Kategoriat
SATL:n vuoden 2012 Kesäpäivät järjestettiin 8.-10.6.2012 Helsingissä. Päivien järjestelyistä vastasi 80-vuotis juhliaan viettänyt Helsingin Autoteknillinen Yhdistys ry.
Viikonlopun ohjelma oli hieman erilainen kuin mitä Kesäpäivillä on totuttu. Perjantai oli varattu pitkämatkalaisille saapumispäiväksi, joten mitään virallista ohjelmaa ei sinne oltu varattu. Keskuspaikkana toimi aivan Helsingin keskustan vieressä oleva Katajanokka eli Skatta ja siellä sijaitseva Scandic Grand Marina -hotelli ja sen yhteydessä oleva Grand Marina Congress Center.
Varsinainen toiminta alkoi heti lauantaiaamusta, kun vartin yli kahdeksalta suoritettiin kokoontuminen Kauppatorin rantaan, jossa noustiin IHA-Lines Oy:n m/s Doris alukseen. Matkaan risteilylle lähti 80 Kesäpäiville osallistujaa kaikkiaan noin 110 henkilöstä. Suunnaksi otettiin noin kahdeksan kilometrin päässä, Harmajan itä puolella sijaitseva Kuivasaari. Saari on sotilasaluetta, joten normaalisti se on suljettu. Suomenlinnan Rannikkotykistökilta ry ylläpitää aluetta ja heidän johdolla ja opastuksella alueeseen on mahdollista tutustua. Ennen saarelle saapumista kyytiin haettiin Santahaminasta killan puheenjohtaja Hasse Rekola (kuvassa vasemmalla), joka toimi tutustumisen toisena oppaana. Toisen oppaana toimi killan varapuheenjohtaja Mikko Taavitsainen (oikeassa kuvassa keskellä).
Aluksi saatiin saaresta ja sen historiasta yleinen esittely. Sen jälkeen ryhmä jaettiin kahteen osaan ja tutustuminen saareen ja sen lukuisin tykkeihin ja muihin nähtävyyksiin saattoi alkaa. Mielenkiintoisin nähtävä oli 1930-luvulla valmistunut 12 tuumainen eli 305 millinen Obuhov-kaksoistykki mallia 305/52-02. Täysin toimintakuntoinen kaksoistykki oli entisöity 1990-luvulla ja kooltaan se on aika miehekäs. Tykkitorniin on terästä käytetty 1000 t, joista 650 t on liikkuvaa osaa. Kumpikin 305 millinen putki on 15,85 m pitkä ja niillä ammuttavat murkulat painavat 470 kg/kpl. Ruutia ammuksen taivaalle saattamiseen tarvitaan 170 kg. Laukauksen teho vastaa hetkellisesti neljää miljoonaa hevosvoimaa. Lähtönopeus ammuksella on 950 m/s ja kantama tarvittaessa 42 km. Näytteenä tykin vierellä oli 1930-luvun koeammunnoissa 7 kilometrin etäisyydeltä ammuttu laukaus, joka oli lävistänyt 30 senttiä paksun teräslevyn (kuva alla).
Nykyisin näytöslaukauksissa käytetään granaattien massaa vastaava määrä vettä, kun muuten joku saattaisi hermostua kovilla ampumisesta… Nykyaikainen ohjuspuolustus on korvannut tarpeen näin järeille rannikkotykeille, joten ne eivät ole enää aktiivikäytössä. Paluu takaisin Kauppatorille tapahtui saaristoristeilyn merkeissä maisemia ihaillen ja nauttien maukkaasta lohisopasta.
Risteilyn jälkeen pääsi tutustumaan Grand Marina Congress Centerin Europaea-lämpiössä järjestettyyn sähkö- ja hybridiautonäyttelyyn. Nähtävillä olivat sähköautoista Nissan Leaf, Mercedes-Benz e -Vito ja Metropolia ammattikorkeakoulun Electric RaceAbout. Hybridiautoja edustivat Audi Q5 Hybrid, Opel Ampera, Toyota Prius Plug In, Toyota Prius Mk II, sekä ulkopuolella seisseet Volvon hybridiroska-auto ja hybridi linja-auto. Ulkona oli nähtävillä myös taksikäytössä oleva Nissan Leaf. Lisäksi paikalla oli Turun ammattikorkeakoulun ryhmä esittelemässä sähköturvallisuuteen liittyviä asioita, Aalto yliopiston autolaboratorio esittelemässä omia toimintojaan, Finntest Oy korjaamolaitteittaan ja Diagno Finland Oy omaa osaamistaan samalla osa-alueella.
Sähköisen liikkumisen teeman huipennuksena oli sähköautoseminaari otsikolla “Pääkaupunkiseudun sähköisen liikenteen kehitys”. Tilaisuuden avasi Helsingin Autoteknillisen Yhdistyksen puheenjohtaja Juha Seppälä (alla vasemmalla ylhäällä). Ensimmäisen seminaariesityksen piti VTT:n tutkimusprofessori Nils-Olof Nylund (alla oikealla ylhäällä) aiheesta “Sähköautoliikenteen tulevaisuusskenaario”. Toisena esiintyjänä oli Veolia Transport Finland Oy:n johtaja Sami Ojamo (vasemmalla alhaalla) ja hänellä aiheena oli “Sähköinen joukkoliikenne, haasteet ja mahdollisuudet”. Kolmannen ja samalla viimeisen esityksen piti puolestaan Autoalan Keskusliitto ry:n asiamies Jouko Sohlberg (oikealla alhaalla). Hänellä aiheena oli “Sähköautokannan vaikutukset myyntiverkostolle, haasteet ja mahdollisuudet”.
Seminaarin jälkeen aloitettiin HATY:n 80-vuotisjuhlien varsinainen vietto. Ensin vuorossa oli onnittelujen vastaanotto, jonka jälkeen siirryttiin viettämään juhlaillallista Marina Congress Centerin juhlasaliin. Paikalla oli kaikkiaan 120 kutsuvierasta ja tunnelma oli mukava. Illan juhlapuheesta vastasi SATL:n kunniapuheenjohtaja emeritusprofessori Antti Saarialho (alhaalla vasemmalla). Illan yhtenä ohjelmanumerona HATY:n kunniajäseneksi kutsuttiin uransa Helsingin teknillisessä oppilaitoksessa (joka nykyisin on Metropolia ammattikorkeakoulu) tehnyt ja “Kalevankadun autotehtaan” luonnut yliopettaja Matti Parpola (oikeassa alakuvassa). Illan yllätysnumerosta puolestaan vastasi näyttelijänä ja koomikkona tunnettu Ulla Tapaninen. Ilta päättyi juhlatanssiaisiin kvartettiorkesterin johdolla.
Sunnuntaina virallisia ohjelmanumeroja ei enää ollut, vaan kaikilla oli mahdollisuus vapaamuotoisesti tutustua Helsingin nähtävyyksiin ja poistua sitten omiin suuntiinsa. Kesäpäivistä jäi hyvä fiilis ja järjestelyt onnistuivat suunnitelmien mukaisesti. Suuret kiitokset koko järjestelyryhmälle.
Vuoden 2013 Kesäpäivien järjestäjä ei vielä ole varmistunut, mutta yksi yhdistys tutkii mahdollisuutta järjestää tapahtuma. Näin ollen jäämme odottelemaan lisätietoja asiasta ja tiedotamme siitä heti kuin vain mahdollista. Vuonna 2014 järjestelyistä vastaa Lahden ATY ja vuonna 2015 Etelä-Satakunnan ATY.
Lisää kuvia Kesäpäivien tapahtumista löytyy SATL:n Facebook- sivulta osoitteesta www.facebook.com/satlry. Kuvien katsomiseksi ei tarvitse olla tunnuksia tai kirjautua Facebookiin, ainoastaan, jos kuvia haluaa kommentoida.
“