Henkilöautonvalmistajat ovat toistaiseksi lakanneet kehittämästä uusia kaasuautoja. Käyttäjäkuntaa löytyy kuitenkin erityisesti raskaan kaluston puolella ja kaasun jakelukapasiteettia kasvatetaan Suomessa hiljalleen.Tämä viittaa siihen, että kaasuautojen kysyntä ei hyydy ainakaan lähitulevaisuudessa.
Uusien kaasuautojen tarjonta on ollut aavistuksen laskemaan päin. EU:n lainsäädännön vaikuttaessa kaasuautojen saatavuuteen, yleinen suunta autokannan uusiutumisessa painottuu sähköautoiluun. Polttoaineen elinkaarenaikaiset kasvihuonekaasupäästöt ovat biokaasua käytettäessä jopa 85 % pienemmät kuin perinteisillä polttoaineilla ajettaessa. Kaasuautoja ei kuitenkaan määritellä vähäpäästöisiksi, koska EU:n päästönormit on säädetty fossiilisen maa- eikä biokaasun käytön perusteella.
Kaasuauto vaikuttaa olevan ajokustannuksiltaan edullinen. Maakaasu on laskennalliselta litrahinnaltaan edullisempaa kuin bensiini ja diesel, ja biokaasuakin käyttämällä ollaan huomattavasti taloudellisemmalla puolella. Millaiset ovat biokaasun valmistusmahdollisuudet? Mikä on kaasuautoilun tulevaisuus?
Nyt sinulla on mahdollisuus kysyä mitä vain kaasuautoiluun liittyvää ja SATL:n asiantuntijat vastaavat!
Lähetä kysymyksesi 28.2.2021 mennessä. Laadimme kysymysten pohjalta oppaan, joka julkaistaan kevään 2021 aikana. Kaikki kysymyksensä lähettäneet saavat sähköpostitse linkin oppaaseen heti kun se on julkaistu!
SATL jatkaa suosittua voimanlähteisiin liittyvää opassarjaa, johon kuuluvat keväällä 2020 ilmestynyt Kysymyksiä sähköautoista – ja syksyllä 2020 julkaistu Kysymyksiä dieselautoista.
Lue myös SATL:n liiketoimintajohtaja Kalle Kalajan ajatuksia kaasuautoista blogissa!