Kategoriat
EuroBraken opiskelijaohjelma tarjoaa loistavan mahdollisuuden oppia ja verkostoitua.
Jarrutekniikan konferenssi ja näyttely EuroBrake on järjestetty yhteensä kahdeksan kertaa alkaen vuodesta 2012. Jokaisena vuonna tapahtumassa on jollakin tavalla otettu myös alan opiskelijat huomioon.
Nykymuotoinen opiskelijaohjelma Student Opportunities Programme oli mukana nyt kolmatta kertaa. Ohjelmaan hakeminen on mahdollista kaikille FISITA:n opiskelijajäsenille ympäri maailman. Suomessa kaikki SATL:n paikallisyhdistysten jäsenet ovat automaattisesti myös FISITAn jäseniä.
Tämän vuoden tapahtumaan hakemuksia oli tullut 120 kappaletta 21 eri maasta. Hakuaika oli noin kolme kuukautta ennen tapahtumaa. Hakulomakkeessa kysyttiin perustietojen lisäksi muutamia jarruaiheisia kysymyksiä, joilla testattiin ilmeisesti hakijoiden tietotasoa ja motivaatiota konferenssin aihepiirin opiskeluun. Karsinta oli tarpeen, sillä paikkoja opiskelijaohjelmaan oli vain 50. Tällä kertaa mukana oli opiskelijoita yhteensä 17 maasta: paljon Euroopasta, mutta myös Pohjois- ja Etelä-Amerikasta, Aasiasta ja Australiasta. Suomea edusti kaksi henkilöä.
Korkean tason oppia
Ohjelma on ymmärrettävästi suosittu, sillä se on opiskelijalle todella edullinen mahdollisuus tutustua alan uusimpaan tekniikkaan ammattilaisten opastuksella. Samalla voi luoda suhteita muihin opiskelijoihin ja työelämän edustajiin. Pari opiskelijaa oli mukana jo toista kertaa, mikä osaltaan kertoo tapahtuman mielenkiinnosta. Edullisuus perustuu sponsoreihin, jotka maksavat opiskelijoiden majoituksen ja pääsyliput tapahtumaan. Myös matkaan on mahdollisuus saada pientä avustusta.
Kolmipäiväinen tapahtuma sisälsi runsaasti teknisiä luentoja ja paneelikeskusteluja, joissa käsiteltiin nykyaikaisen jarrutekniikan tilaa sekä viimeisimpiä tutkimustuloksia. Isoja teemoja olivat ajoneuvojen sähköistymisen vaatimat muutokset jarruihin ja jarrupäästöjen hallinta. Paljolti aiheet pyörivät henkilöautojen ympärillä, mutta myös raskasta kalustoa, junia ja jopa lentokoneita käsiteltiin jossakin määrin.
Tilaisuus oli ammattilaisten konferenssi, ja opiskelijalta osa puheista saattoi mennä hieman korkealta ohi. Silti jokaisesta luennosta oppi aina jotakin uutta. Tämä tietojen lähtötason ero oli onneksi otettu huomioon. Opiskelijaohjelman aluksi oli parin tunnin johdantoluento, jossa annettiin kattavasti pohjatietoa tulevista teknisistä aiheista.
Näkemystä työelämän vaatimuksiin
Opiskelijoilla oli pääsy kaikkeen yleiseen ohjelmaan. Lisäksi oli muutamia tilaisuuksia, jotka oli suunnattu vain opiskelijoille. Johdantoluennon lisäksi oli kahdenlaisia keskusteluja, jotka kulkivat nimillä Round table ja Surgery session.
Round table -istunnoissa oli samassa pöydässä joukko opiskelijoita sekä muutamia jarruteollisuuden edustajia. Yhdessä istunnoista käsiteltiin työelämän vaatimuksia suhteessa niihin taitoihin, mitä oppilaitokset pystyvät valmistuville insinööreille tarjoamaan. Pöydässä virisi vilkasta keskustelua ja kuultiin monta näkökulmaa asiaan.
Stefan Strengertin (Robert Bosch GmbH) mukaan yrityksissä on tarve pitkälle erikoistuneille spesialisteille. Projektien johdossa tarvitaan kuitenkin henkilöitä, joilla on kyky hallita laajoja kokonaisuuksia sekä ja tehdä kompromisseja eri erikoisalojen vaatimusten kesken. Kaikenlaisia tekijöitä tarvitaan, ja Paul Linhoff (Continental) korostikin, että tärkeintä on löytää sellainen työ, jossa itse viihtyy. Opiskelijat toivoivat työharjoittelupaikoille parempaa näkyvyyttä ja hakemista helpommaksi – harjoitteluthan ovat kuitenkin iso osa opintoja.
Metodeja menestykseen
Surgery session oli tohtori Martin Haighin (Lattitude7) luotsaama keskustelutilaisuus, jonka tarkoituksena oli antaa valmiuksia työelämään siirtymiseen. Hän esitteli muun muassa STAR-metodin (situation, task, activity, result), jota käyttämällä saa esimerkiksi työhaastattelussa vastauksista tiiviitä, lyhyitä ja mieleenpainuvia. Esimerkiksi tiimityöskentelytaidoista tai ongelmanratkaisukyvystä voi kertoa konkreettisen esimerkin avulla.
Toinen hyödyllinen on AIDA-metodi (attention, interest, desire, action), joka käsiteltiin myös Surgery session -keskustelun aikana. Se on tapa pitää tehokkaita ja mieleenpainuvia esityksiä, ja soveltuu erityisen hyvin lyhyisiin kohtaamisiin kuten hissipuheisiin tai myyntitilanteisiin.
Opiskelijoilla oli läpi tapahtuman mahdollisuus tavata sponsoriyritysten henkilöstöhallinnon edustajia. He kommentoivat CV:itä ja antoivat vinkkejä niiden parantamiseen. Lisäksi saatiin neuvoja myös muihin työnhakuprosessiin liittyviin asioihin.
Osa yrityksistä otti tietoja ylös ja haastatteli opiskelijoita. Voi olla, että muutamille urkenee ura jarrutekniikan parissa tämän tapahtuman ansiosta. Kaiken kaikkiaan EuroBrake 2019 Student Opportunities Programme oli mahtava tilaisuus verkostoitua sekä oppia jarrutekniikkaa ja työelämätaitoja. FISITA järjestää vuosittain muitakin vastaavia tilaisuuksia, joihin opiskelijoiden kannattaa hakeutua mukaan.
Matti Kärkölä, Autoinsinööriopiskelija Seinäjoen Ammattikorkeakoulu
Lue juttu kokonaisuudessaan Suomen Autolehden numerosta 7/2019