Kategoriat
Auto- ja liikennetoimittajat ry:n (AuLi) valitsema Vuoden Auto Suomessa julkistettiin 16.12.2014 Finlandia-talolla järjestetyssä tilaisuudessa. Kuuden julkisuudessa esitellyn finalistin joukosta Vuoden Autoksi valittiin uusi Volkswagen Passat 231 äänellä. Toiseksi tuli Ford Mondeo 169 äänellä ja kolmanneksi Mercedes-Benz C-sarja 145 pisteellä. Neljänneksi sijoittui Citroën C4 Cactus 141 äänellä, viidenneksi Skoda Fabia 133 äänellä ja kuudenneksi BMW:n 2-sarjan Active Tourer 82 äänellä. Vuoden Autoa Suomessa olivat valitsemassa myös Suomen Autolehden toimittajat.
Tilaisuudessa palkittiin liittomme toiminnassa vahvasti mukana olleita ja edelleenkin jäsenenä olevia henkilöitä. SATL:n vuosina 1994-2007 puheenjohtajana toiminut professori Matti Juhala sai AuLin Vuoden Maineteko 2014 -palkinnon. Seuraavassa palkinnon myöntämisen perustelu AuLin tiedotteesta:
“Ajoneuvotekniikan professori Matti Juhala jäi joulukuun alussa eläkkeelle tehtyään merkittävän työn autotekniikan opetuksen hyväksi Suomessa. Vuonna 1950 syntynyt Juhala valmistui Otaniemessä Teknisessä korkeakoulussa autotekniikan diplomi-insinööriksi vuonna 1974 ja lisensiaatiksi (1986). Juhalan tohtorin väitöskirja autonomisesti liikkuvista autoista hyväksyttiin vuonna 1993. Väitöskirjan aiheen valinta kertoo Juhalan visionäärisyydestä, sillä kiinnostava aihe nousi otsikoihin vasta parikymmentä vuotta myöhemmin.
Juhala on saanut opiskelijoiden lisäksi vuosikymmenien aikana suomalaiset myös yleisimmin innostumaan autotekniikasta. Hän on esitelmöinyt vaikeistakin teknisistä rakenteista kansantajuisesti pilke silmäkulmassa, pitäen kuulijoiden mielenkiinnon yllä faktoissa höystäen tarinaa persoonallisella huumorilla.
Teknisessä korkeakoulussa, joka siirtyi muutama vuosi sitten osaksi Aalto-yliopistoa, Juhala on ohjannut kymmentä tohtoriopiskelijaa ja yli 150 tekniikan diplomityötä. Myös suomalaisten autolehtien korkeatasoinen testaustoiminta on osittain Juhalan ansiota, sillä hän on varmistanut alan toimittajien autotekniikan opintojen korkean tason.
Valmistuttuaan tohtoriksi Juhala toimi Suomen Autoteknillisen liiton puheenjohtajana vuosina 1994-2007. Hänen taidoistaan on ollut hyötyä myös kansainvälisesti, sillä vuodesta 1997 vuoteen 2010 Juhala oli FISITAn (International Federation of Automotive Engineering Societies) hallituksessa. Luottamustoimien ja julkaisujen lista on todella pitkä.”
Toinen SATL:n toimintaan vaikuttanut palkittu henkilö oli liiton toiminnanjohtajana vuosina 2004-2006 toiminut Kalle Kalaja. Hänelle myönnettiin Vuoden junailija 2014 -tunnustus. Seuraavassa AuLin tiedotteesta asian osalta lainattua:
“Vuoden junailija on tunnustus, jolla Auto- ja liikennetoimittajat ry haluaa nostaa esiin onnistuneesti hoidettua viestintää, joka on omiaan auttamaan yhdistyksen jäseniä työssään.
Tiedotuspäällikkö Kalle Kalaja aloitti työt Toyota Finlandilla vuonna 1998. Muutaman vuoden syrjähypyn jälkeen aprillipäivästä 2006 alkaen päivät Toyotalla ovat kuluneet tiedotuksen parissa, jota Kalle on vetänyt yli neljän vuoden ajan. Autoinsinöörin koulutuksensa ansiosta hän pystyy oitis vastaamaan vaikeisiinkin kysymyksiin ja on aina valmis auttamaan median edustajia pulmatilanteissa. Kun tähän lisätään ystävällisyys ja työlleen omistautuminen, oli vuoden junailijan valinta tänä vuonna helppo tehtävä.”
“