SATL SATL
Suomen Autoteknillinen Liitto
  • Yhteystiedot
  • Kirjaudu sisään
  • SATL.fi
  • Ostoskori
  • Suomeksi
  • På Svenska
  • In English
  • Yhteystiedot
  • Kirjaudu sisään
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Mediatiedotteet
    • Suomen Autolehti
    • Autoalan tiedotteet
  • Jäsenille
    • Yhteistyökumppanit ja jäsenedut
      • A-Katsastus
      • Otavamedia
      • Sokos Hotellit
      • St1
      • Suomen Autolehti
    • Jäsenhankintakampanja
    • Satelliitti-jäsenlehti
    • Jäsenjärjestönä mukana toiminnassa
    • Paikallisyhdistykset
    • FISITA
    • Jäsenrekisterin extranet
    • Päivitä jäsentietojasi
    • Apurahat
    • Kiertokirjeet
    • Osaamisen kehittäminen
      • Tallennetut SATL-webinaarit
      • Paikallisyhdistysten WordPress-sivuston ylläpidon ohjeita
    • Verkkokauppa
    • Sähköinen Suomen Autolehti
  • Osaamisen kehittäminen
    • Koulutukset
    • Seminaarit
    • Verkkokurssit
    • Webinaarit
    • Oppaat
    • EU-hanke 2018
  • Tapahtumat
    • Tapahtumapäivät
    • Kaikki tapahtumat
  • Kirjat ja tuotteet
    • Kirjat
      • Ajoneuvotekniikka
      • Bosch – teknistä tietoutta
    • Muut tuotteet
  • Blogi
  • SATL
    • Tietoa SATL:sta
    • Hae jäsenyyttä
    • Yhteystiedot
    • Toimihenkilöt
    • Liittohallituksen yhteystiedot
    • Yhteydenottolomake
    • Säännöt
    • Tilaa SATL:n uutiskirje

Etusivu / Blogi / Autotekniikka / Laihaseosmoottori kehittyy: suorituskykyä lisää, kulutusta vähemmän

Laihaseosmoottori kehittyy: suorituskykyä lisää, kulutusta vähemmän 6.04.2021 Juha Kiiskinen

Kategoriat

  • Autotekniikka

Syyskuun 2020 SATL-blogissa käsiteltiin laihaseoksella toimivan ottomoottorin olemusta. Esimerkkinä fokusoitiin ensimmäistä sarjavalmisteista laihaseosmoottoria eli Mazda Skyactiv-X -voimalaitetta. Blogin lopputeksteissä todettiin, että moottorin sarjatuotantoon saattaminen ei tarkoita kehitystyön hiipumista. Nyt puoli vuotta myöhemmin voi vaan todeta, että kyllä näin on: kehitys kehittyy! Moottorityypin kehitysaskeleet ovat hyvä esimerkki siitä, että autoalalla kiritään jatkuvasti paitsi kulutus- ja päästöasioihin, myös suorituskykyyn liittyen lukemia parempaan suuntaan.

Tuli markkinoille vuonna 2019

Kaksilitrainen, ottomoottoriprosessilla toimiva ja tehokkaalla sytytysjärjestelmällä varustettu Mazda Skyactiv-X -laihaseosmoottori tuli myyntiin vuoden 2019 lopussa. Matalapaineahtimen avuin voimalaite kehittää 222 Nm (3000 rpm) vääntömomentin ja 132 kW (6000 rpm) tehon. Huolimatta matalapainehtimesta – jonka toimenkuvana on lähinnä olla varmistamassa moottorin ilmantarpeen nopeiden muutostarpeiden täyttymistä – geometrinen puristussuhde on asetettu ottomoottorille epätavallisen korkealle tasolle 16,3. Tietyssä mielessä puristussuhdetta kuitenkin säädetään aktiivisesti muuttuvalla venttiilienajoituksella ja mekaanisen matalapaineahtimen avulla.

Mazdan Skyactiv-X -moottori toimii laajalla kuormitusalueella tavallista laihemmalla seoksella.
Normaaliksi luonnehdittava polttoaineseoksen suhde ilmaan on vain sytytystulpan elektrodin tuntumassa. Nyt moottoria on kehitetty edelleen; suorituskykyä on tullut lisää, mutta kulutusta ja päästöjä on viilattu alaspäin.
Kuva © Mazda Motor Corp.

Tällä moottorilla Mazda 3-mallin uusin, vuonna 2019 esitelty painos etuvetoisena ja 6-lovisella käsivaihteistolla kuluttaa normimittauksessa WLTP:n mukaisesti ajettuna bensiiniä 5,5-5,8 l/100 km, mutta ero tavallisemmalla Skyactiv-G -ottomoottoritekniikalla varustettuun sisarmallin ei ole järin suuri.

Lisää voimaa, lisää tehoa

Puoli vuotta myöhemmin Mazda ilmoitti, että Mazda 3-mallin polttoaineenkulutusta on malliversiosta riippuen saatu pienennettyä joitakin desilitroja per 100 km, ja tämä kaikkihan on tyynni edistymistä.

Samalla toki myös hiilidioksidipäästäjä on saatu viilattua suhteessa saman verran alaspäin, mistä Mazdan pääkonttorilla voidaan epäilemättä olla iloisia.

Skyactiv X-moottorin suorituskykyä ja tehontuottoa on parannettu. Nyt vääntömomentti merkitään numeroin 240 Nm, mutta se realisoituu pyörintänopeustasolla 4000 rpm. Kilowattejakin on tullut lisää, kuten teholukemasta 137 kW (edelleen 6000 rpm) voidaan nopeasti sisäistää.

Moottorin kuuma puoli paljastaa pakokaasujen puhdistuskokonaisuuden, jossa pakokaasujen uudelleenkierrätys (EGR) kiinteästi linkittyy katalysaattorivarustukseen. Päästöasioissa täyttyy Euro 6d-vaatimustaso ajanmukaisin lisämerkinnöin ISC-FCM. Kuva © Mazda Motor Corp.

Lyhyesti summattuna vaikuttaa siltä, että moottorin hyötysuhdetta on saatu kehitettyä ja ajoneuvon käytön aikaista hiilijälkeä kutistettua hiukan pienemmäksi.

Matalampi puristussuhde

Mitä kaikkea Skyactiv-X -moottorin ”kakkospainoksen” kehityspakettiin sisältyy, ei oikein käy ilmi valmistajan vuosimallin 2021 sinänsä laajasta Mazda 3-lehdistömateriaalista.

Kuten todettua, suorituskykyä on tullut jonkin verran lisää, käytännössä likipitäen kaikille pyörintänopeuksille.

Numeroarvoista päätellen puristussuhdetta on laskettu tasolle 15,0, mistä herää epäilys ainakin matalapaineahtimen tehtäväasettelun ja toiminnan hienosäädöstä. Ja ehkäpä moottorin sisäisiä kitkoja on karsittu ja esimerkiksi lämmönhallinnan tai pakokaasujen uudelleenkierrätyksen toimintaa tehostettu?

Kuten aikaisemminkin, polttomoottori on varustettu 24 V jännitetasolla operoivalla hihnakäyttöisellä käynnistingeneraattorilla, joka kykenee valikoidusti tukemaan polttomoottoria enintään 4,8 kilowatin teholla. Tämä tosin edellyttää, että kevythybridiosaston pienehkö 220 wattitunnin litiumioniakku on sellaisessa varaustilassa, että siitä riittää energiaa käynnistingeneraattorin tarpeisiin.


Mazda Skyactiv X -laihaseosmoottori tuli luvatusti markkinoille 2019, jolloin sarjatuotanto Miyoshin tehtaalla käynnistyi. Moottorista julkaistiin äskettäin uusi kehitysversio e-Skyactiv X. Kuva © Mazda Motor Corp. 

Mazdan 24 V kevythybriditekniikka on yhteydessä auton tavanomaiseen 12 voltin sähköjärjestelmään 1,7 kilowatin siirtotehoon omaavan DC/DC-muuntimen kautta.

Trendikkäämpi mallimerkintä

Päivityksen myötä kevyesti sähköavusteinen laihaseosmoottori merkitään nyt trendikkäästi e-Skyactiv X. Alimmillaan polttoaineenkulutus on 5,0 l/100 km (WLTP), josta muodostuu laskennallinen hiilidioksidipäästö 114 g/km.

Nopeimmillaan käsivaihteistolla varustettu Mazda 3 kiihtyy nollasta sataan 8,1 sekunnissa. 6-portaisella automaattivaihteistolla vastaava rypistys kestää 0,4 sekuntia pidempään.

Mazda 3-mallin lisäksi e-Skyactiv X -moottorin saa ainakin keskikokoiseen CX-30-katumaasturiin.

Juha Kiiskinen JK- Textservice

Kirjoittajan arkisto
  • juha@textservice.fi
Avainsanat: laihaseos, moottoritekniikkaJaa:
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Artikkelien selaus

Toyota G16E-GTS: Turbovoimala
Sähkölämmitteinen katalysaattori tulossa

Suomen Autoteknillinen Liitto

Köydenpunojankatu 8, 00180 Helsinki
puh. 09 694 4724
satl@satl.fi

Toimihenkilöt
Laskutusosoitteet

  • SATL Facebook
  • SATL LinkedIn
  • SATL Instagram

Tietoa SATL:sta

Suomen Autoteknillinen Liitto ry (SATL) on autoalan ammattilaisten ja asiantuntijoiden yhteistyö- ja koulutusjärjestö.

SATL toimii jäsenyhdistystensä kattojärjestönä, jonka tavoitteena on ylläpitää ja kehittää koko autoalan osaamista ja ammattitaitoa.

Lue lisää

Sisältö

  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Mediatiedotteet
    • Suomen Autolehti
    • Autoalan tiedotteet
  • Jäsenille
    • Yhteistyökumppanit ja jäsenedut
      • A-Katsastus
      • Otavamedia
      • Sokos Hotellit
      • St1
      • Suomen Autolehti
    • Jäsenhankintakampanja
    • Satelliitti-jäsenlehti
    • Jäsenjärjestönä mukana toiminnassa
    • Paikallisyhdistykset
    • FISITA
    • Jäsenrekisterin extranet
    • Päivitä jäsentietojasi
    • Apurahat
    • Kiertokirjeet
    • Osaamisen kehittäminen
      • Tallennetut SATL-webinaarit
      • Paikallisyhdistysten WordPress-sivuston ylläpidon ohjeita
    • Verkkokauppa
    • Sähköinen Suomen Autolehti
  • Osaamisen kehittäminen
    • Koulutukset
    • Seminaarit
    • Verkkokurssit
    • Webinaarit
    • Oppaat
    • EU-hanke 2018
  • Tapahtumat
    • Tapahtumapäivät
    • Kaikki tapahtumat
  • Kirjat ja tuotteet
    • Kirjat
      • Ajoneuvotekniikka
      • Bosch – teknistä tietoutta
    • Muut tuotteet
  • Blogi
  • SATL
    • Tietoa SATL:sta
    • Hae jäsenyyttä
    • Yhteystiedot
    • Toimihenkilöt
    • Liittohallituksen yhteystiedot
    • Yhteydenottolomake
    • Säännöt
    • Tilaa SATL:n uutiskirje

Pikalinkit

  • Hae jäsenyyttä
  • Paikallisyhdistykset
  • Jäsenrekisterin extranet
  • Yhteydenottolomake
  • Tilaus- ja toimitusehdot
  • Tietoa evästeistä
  • Tietosuojaseloste