Kategoriat
Hyvää alkanutta syksyä!
Nyt on hyvä draivi päällä. Olemme juuri julkaisseet uudet SATL kotisivut, uuden AfterSales Summit -tapahtuman kampanja on käynnistynyt ja ensivuoden Korjaamomessujen konseptiakin on jo laitettu uusiksi. Kaikkea sitä mistä on kahdessa viimeisessä liittokokouksessa puhuttu. Olemme käynnistäneet niihin liittyen ohjausryhmätoiminnan, jotta jäsenemme pääsevät vaikuttamaan suoraan sisältöön ja toteutuksiin. Suuret kiitokset siis SATL toimiston väelle Pasille, Tomille ja Juhalle, mutta myös kaikille aktiivisesti ideansa jakaneille. Tällä tavalla verkostoituneiden autoalan asiantuntijoiden pitääkin viedä yhteisiä asioita eteenpäin.
Hiilineutraali Suomi on noussut poliittisesti kuumaksi asiaksi. Sen vaikutukset ulottuvat lähes kaikille elämämme osa-alueille niin liikenteeseen, energiantuotantoon, asumiseen kuin vapaa-aikaankin. Ylivoimaisesti eniten se on ollut esillä henkilöautoliikenteen osalta, vaikka sen osuus hiilidioksidipäästöistä on 9%. Olimme Moottoriliikenteen Keskusjärjestön Moliken jäseninä tapaamassa eduskunnan Liikennevaliokuntaa samalla kun lapset ja nuoret osoittivat mieltään ilmaston puolesta eduskunnan portailla. Vaikka haluammekin jättää lapsillemme paremman ilmastoperinnön, tieliikenne edustaa ”vain” 17% Suomen hiilidioksidipäästöistä ja yksin sen toimenpiteet eivät riitä. Sen merkitys suunnannäyttäjänä on kuitenkin paljon tärkeämpi. Keskustelu Liikennevaliokunnan kanssa oli vilkasta ja itseäni ilahdutti eniten ajatus yhdessä tehtävästä pitkäjänteisestä suunnittelusta verotuksen ja lainsäädännön osalta. Se loisi pohjaa niin yrittäjän kuin yksityisenkin henkilön ajoneuvoinvestoinneille ja tarvittavan infran rakentamiselle.
Minulta usein kysytään mikä on paras autojen energianlähde: akut, bensa, diesel, kaasu tai vety. Monimutkaisiin asioihin ei ole yksinkertaisia vastauksia. Päästötöntä autoa tai liikkumista ei ole joten oikea vastaus kai olisi energialähteiden valinta käyttötarpeen mukaan. Paras vaihtoehto riippuu täysin käyttötarpeesta ja mieltymyksistä. Seuraavan parinkymmenen vuoden aikana on syytä varautua useiden eri energialähteiden sekakäyttöön. Oman automme voimme valita mieltymyksemme mukaan, mutta työssämme tulemme törmäämään useisiin eri ratkaisuihin. Autoalan asiantuntijoina olemme mielipidevaikuttajia niin työpaikalla kuin vapaa-ajallakin. Asiantuntijoina ja vaikuttajina meillä ei ole varaa uskoa vain yhteen totuuteen, vaan asioita pitää tarkastella kokonaisuutena ja faktojen kautta. Olemme siis haastavien aikojen edessä, jos haluamme puhua itsestämme autoalan asiantuntijoina.
SATL on perustettu autoalan osaamisen kehittämiseen ja alan asiantuntijoiden verkostoksi. Nyt jos koskaan tarvitsemme yhteistä verkostoa ja tiedonjakamista. Uskon SATL pystyvän tarjoamaan tämän teille autoalan asiantuntijoille, mutta se edellyttää myös aktiivisuutta teiltä itseltänne. Summit ei kasva, jos sinne ei osallistuta, portaali ei kehity, jos sitä ei käytetä ja verkostosta on hyötyä vain kun aktiivisesti verkostoidutaan. Nyt on hyvä hetki kysyä itseltä, mitä tulevaisuudessa tarvitsen ja mitä aion sen eteen tehdä?
Terveisin
Kari Kaihonen
Puheenjohtaja
Suomen Autoteknillinen Liitto ry