SATL SATL
Suomen Autoteknillinen Liitto
  • Yhteystiedot
  • Kirjaudu sisään
  • SATL.fi
  • Ostoskori
  • Suomeksi
  • På Svenska
  • In English
  • Yhteystiedot
  • Kirjaudu sisään
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Mediatiedotteet
    • Suomen Autolehti
    • Autoalan tiedotteet
  • Jäsenille
    • Yhteistyökumppanit ja jäsenedut
      • A-Katsastus
      • Otavamedia
      • Sokos Hotellit
      • St1
      • Suomen Autolehti
    • Jäsenhankintakampanja
    • Satelliitti-jäsenlehti
    • Jäsenjärjestönä mukana toiminnassa
    • Paikallisyhdistykset
    • FISITA
    • Jäsenrekisterin extranet
    • Päivitä jäsentietojasi
    • Apurahat
    • Kiertokirjeet
    • Osaamisen kehittäminen
      • Tallennetut SATL-webinaarit
      • Paikallisyhdistysten WordPress-sivuston ylläpidon ohjeita
    • Verkkokauppa
    • Sähköinen Suomen Autolehti
  • Osaamisen kehittäminen
    • Koulutukset
    • Seminaarit
    • Verkkokurssit
    • Webinaarit
    • Oppaat
    • EU-hanke 2018
  • Tapahtumat
    • Messut
    • Tapahtumapäivät
    • Kaikki tapahtumat
  • Kirjat ja tuotteet
    • Kirjat
      • Ajoneuvotekniikka
      • Bosch – teknistä tietoutta
    • Muut tuotteet
  • Blogi
  • SATL
    • Tietoa SATL:sta
    • SATL:n esite
    • Hae jäsenyyttä
    • Yhteystiedot
    • Toimihenkilöt
    • Liittohallituksen yhteystiedot
    • Yhteydenottolomake
    • Säännöt
    • Tilaa SATL:n uutiskirje

Etusivu / Blogi / Yleinen / Leopard 2-panssarivaunun voimalinja – Voimaa ja vääntöä

Leopard 2-panssarivaunun voimalinja – Voimaa ja vääntöä 14.03.2023 Juha Kiiskinen

Kategoriat

  • Autotekniikka
  • Yleinen

Viime aikoina saksalaisvalmisteinen Leopard 2-taistelupanssarivaunu on esiintynyt julkisuudessa tämän tästä. Niinpä otimme selvää, minkälainen on tällaisen lähes 60 tonnia painavan teräsjärkäleen moottori ja voimansiirto.

Ahkerasti päivitetty

Leopard 2-vaunun suunnittelu käynnistyi 1970-luvulla. Käyttöön uusi vaunutyyppi saatiin mainitun vuosikymmenen lopussa, jolloin se alkoi korvata edellisen sukupolven Leopard 1-taistelupanssarivaunuja tuolloisen Länsi-Saksan puolustusvoimissa. Sittemmin Leopard 2-vaunuja on useissa maissa otettu varsin laajasti käyttöön, myös Suomessa.

Leopard 2A4 asemissa. Vaunussa on neljä henkilöä, jotka ovat johtaja, ajaja, ampuja ja lataaja (foto: Krauss-Maffei Wegmann).

Vaunun valmistuksesta vastaa Krauss-Maffei Wegmann -yhtiö. Vaikka ensimmäisten Leopard 2-vaunujen käyttöönotosta on kulunut lähes 45 vuotta, on tankkia uudistettu ja päivitetty ahkerasti. Tiettävästi modernein versio nyt varustetaan tunnuksella A7+.

Aseistus ja suojaus

Leopard 2:n pääaseistuksena on Rheinmetal-yhtiön valmistama 120 mm sileäputkinen vaunukanuuna tunnuksella L44. Vaunuversiossa 2A4 kanuunan pituus on 5,3 metriä, mutta versiossa 2A6 L55-tunnuksella merkityn kanuunan putken pituus kasvatettiin 6,6 metriin. Pidempi kanuunaputki antaa ammukselle suuremman lähtönopeuden ja tehokkaamman tuhovaikutuksen, joka viime kädessä riippuu kuitenkin ammuksen tyypistä ja materiaalista. Vaunukanuuna on varustettu sähköisellä vakaimella.

Lisäksi vaunun aseistukseen kuuluu kaksi 7,62 mm konekivääriä.

Vaunun suojausjärjestelmässä on varustus taistelukaasuja ja ydinlaskeumaa vastaan ja automaattinen palontorjuntajärjestelmä sekä 66 millimetrin savunheittimiä yhteensä 16 kappaletta.

Kahden ahtimen turbodiesel

Leopard 2:n moottorina palvelee nestejäähdytteinen, esikammiotyyppinen V12-turbodiesel, jonka iskutilavuus on lähes 47,7 litraa sylinterimitoilla 170 mm x 175 mm. Moottorin tyyppimerkintä on MB 873 Ka-501, ja se on saksalaisyhtiön MTU:n valmistama toimipaikkanaan Friedrichshafen.

Leopard 2:n  lähes 47,7 litrainen, 12-sylinterinen turboahdettu V-moottori tyyppiä MTU MB 873 Ka-501 (kuva: Wikimedia Commons).

MB 873 Ka-501-moottorissa käytettään perinteisiä, mekaanisia dieselruiskutuslaitteita. Yhteispaineruiskutustekniikkaa on sitä vastoin tarjolla uudemmassa MTU MT 883-sarjan V12-moottorityypissä, joka pienemmästä iskutilavuudesta huolimatta kehittää jopa 1200 kW tehon.

MB 873-moottorissa on kaksi kookkaalta vaikuttavaa pakokaasuahdinta ja ahtoilman välijäähdyttimet.

Voimalaitteen tehoksi ilmoitetaan 1100 kW pyörintänopeudella 2600 rpm ilmoitetun vääntömomentin ollessa 4700 Nm (1600 rpm).

Leopard 2A4:n vaihteiston käyttämät kookkaat jäähdytysflektit. Tämä yksilö viettää hiljaiseloa Parolan Panssarimuseossa (kuva: Juha Kiiskinen).

Valuraudasta valmistettu moottori on sijoitettu vaunun takaosaan pitkittäin. Moottorilta voima siirtyy voimansiirtopaketin kautta planeettatyyppisiin sivuvälityksiin, josta edelleen takavetopyöristä teloihin.

Jykevän moottorin kuivapaino on noin 2,2 tonnia. Suuresta massasta huolimatta voimalaitteen irrotus ja kiinnitys on tehty mahdollisimman helposti tehtäväksi.

Vaunun dieselpolttonestesäiliöiden yhteistilavuus taisteluvarustuksessa on 1160 litraa, muutoin 900 litraa.

Renk-automaattivaihteisto

Leopard 2:n voimansiirtopaketti käsittää momentinmuuntimella, suunnanvaihtimella ja käsivalintamahdollisuudella varustetun Renk HSWL 354-automaattivaihteiston sekä siihen liitetyn hydromekaanisen ohjausvaihteiston, jonka avulla saadaan aikaan vaunun kääntämiseen tarvittavat pyörimisnopeuserot telojen välille.

Renk HSWL 354, käsivalintamahdollisuudella varustettu taistelupanssarivaunun nelivaihteinen automaattivaihteisto (kuva: Renk).

Lisäksi voimansiirtopakettiin kuuluvat vaunun jarrujärjestelmä ja vaihteiston käyttämät kookkaat jäähdytystuulettimet moottoria nestekierron viilennystä varten.

Eteenpäin ajamista varten automaattivaihteistossa on neljä välitystä, peruuttamista varten puolestaan kaksi välitystä. Huippunopeus eteenpäin on noin 70 km/h, peruutettaessa puolet siitä.

Vaunun liike pysäytetään hidastimen ja levyjarrujen välityksellä.

Terästä ja kerrospanssaria

Leopard 2-taistelupanssarivaunun valmistusmateriaalina ovat teräs ja kerrospanssari. Terästen ainevahvuuksista ja kerrospanssarin materiaalista ei ole sen tarkempaa tietoa, ne kun ovat valmistajan liikesalaisuuksia ja vain käyttäjille, kuten Puolustusvoimat, tarkoitettua tietoa.

Leopard 2A6-vaunut saapuivat Hollannista Suomeen syksyllä 2019 (kuva: Puolustusvoimat).

Kerrospanssarit yleensä koostuvat teräksen lisäksi komposiitti- ja keramiikkakerroksista. Myös joustavat, kumista tms. valmistetut välikerrokset ovat mahdollisia.

Suomessa käytössä on Leopard 2-versiot 2A4 ja 2A6. Versioiden väliset suurimmat erot vaunukanuunan lisäksi liittyvät panssarointiin, rungon suojaukseen ja eräisiin toiminnallisiin varusteisiin. Näiden myötä 2A6 painaa muutaman tuhannen kiloa enemmän kuin 2A4.

Myös ulkomitoissa on pientä hajontaa; 2A4 on kuusi senttiä kapeampi (3,70 m kontra 3,76 m) ja 24 cm matalampi (2,79 m kontra 3,03 m) kuin 2A6.

Pidemmästä vaunukanuunasta johtuen 2A6:n pituus on suurempi 10,97 m verrattuna 2A4:n 9,67 metriin.

Miinanraivaukseen tarkoitettu Leopard 2R on kansainvälisesti toimivan, suomalaislähtöisen Patrian kehittämä vaunutyyppi perustuen versioon 2A4.

Panssarivaunuihinkin kehitetään dieselsähköisiä hybridivoimalinjoja ja akkuratkaisuja, jotka mahdollistavat tehokkaamman energiankäytön ja vähemmän melua kehittävän liikkumisen sähkömoottorin voimin esimerkiksi tilanteissa, joissa pyritään yllättämään vihollinen.

MTU valmistaa dieselkäyttöiset polttomoottorit tehtaallaan eteläisen Saksan Friedrichshafenissa. Nykyisin MTU kuuluu Rolls Royce Power Systems AG-yhtiöön. Kuvassa panssaroituun ajoneuvoon tarkoitetun V8 199 TE21-dieselvoimalaitteen kokoonpano (kuva: MTU).

Juha Kiiskinen JK- Textservice

Kirjoittajan arkisto
  • juha@textservice.fi
Avainsanat: ajoneuvotekniikkaaJaa:
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Artikkelien selaus

SCR-tekniikasta dieselin pelastus

Suomen Autoteknillinen Liitto

Köydenpunojankatu 8, 00180 Helsinki
puh. 09 694 4724
satl@satl.fi

Toimihenkilöt
Laskutusosoitteet

  • SATL Facebook
  • SATL Twitter
  • SATL LinkedIn
  • SATL Instagram

Tietoa SATL:sta

Suomen Autoteknillinen Liitto ry (SATL) on autoalan ammattilaisten ja asiantuntijoiden yhteistyö- ja koulutusjärjestö.

SATL toimii jäsenyhdistystensä kattojärjestönä, jonka tavoitteena on ylläpitää ja kehittää koko autoalan osaamista ja ammattitaitoa.

Lue lisää

Sisältö

  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Mediatiedotteet
    • Suomen Autolehti
    • Autoalan tiedotteet
  • Jäsenille
    • Yhteistyökumppanit ja jäsenedut
      • A-Katsastus
      • Otavamedia
      • Sokos Hotellit
      • St1
      • Suomen Autolehti
    • Jäsenhankintakampanja
    • Satelliitti-jäsenlehti
    • Jäsenjärjestönä mukana toiminnassa
    • Paikallisyhdistykset
    • FISITA
    • Jäsenrekisterin extranet
    • Päivitä jäsentietojasi
    • Apurahat
    • Kiertokirjeet
    • Osaamisen kehittäminen
      • Tallennetut SATL-webinaarit
      • Paikallisyhdistysten WordPress-sivuston ylläpidon ohjeita
    • Verkkokauppa
    • Sähköinen Suomen Autolehti
  • Osaamisen kehittäminen
    • Koulutukset
    • Seminaarit
    • Verkkokurssit
    • Webinaarit
    • Oppaat
    • EU-hanke 2018
  • Tapahtumat
    • Messut
    • Tapahtumapäivät
    • Kaikki tapahtumat
  • Kirjat ja tuotteet
    • Kirjat
      • Ajoneuvotekniikka
      • Bosch – teknistä tietoutta
    • Muut tuotteet
  • Blogi
  • SATL
    • Tietoa SATL:sta
    • SATL:n esite
    • Hae jäsenyyttä
    • Yhteystiedot
    • Toimihenkilöt
    • Liittohallituksen yhteystiedot
    • Yhteydenottolomake
    • Säännöt
    • Tilaa SATL:n uutiskirje

Pikalinkit

  • Hae jäsenyyttä
  • Paikallisyhdistykset
  • Jäsenrekisterin extranet
  • Yhteydenottolomake
  • Tilaus- ja toimitusehdot
  • Tietoa evästeistä
  • Tietosuojaseloste