SATL SATL
Suomen Autoteknillinen Liitto
  • Yhteystiedot
  • Kirjaudu sisään
  • SATL.fi
  • Ostoskori
  • Suomeksi
  • På Svenska
  • In English
  • Yhteystiedot
  • Kirjaudu sisään
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Mediatiedotteet
    • Suomen Autolehti
    • Autoalan tiedotteet
  • Jäsenille
    • Yhteistyökumppanit ja jäsenedut
      • A-Katsastus
      • Otavamedia
      • Sokos Hotellit
      • St1
      • Suomen Autolehti
    • Jäsenhankintakampanja
    • Satelliitti-jäsenlehti
    • Jäsenjärjestönä mukana toiminnassa
    • Paikallisyhdistykset
    • FISITA
    • Jäsenrekisterin extranet
    • Päivitä jäsentietojasi
    • Apurahat
    • Kiertokirjeet
    • Osaamisen kehittäminen
      • Tallennetut SATL-webinaarit
      • Paikallisyhdistysten WordPress-sivuston ylläpidon ohjeita
    • Verkkokauppa
    • Sähköinen Suomen Autolehti
  • Osaamisen kehittäminen
    • Koulutukset
    • Seminaarit
    • Verkkokurssit
    • Webinaarit
    • Oppaat
    • EU-hanke 2018
  • Tapahtumat
    • Tapahtumapäivät
    • Kaikki tapahtumat
  • Kirjat ja tuotteet
    • Kirjat
      • Ajoneuvotekniikka
      • Bosch – teknistä tietoutta
    • Muut tuotteet
  • Blogi
  • SATL
    • Tietoa SATL:sta
    • Hae jäsenyyttä
    • Yhteystiedot
    • Toimihenkilöt
    • Liittohallituksen yhteystiedot
    • Yhteydenottolomake
    • Säännöt
    • Tilaa SATL:n uutiskirje

Etusivu / Blogi / Autotekniikka / Kiertomäntämoottorin perintö elää – Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV

Kiertomäntämoottorin perintö elää – Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV 19.04.2023 Juha Kiiskinen

Kategoriat

  • Autotekniikka
  • Moottoripyörätekniikka

Felix Wankel (1902-1988) tunnetaan nimeään kantavan, mekaniikaltaan yksinkertaiselta vaikuttavan kiertomäntämoottorin isänä. Uusin Wankel-moottorisovellus on käytössä Mazdan hiljattain julkaisemassa lataushybridissä.

Mazda MX-30 sai polttomoottorin keulalleen, pienemmän korkeajänniteakun ja 50 litran bensiinitankin. Näin syntyi lataushybridiauto Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV (kuva: Mazda).

Uuttera keksijä

Felix Wankel luonnosteli kiertomäntämoottorin idean jo 1924, mutta kopiointiepäilyjen vuoksi hänen patenttihakemuksensa evättiin. Kaikesta päätellen hän oli keksijänä varsin uuttera, sillä joitain vuosia myöhemmin päivitetty patenttihakemus viimein hyväksyttiin.

Toisen maailmansodan päättyessä Wankel oli ideansa kanssa edelleen kutakuinkin lähtökuopissa. Tilannetta ei helpottanut, että Wankel virui liittoutuneiden toimesta vuoden vankilassa epäiltynä ties minkälaisista vehkeilyistä natsi-Saksan ase- ja koneteollisuuden kehitystöissä. Samassa rytäkässä hänen työpajassaan olleet prototyyppiluomukset hävitettiin.

Sinnikkyys palkitaan

Ensimmäinen oikeasti toimiva kiertomäntämoottori käynnistettiin vasta 1957. Vuotta myöhemmin käynnistyi tämän voimalaitteen kehitysversio, ja vaikuttikin nykytermillä todettuna, että homma alkaisikin niin sanotusti rokkaamaan.

Polttomoottorina surisee pieni kiertomäntämoottori, joka tunnetaan keksijänsä mukaan myös Wankel-moottorina. Moottorin puristussuhde on nostettu tasolle 11,9 ja siinä käytetään bensiinin suorasuihkutusta (kuva: Mazda).

Hieman myöhemmin Wankel tutkaili yhdessä NSU-autovalmistajan kanssa eri katsantokulmia moottorin kehitystyön parissa; männän kärkien tiivistys, sytytystulpan paikka, portin ajoitus, toimivan voitelun ja tehokkaan jäähdytyksen järjestäminen, erilaiset materiaalit sekä valmistuskustannukset unohtamatta kestävyyttä ja luotettavuutta.

NSU käytti noin 40 kW tehoista Wankel-moottoria Spider-mallissaan vain kolme vuotta vuodesta 1963 vuoteen 1966. Yrityksistä huolimatta ongelmaksi muodostui moottorin onneton kestävyys.

Myöhemmin NSU vielä palasi Wankel-aiheeseen Ro 80 -mallissaan, jossa käytettiin suurempaa 85 kilowatin KKM 612-moottoria, mutta kestävyysongelmat eivät hellittäneet. Niinpä Ro 80-mallin tuotanto loppui noin 10 vuoden valmistusjakson jälkeen AD 1977 selvästi alle 40 tuhannen valmistetun auton jälkeen.

Jälleen uusi alku?

Euroopassa kiinnostus Wankel-moottoria kohtaan siis hiipui 1970-luvun loppupuolella, mutta japanilainen Mazda oli varsin kiinnostunut aiheesta jo edellisellä vuosikymmenellä.

Mazda on ollut asian suhteen liikkeellä useita kertoja myöhemminkin, mutta viime vuosina silläkin suunnalla on ollut varsin hiljaista. 

Polttomoottorin tehtävänä on käyttää generaattoria mahdollisimman taloudellisesti. Teoriassa 50 litran bensiinitankillisella voi ajaa lähes 5000 km, mikäli muistaa ahkerasti ladata akkua (kuva: Mazda).

Wankel-moottorin suhteen on ilmennyt merkittäviä ongelmia esimerkiksi roottorien tiivistyksen, hyötysuhteen, pakokaasuemissioiden ja termodynaamisten seikkojen suhteen. Kehitystyötä on toki tehty niin materiaalien kuin itse konstruktionkin suhteen, mutta moottorin perusolemuksesta johtuen ratkaisujen löytyminen ongelmiin ei ole ollut mitenkään helppo juttu.

Kooltaan pienellä, mutta volumetriseltä ominaisteholtaan suurella Wankel-moottorilla on toki etunsakin, joita ovat keveys ja yksinkertainen rakenne vähäisemmillä komponenteilla, vain pyöriviä osia, lähes värinätön käynti, edulliset tuotantokustannukset ja tulevaisuutta ajatellen varsin helppo mukauttaminen vetykäytölle.   

Nyt Mazda on tuonut markkinoille ladattavan sarjahybridin, jossa polttomoottorina käytetään yhtiön hiljattain kehittämää pientä Wankel-voimalaitetta.

Mazdan sähköistysohjelma

Mazdan sähköistysohjelman keulakuva, sähköauto Mazda MX-30 lanseerattiin vuonna 2020 valmistajan ensimmäisenä akkukäyttöisenä sähköautona (BEV). Vähän myöhemmin tuotevalikoimaan liittyi kevythybridi, jota myydään eräillä Euroopan ulkopuolisilla markkinoilla.

Nyt Mazdan sähköistysohjelma saa jatkoa ladattavan sarjahybridin muodossa, kun MX-30 e-Skyactiv R-EV on saapumassa markkinoille. Joissakin yhteyksissä tämän tyyppisellä tekniikalla varustetusta ajoneuvosta on käytetty termiä Range Extender.

Mazdan mukaan MX-30 e-Skyactiv R-EV Edition R-erikoismallin avaimessa ja matoissa on vaikutteita kiertomäntämoottorista. Avain nojaa Wankel-moottorin kiertomäntään (kuva: Mazda).

Mazdan mukaan MX-30 e-Skyactiv R-EV mahdollistaa 85 km matkan (WLTC- yhdistelmä) sähkökäyttöisenä. Voima pyörille välittyy puhtaasti sähköisenä, sillä polttomoottorin toimeksi antona on käyttää voimalinjaan sijoitettua generaattoria.

Matalakierroksinen Wankel-moottori

Mazda päättyi käyttämään kiertomäntämoottoria hyödyntäen tämän moottorityypin uniikkia kykyä tuottaa vaadittu vääntömomentti varsin pienikokoisella voimalaitteella. Felixin perintö tuntuu elävän edelleen

Kiertomäntämoottorin kulumisongelmia on pyritty muun muassa ratkaisemaan materiaalivalinnoilla. Yleisesti käytetyn teräksen sijaan ”sylinterin” seinämät ovat nyt kevytmetallia, joka on pinnoitettu plasmakäsittelyn avulla. Männän kärkien tiivistystä on kehitetty mm. leveämmillä tiivistepinnoilla (kuva: Mazda).

Niinpä hiljattain kehitetty 8C-tunnusmerkinnällä varustettu Wankel-moottori on laitettu generaattorin ja tehokkaan (125 kW) sähkökäyttöisen ajomoottorin yhteyteen toimimaan virrantuottokoneen aggregaattina. Polttomoottorin kulmaluvuiksi ilmoitetaan 54 kW teho (4700 rpm) ja 116 Nm vääntömomentti (4000 rpm). Kumpaakin pyörintänopeutta voi kiertomäntämoottorin tapauksessa pitää varsin alhaisena.

Perusrakenne on sähköauton lattian alle ja akseleiden väliin sijoitetulla korkeajänniteakulla.
Valmistajan mukaan akun 17,8 kWh nimelliskapasiteetti riittää 110 km kaupunkiajoon tai 85 km yhdistelmäajoon WLTP:n mukaisesti ilmoitettuna (kuva: Mazda). 

Sähköinen voimalinja on yhdistetty 17,8 kWh (nimelliskapasiteetti) litiumioniakun ja 50 litran bensiinitankin kanssa Plug-in sarjahybridijärjestelmän (PHEV) luomiseksi. Mazda mukaan tällä kokoonpanolla saavutetaan varsin pitkä kokonaisajomatka.

Kapasiteetiltaan ja kooltaan sarjahybridin korkeajänniteakku on noin puolet puhtaan sähköauton (BEV) akkuratkaisusta, mutta käytössä oleva voimalinja polttomoottoreineen varmistaa merkittävästi pidemmän ajomatkan.

Tehokas lataus, litra bensiiniä

Mazdan mukaan MX-30 e-Skyactiv R-EV tukee aktiivista elämäntapaa käyttäviä asiakkaita tarjoamalla eri latausvaihtoehtoja, kuten sekä tavallisen 2- tai 3-vaiheisen vaihtovirtalatauksen (AC) että nopean tasavirtalatauksen (DC).  Lisäksi auton sähkövarusteluun kuuluu tavaratilassa oleva pistorasia, josta on mahdollista saada enimmillään 1500 watin ulosotto.

Mazdan ilmoittama bensiinin yhdistelmäkulutus on WLTP-testisyklin mukaisesti ilmoitettuna 1,0 l/100 km, josta kertautuu 21 g/km hiilidioksidipäästö. Lisäksi testin läpimenoon tarvitaan 17,9 kWh sähköenergiaa.

Kaksikammioinen Mazda 10A 0810-kiertomäntämoottori 1960-luvun puolen välin kieppeiltä. Moottorin kammiotilavuus on 982 kuutiosenttimetriä. Tehoksi ilmoitettiin 81 kW (noin 7000 rpm) (kuva: Mazda).

Juha Kiiskinen JK- Textservice

Kirjoittajan arkisto
  • juha@textservice.fi
Avainsanat: autotekniikka, kiertomäntämoottori, moottoritekniikka, wankelJaa:
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Artikkelien selaus

Liiton puheenjohtajan ajatuksia liittokokousaloitteista
Euro 7:aa odotellessa

Suomen Autoteknillinen Liitto

Köydenpunojankatu 8, 00180 Helsinki
puh. 09 694 4724
satl@satl.fi

Toimihenkilöt
Laskutusosoitteet

  • SATL Facebook
  • SATL LinkedIn
  • SATL Instagram

Tietoa SATL:sta

Suomen Autoteknillinen Liitto ry (SATL) on autoalan ammattilaisten ja asiantuntijoiden yhteistyö- ja koulutusjärjestö.

SATL toimii jäsenyhdistystensä kattojärjestönä, jonka tavoitteena on ylläpitää ja kehittää koko autoalan osaamista ja ammattitaitoa.

Lue lisää

Sisältö

  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Mediatiedotteet
    • Suomen Autolehti
    • Autoalan tiedotteet
  • Jäsenille
    • Yhteistyökumppanit ja jäsenedut
      • A-Katsastus
      • Otavamedia
      • Sokos Hotellit
      • St1
      • Suomen Autolehti
    • Jäsenhankintakampanja
    • Satelliitti-jäsenlehti
    • Jäsenjärjestönä mukana toiminnassa
    • Paikallisyhdistykset
    • FISITA
    • Jäsenrekisterin extranet
    • Päivitä jäsentietojasi
    • Apurahat
    • Kiertokirjeet
    • Osaamisen kehittäminen
      • Tallennetut SATL-webinaarit
      • Paikallisyhdistysten WordPress-sivuston ylläpidon ohjeita
    • Verkkokauppa
    • Sähköinen Suomen Autolehti
  • Osaamisen kehittäminen
    • Koulutukset
    • Seminaarit
    • Verkkokurssit
    • Webinaarit
    • Oppaat
    • EU-hanke 2018
  • Tapahtumat
    • Tapahtumapäivät
    • Kaikki tapahtumat
  • Kirjat ja tuotteet
    • Kirjat
      • Ajoneuvotekniikka
      • Bosch – teknistä tietoutta
    • Muut tuotteet
  • Blogi
  • SATL
    • Tietoa SATL:sta
    • Hae jäsenyyttä
    • Yhteystiedot
    • Toimihenkilöt
    • Liittohallituksen yhteystiedot
    • Yhteydenottolomake
    • Säännöt
    • Tilaa SATL:n uutiskirje

Pikalinkit

  • Hae jäsenyyttä
  • Paikallisyhdistykset
  • Jäsenrekisterin extranet
  • Yhteydenottolomake
  • Tilaus- ja toimitusehdot
  • Tietoa evästeistä
  • Tietosuojaseloste