SATL-webinaareja järjestetään satunnaisesti erilaisista mielenkiintoisista aiheista. Osa niistä on lähetyksiä jonkin paikallisyhdistyksen tapahtumasta, toiset taas erikseen tehtyjä esityksiä. Tältä sivulta löytyvät linkit aiemmin järjestettyihin webinaareihin, joita siis pystyy seuraamaan jälkikäteen.
Webinaarin voi jälkikäteen katsoa joko pöytätietokoneella, tablettitietokoneella tai älypuhelimella. Parhaiten webinaarin seuraaminen sujuu Chrome- tai Firefox-selaimella. Klikkaa vain kunkin webinaarin kohdalta linkkiä, josta pääset rekisteröitymissivulle. Rekisteröityessä annat vain etunimesi ja sähköpostiosoitteesi. Sen jälkeen saat sähköpostiisi vahvistusviestin ja varsinaisen linkin webinaariin.
Insinöörityögaala 4.11.2019
Suomen Autoteknillisen Liiton (SATL) Helsingin paikallisyhdistys järjesti insinöörityögaalan Metropolia Ammattikorkeakoulussa. Gaalaan valittiin kolme opintojaan viimeistelevää insinööriopiskelijaa, tai juuri valmistunutta insinööriä, esittelemään autoalaan liittyviä lopputöitään. Hakukriteerien mukaisesti mukaan pääsi hakemaan viimeisen vuoden aikana valmistuneilla insinööritöillä sekä viimeistelyvaiheessa olevilla, vielä keskeneräisillä, töillä. Työn tekijän opintolinjalla ei ollut merkitystä, kunhan työn aihe liittyi autoalaan. Gaalaan valinnan hakijoiden joukosta suoritti asiantuntijaraati, joka painotti arvioissaan aiheen kiinnostavuutta ja sen käsittelytapaa. Lisäksi arviossa korostuvat työn sovellettavuus ja oletettu hyöty työnantajalle. Insinöörigaalan yleisöön osallistui SATL:n jäseniä sekä paikan päällä että webinaarin välityksellä eri puolilta Suomea.
Tapahtumayleisö äänesti tilaisuuden päätteeksi mielestään parasta esitystä. Äänestyksen perusteella parhaaksi valittiin Roosa Vainion esitys. Vainio palkittiin 500 euron stipendillä ja muut tapahtumaan valitut esitykset 250 euron stipendillä. Stipendit myönsi tapahtuman järjestäjä Helsingin Autoteknillinen Yhdistys. Vainion insinöörityöstä asiantuntijaraati lausui muun muassa seuraavaa: ”Työssä oli tiivistettynä hyvin muutosjohtamisen haasteet, korostettu sitä tiedonkulun tärkeyttä, tehty hyviä omia analyysejä lopussa.”. Oppilaitoksen kommentit työstä olivat saman suuntaiset: ”Muutosjohtamista on käsitelty hyvin lähdekirjallisuuden – joita on hyödynnetty alan muihin töihin verrattuna laajasti – avulla ja siihen on yhdistetty omaa haastattelujen avulla hankittua tietoa ja niiden perusteella työ etenee johdonmukaisesti päätelmiin.”
Insinöörityögaala tullaan järjestämään vuosittain ja ensi vuodesta alkaen se järjestetään koko maan laajuisena.
Insnööörityögaalassa esiteltiin siis kolme mielenkiintoista uutta insinöörityötä:
- ”Huoltoliikkeille kehitetty ohjelmisto, jolla huoltokokemus tuodaan asiakkaan mobiililaitteeseen” , Olavi Pakkanen
- ”Muutosjohtamisen kehittäminen automaahantuojan organisaatiossa” , Roosa Vainio
- Henkilöauton kesärenkaiden tekniikka tänään ja huomenna” , Eemeli Paasonen
Olavi Pakkanen pohti insinöörityössään, ”Huoltoliikkeille kehitetty ohjelmisto, jolla huoltokokemus tuodaan asiakkaan mobiililaitteeseen”, keinoja autokorjaamon asiakastyytyväisyyden kasvattamiseen ja kannattavuuden parantamiseen tuomalla videoinnin ja mobiililaitteet asiakkaan ja korjaamon välisen kommunikoinnin helpottavaksi lisäkeinoksi.
Roosa Vainion insinöörityö, ”Muutosjohtamisen kehittäminen automaahantuojan organisaatiossa” käsitteli muutosjohtamisen teoriaa ja haasteita sekä keinoja muutosprosessin läpiviemiseen koko ketjun läpi maahantuonnista yksittäisten autoliikkeen mekaanikolle saakka.
Eemeli Paasosen insinöörityö ”Henkilöauton kesärenkaiden tekniikka tänään ja huomenna” on monipuolinen katsaus henkilöauton rengastyyppeihin, niiden materiaaliin ja rakenteisiin. Työssä paneudutaan erittäin syvästi materiaalitekniikkaan. Työ antaa asiantuntijaraadin mielestä myös erinomaisen pohjan jatkotutkimukseen yliopistossa.
——————————————————————————————————————–
24.5.2019 pidetty SATL-webinaari Turun ATY:n ja RASEKO:n järjestämästä Sähköisen liikkumisen päivästä
Sen aiheena olivat:
- Sähköautojen tekniikkaa
- kouluttaja Frans Malmari (Diagno Finland Oy)
- Käyttäjän näkökulma ja suosituksia suunnittelijoille
- Björn Achren
- Sähköautojen latauslaitteet ja –tekniikka
- Webasto tuotepäällikkö Juuso Pahlstén (Oy Kaha Ab)
9.5.2019 pidetty SATL-webinaari uusimmasta moottoritekniikasta Lahden Autoteknillisen Yhdistyksen kuukausikokouksesta
Moottoritekniikan asiantuntija Juha Kiiskinen (JK-textservice) kävi läpi Lahden Autoteknillisen Yhdistyksen kuukausikokouksessa mm. seuraavia moottoritekniikan aiheita:
- uusin ottomoottoritekniikka
- päästönormien kiristyminen
- GPF-hiukkassuodatin
- bensiinin suorasuihkutus
- lähitulevaisuuden näkymät
Kiiskinen tunnetaan muun muassa Suomen Autolehden Moottoritekniikkaa-artikkeleiden kirjoittajana. Lisäksi hänen välittämään autotekniikan kehittymisen informaatioon voi tutustua hänen Facebook-profiilissaan osoitteessa https://www.facebook.com/JKText/.
Linkki webinaariin
https://www.youtube.com/watch?v=winbZV4-L9E&t=45s
29.1.2019 pidetty SATL-webinaari “Kevytautot tulevat” Helsingin Autoteknillisen Yhdistyksen Klubi-illasta
Teemana oli “Kevytautot tulevat”. Kyse on uudesta 15-17-vuotiaille nuorille suunnatusta ajoneuvoluokasta, eli 60 km/h nopeusrajoitetuista pienistä henkilöautoista. Niillä on tarkoitus korvata suosittuja mopoautoja, perusteena mm. turvallisuus ja taloudellisuus. Tällä on vaikutuksia niin alalla toimivien yritysten liiketoimintaan kuin perheisiin, joissa on teini-ikäisiä lapsia, liikenneturvallisuudesta puhumattakaan.
Kevytautoihin ja niiden tekniseen toteutukseen liittyy kuitenkin edelleen runsaasti epäselvyyksiä. Tässä info- ja keskustelutilaisuudessa tarkoituksena oli jakaa tietoa sekä mahdollisesti löytää vastauksia teknisiin kysymyksiin.
Ohjelma:
- Tapahtuman avaus, alkusanat
- Jarmo Koivisto, Kevytautojen rajoituslaitteet, Oy Kaha Ab
- Pekka Karvinen, Tiedotuspäällikkö, Toyota Finland
- Keskustelupaneeli, juontajana Heikki Laaki:
- Jarmo Koivisto, Oy Kaha Ab
- Pekka Karvinen, tiedotuspäällikkö, Toyota Finland
- Timo Turkula, autotoimittaja, Moottori-lehden avustaja
- Timo Ojala, tekninen johtaja, K1 Katsastus
- Lopuksi vapaata keskustelua osallistujien kesken