Kategoriat
Autot monimutkaistuvat tekniikan kehittymisen ja sähköistymisen myötä. Samalla kuluttajien tietoisuus oikeuksistaan kasvaa. Jotta mahdollisilta riitatilanteilta vältytään, on korjaamon ymmärrettävä kuluttajansuojaa.
Kehittyvä ajoneuvotekniikka ja autojen sähköistyminen vaikuttaa myös korjaamotoimintaan ja autokauppaan, samalla kun kuluttajien yleinen tietoisuus oikeuksistaan kasvaa. Tämä asettaa suuria paineita huoltokorjaamojen ja varaosamyynnin asiakaspalveluun. ”On tapauksia, joissa asiakas saattaa tietää sähköautoista jopa enemmän kuin autoliikkeen myyjä. Kun asiakas tekee päätöksen ja hankkii sähköauton, akun kesto ja hinnat ovat niitä asioita, jotka päällimmäisinä mietityttävät. Tällöin myyjällä täytyy olla oikea ja ajantasainen informaatio näistä asioista”, kertoo Kuluttajariitalautakunnan jäsen ja Michelinin Account Developer Manager Rami Katajisto.
Tänä päivänä kaupan purku virheen korjaamisena kuluttajariitatilanteissa on samanarvoinen vaihtoehto kuin virheen korjaaminen tai osan vaihto.
Tänä päivänä kaupan purku virheen korjaamisena kuluttajariitatilanteissa on samanarvoinen vaihtoehto kuin virheen korjaaminen tai osan vaihto. ”Tulevaisuudessa kuluttajariitatilanteissa tullaan näkemään kaupan purkuja enemmän kuin aikaisemmin, sillä uuden osan hankinta tulee usein kalliimmaksi kuin käytetyn auton arvo. Jos asiakas tuo liikkeeseen ostamansa vaihtoauton, ja todetaan, että siinä on jotain perustavanlaatuista rikki, ei ole enää itsestään selvää, että myyjäliike lähtisi korjauttamaan autoa. Esimerkiksi vaihdelaatikon vaihtaminen voi maksaa jopa 4 000 euroa. Jos joudutaan ensin selvittämään, kuka maksaa minkäkin osuuden, prosessi on työläs ja kaupan purkukynnys madaltuu huomattavasti”, Katajisto taustoittaa.
Tarkalla dokumentaatiolla ennaltaehkäistään riitatilanteita
Kuluttajariitalautakunnassa kaikki tapaukset käsitellään dokumentaatioiden perusteella. ”Käsittelemme valitukset meille esitetyn kirjallisen dokumentaation perusteella. Joskus kirjallisen dokumentaation tueksi on saatu videoita tai valokuvia virheen todentamiseksi, tai jopa vioittunut osa. Emme voi kuulla todistajalausuntoja, jolloin osapuolten vetoamiset todistajalausuntoihin eivät johda lautakuntakäsittelyssä mihinkään. Tärkeintä on, että kaikki toiminta raportoidaan asiaankuuluvalla tavalla” Katajisto avaa.
Kuluttajariitalautakunnan tehtävänä on arvioida, kumman osapuolen näyttö on pitävämpi, kun autossa ilmenee tekniikkavirheitä. Tyypillinen tilanne on, että asiakas valittaa ostamansa käytetyn auton virheestä liikkeelle. Kuluttajariitalautakunnan arvioi, onko kyseessä myyjän vai kuluttajan vastuulle kuuluva asia. ”Arvioidaan, onko käyttäjä omalla toiminnallaan aiheuttanut rikkoutumisen, vai onko vika ollut havaittavissa jo aiemmin”, Katajisto jatkaa.
Kaikki kuluttajariitalautakuntaan päätyvät tapaukset eivät ole aiheellisia. Jos tuote on valmiiksi viallinen jo silloin, kun ostaja on lähtenyt liikkeestä ulos, korvausvelvollisuus siirtyy myyjälle. Tässä on kuitenkin hyvä muistaa, että käytettyä autoa ostettaessa kuluttaja ei voi olettaa, että autosta ei koidu hänelle maksettavia kuluja – autoliikkeelle ei siis automaattisesti lankea maksuvelvollisuutta. ”Tilanteen arviointiin vaikuttaa osaltaan myös auton hinta ja ajettu kilometrimäärä, sekä virheen laatu. Usein nähdään tapauksia, joissa on ostettu edullinen käytetty iäkäs ja kilometrejä jo nähnyt auto, joka hajoaa pian kaupanteon jälkeen, tai lyhyen ajan sisällä siinä esiintyy paljon vikoja. Auton viat ovat jo elinkaarensa loppupäässä tai jopa yli ja korjauskulut ylittävät moninkertaisesti auton käyvän arvon, nämä tapaukset monesti ruuhkauttavat lautakunnan käsittelyn. Pahimmassa tapauksessa myyjän täytyisi korjauttaa autossa lähes kaikki, kun yli puolet autosta on pelkästään kuluvia osia. Tämä ei ole kummallekaan osapuolelle tarkoituksenmukainen ratkaisu”, Katajisto summaa.
Kuluttajien tietoisuus oikeuksistaan ja tietämys sähköajoneuvoista on kasvanut, mutta toisaalta ymmärrys kuluttajan vastuusta käytetyn auton ostotilanteessa voi olla puutteellinen. Myös korjaamoilla on erittäin tärkeää ymmärtää kuluttajan oikeudet ja tuntea lainsäädäntöä, jotta mahdollisilta riitatilanteilta vältytään tai tarvittaessa ne voidaan selvittää sujuvasti.