Kategoriat
Viime aikoina saksalaisvalmisteinen Leopard 2-taistelupanssarivaunu on esiintynyt julkisuudessa tämän tästä. Niinpä otimme selvää, minkälainen on tällaisen lähes 60 tonnia painavan teräsjärkäleen moottori ja voimansiirto.
Ahkerasti päivitetty
Leopard 2-vaunun suunnittelu käynnistyi 1970-luvulla. Käyttöön uusi vaunutyyppi saatiin mainitun vuosikymmenen lopussa, jolloin se alkoi korvata edellisen sukupolven Leopard 1-taistelupanssarivaunuja tuolloisen Länsi-Saksan puolustusvoimissa. Sittemmin Leopard 2-vaunuja on useissa maissa otettu varsin laajasti käyttöön, myös Suomessa.
Vaunun valmistuksesta vastaa Krauss-Maffei Wegmann -yhtiö. Vaikka ensimmäisten Leopard 2-vaunujen käyttöönotosta on kulunut lähes 45 vuotta, on tankkia uudistettu ja päivitetty ahkerasti. Tiettävästi modernein versio nyt varustetaan tunnuksella A7+.
Aseistus ja suojaus
Leopard 2:n pääaseistuksena on Rheinmetal-yhtiön valmistama 120 mm sileäputkinen vaunukanuuna tunnuksella L44. Vaunuversiossa 2A4 kanuunan pituus on 5,3 metriä, mutta versiossa 2A6 L55-tunnuksella merkityn kanuunan putken pituus kasvatettiin 6,6 metriin. Pidempi kanuunaputki antaa ammukselle suuremman lähtönopeuden ja tehokkaamman tuhovaikutuksen, joka viime kädessä riippuu kuitenkin ammuksen tyypistä ja materiaalista. Vaunukanuuna on varustettu sähköisellä vakaimella.
Lisäksi vaunun aseistukseen kuuluu kaksi 7,62 mm konekivääriä.
Vaunun suojausjärjestelmässä on varustus taistelukaasuja ja ydinlaskeumaa vastaan ja automaattinen palontorjuntajärjestelmä sekä 66 millimetrin savunheittimiä yhteensä 16 kappaletta.
Kahden ahtimen turbodiesel
Leopard 2:n moottorina palvelee nestejäähdytteinen, esikammiotyyppinen V12-turbodiesel, jonka iskutilavuus on lähes 47,7 litraa sylinterimitoilla 170 mm x 175 mm. Moottorin tyyppimerkintä on MB 873 Ka-501, ja se on saksalaisyhtiön MTU:n valmistama toimipaikkanaan Friedrichshafen.
MB 873 Ka-501-moottorissa käytettään perinteisiä, mekaanisia dieselruiskutuslaitteita. Yhteispaineruiskutustekniikkaa on sitä vastoin tarjolla uudemmassa MTU MT 883-sarjan V12-moottorityypissä, joka pienemmästä iskutilavuudesta huolimatta kehittää jopa 1200 kW tehon.
MB 873-moottorissa on kaksi kookkaalta vaikuttavaa pakokaasuahdinta ja ahtoilman välijäähdyttimet.
Voimalaitteen tehoksi ilmoitetaan 1100 kW pyörintänopeudella 2600 rpm ilmoitetun vääntömomentin ollessa 4700 Nm (1600 rpm).
Valuraudasta valmistettu moottori on sijoitettu vaunun takaosaan pitkittäin. Moottorilta voima siirtyy voimansiirtopaketin kautta planeettatyyppisiin sivuvälityksiin, josta edelleen takavetopyöristä teloihin.
Jykevän moottorin kuivapaino on noin 2,2 tonnia. Suuresta massasta huolimatta voimalaitteen irrotus ja kiinnitys on tehty mahdollisimman helposti tehtäväksi.
Vaunun dieselpolttonestesäiliöiden yhteistilavuus taisteluvarustuksessa on 1160 litraa, muutoin 900 litraa.
Renk-automaattivaihteisto
Leopard 2:n voimansiirtopaketti käsittää momentinmuuntimella, suunnanvaihtimella ja käsivalintamahdollisuudella varustetun Renk HSWL 354-automaattivaihteiston sekä siihen liitetyn hydromekaanisen ohjausvaihteiston, jonka avulla saadaan aikaan vaunun kääntämiseen tarvittavat pyörimisnopeuserot telojen välille.
Lisäksi voimansiirtopakettiin kuuluvat vaunun jarrujärjestelmä ja vaihteiston käyttämät kookkaat jäähdytystuulettimet moottoria nestekierron viilennystä varten.
Eteenpäin ajamista varten automaattivaihteistossa on neljä välitystä, peruuttamista varten puolestaan kaksi välitystä. Huippunopeus eteenpäin on noin 70 km/h, peruutettaessa puolet siitä.
Vaunun liike pysäytetään hidastimen ja levyjarrujen välityksellä.
Terästä ja kerrospanssaria
Leopard 2-taistelupanssarivaunun valmistusmateriaalina ovat teräs ja kerrospanssari. Terästen ainevahvuuksista ja kerrospanssarin materiaalista ei ole sen tarkempaa tietoa, ne kun ovat valmistajan liikesalaisuuksia ja vain käyttäjille, kuten Puolustusvoimat, tarkoitettua tietoa.
Kerrospanssarit yleensä koostuvat teräksen lisäksi komposiitti- ja keramiikkakerroksista. Myös joustavat, kumista tms. valmistetut välikerrokset ovat mahdollisia.
Suomessa käytössä on Leopard 2-versiot 2A4 ja 2A6. Versioiden väliset suurimmat erot vaunukanuunan lisäksi liittyvät panssarointiin, rungon suojaukseen ja eräisiin toiminnallisiin varusteisiin. Näiden myötä 2A6 painaa muutaman tuhannen kiloa enemmän kuin 2A4.
Myös ulkomitoissa on pientä hajontaa; 2A4 on kuusi senttiä kapeampi (3,70 m kontra 3,76 m) ja 24 cm matalampi (2,79 m kontra 3,03 m) kuin 2A6.
Pidemmästä vaunukanuunasta johtuen 2A6:n pituus on suurempi 10,97 m verrattuna 2A4:n 9,67 metriin.
Miinanraivaukseen tarkoitettu Leopard 2R on kansainvälisesti toimivan, suomalaislähtöisen Patrian kehittämä vaunutyyppi perustuen versioon 2A4.
Panssarivaunuihinkin kehitetään dieselsähköisiä hybridivoimalinjoja ja akkuratkaisuja, jotka mahdollistavat tehokkaamman energiankäytön ja vähemmän melua kehittävän liikkumisen sähkömoottorin voimin esimerkiksi tilanteissa, joissa pyritään yllättämään vihollinen.