensimmäiset ajoneuvonsa. Latviaan toimitukset ovat olleet käynnissä jo vuodesta 2021.

Juha Kiiskinen JK- Textservice

Kirjoittajan arkisto
  • juha@textservice.fi
Avainsanat: moottoritekniikka, Patria, Patria 6x6Jaa:
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Artikkelien selaus

Blogi: Volkswagenin sähkökäyttöiset autot
Blogi: Ford Transit Custom 2024

Suomen Autoteknillinen Liitto

Köydenpunojankatu 8, 00180 Helsinki
puh. 09 694 4724
satl@satl.fi

Toimihenkilöt
Laskutusosoitteet

  • SATL Facebook
  • SATL LinkedIn
  • SATL Instagram

Tietoa SATL:sta

Suomen Autoteknillinen Liitto ry (SATL) on autoalan ammattilaisten ja asiantuntijoiden yhteistyö- ja koulutusjärjestö.

SATL toimii jäsenyhdistystensä kattojärjestönä, jonka tavoitteena on ylläpitää ja kehittää koko autoalan osaamista ja ammattitaitoa.

Lue lisää

Sisältö

  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Mediatiedotteet
    • Suomen Autolehti
    • Autoalan tiedotteet
  • Jäsenille
    • Yhteistyökumppanit ja jäsenedut
      • A-Katsastus
      • Otavamedia
      • Sokos Hotellit
      • St1
      • Suomen Autolehti
    • Jäsenhankintakampanja
    • Satelliitti-jäsenlehti
    • Jäsenjärjestönä mukana toiminnassa
    • Paikallisyhdistykset
    • FISITA
    • Jäsenrekisterin extranet
    • Päivitä jäsentietojasi
    • Apurahat
    • Kiertokirjeet
    • Osaamisen kehittäminen
      • Tallennetut SATL-webinaarit
      • Paikallisyhdistysten WordPress-sivuston ylläpidon ohjeita
    • Verkkokauppa
    • Sähköinen Suomen Autolehti
  • Osaamisen kehittäminen
    • Koulutukset
    • Seminaarit
    • Verkkokurssit
    • Webinaarit
    • Oppaat
    • EU-hanke 2018
  • Tapahtumat
    • Tapahtumapäivät
    • Kaikki tapahtumat
  • Kirjat ja tuotteet
    • Kirjat
      • Ajoneuvotekniikka
      • Bosch – teknistä tietoutta
    • Muut tuotteet
  • Blogi
  • SATL
    • Tietoa SATL:sta
    • Hae jäsenyyttä
    • Yhteystiedot
    • Toimihenkilöt
    • Liittohallituksen yhteystiedot
    • Yhteydenottolomake
    • Säännöt
    • Tilaa SATL:n uutiskirje

Pikalinkit

  • Hae jäsenyyttä
  • Paikallisyhdistykset
  • Jäsenrekisterin extranet
  • Yhteydenottolomake
  • Tilaus- ja toimitusehdot
  • Tietoa evästeistä
  • Tietosuojaseloste