Kategoriat
Moottoriliikenteen keskusjärjestö MOLIKE:n perinteinen syksyyn sijoittuva Eduskuntavierailu tapahtui perjantaina 27.9. kuluvaa vuotta. MOLIKE:n jäsenjärjestöjen yhteistä viestiä oli kuuntelemassa 16 kansanedustajaa ja valiokuntaneuvosta liikenne- ja viestintä valiokunnasta sekä valtiovarainvaliokunnan liikennejaoksesta ja verojaoksesta. MOLIKE:n edustajia paikalla oli 10.
Vierailun teemana oli liikenteen verotuksen ajankohtaiskatsaus. MOLIKE:n jäsenjärjestöjen valmisteleman materiaalin esitteli MOLIKE:n varapuheenjohtaja Pekka Rissa puheenjohtaja Martti Korhosen ollessa estyneenä.
Alkuun käytiin läpi liikenteen ja liikkumisen tilastoja. Henkilöliikenteen osalta koko maan henkilökilometreistä 79 % tapahtuu henkilöautoilla (57 % kuljettajana, 22 % matkustajana), maan parhaat joukkoliikenneyhteydet omaavalla Helsingin seudulla lukema on vain 10 prosenttiyksikköä pienempi eli 69 % (48 % kuljettajana, 21 % matkustajana). Tavarakuljetuksissa 86 % tavaratonneista kulkee kumipyörillä, kun lukema tonnikilometreinä on 67 %. Kumipyöräliikenteelle ei siis ole olemassa oikeasti toimivaa vaihtoehtoa.
Tieliikenteen osuus Suomen kaikista hiilidioksidipäästöistä on yhteensä 17 %. Se jakautuu siten, että henkilöautojen osuus kokonaisuudesta on 9 %, tavarankuljetusten 7 % ja linja-autoliikenteen 1 %. Autoala on hahmottanut selkeät kärkitoimenpide-ehdotukset millä tavoin hiilidioksidipäästömääriä pystyttäisiin hallitusti vähentämään. Silti esimerkiksi raskaiden ajoneuvoyhdistelmien pääenergialähde tulee olemaan vielä pitkälle 2040-luvulle diesel-polttoaine. Nykyisellään se pelkästään muodostaa 64 % osuuden kuorma- ja pakettiautojen kokonaisenergiankulutuksesta. Vaihtoehtoiset energiamuodot ovat käyttökelpoisempia pienemmissä kokoluokissa, mutta niiden vaikutus kokonaishiilidioksidipäästöihin on pieni.
Tieliikenteestä kerätyt valtion verotulot ovat kasvaneet selvästi tällä vuosikymmenellä. Kun se oli vuonna 2009 noin 6 miljardia, oli se vuonna 2018 yli 8 miljardia. Esimerkiksi Ruotsiin nähden Suomi verottaa tieliikennettä 1,5-kertaisesti. Ruotsi palauttaa noin puolet liikenteestä keräämistään veroista liikenneinfran ylläpitoon. Suomessa vastaava osuus on noin viidennes.
MOLIKE:n kaksi tärkeintä viestiä liikenteen verotuksen uudistamiselle ovat:
- tieliikenteen kokonaisverotaso ei saa nousta, koska Suomen kilpailukyky kärsii jo nykytasosta
- ennakoitavuus ja pitkäjänteisyys veromuutoksissa on sekä yritysten että kotitalouksien etu
Koko MOLIKE:n Liikenteen verotuksen ajankohtaiskatsauksen sisältö on luettavissa seuraavasta:
Moottoriliikenteen Keskusjärjestö ry on kahdeksan tieliikennejärjestön yhteistyöelin. Jäseninä ovat Autoalan Keskusliitto ry, Autoliitto ry, Autotuojat ry, Linja-autoliitto ry, Suomen Autokoululiitto ry, Suomen Autoteknillinen Liitto ry, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry ja Suomen Taksiliitto ry.