Kategoriat
SATL:n Kesäpäivinä pidetty Turun Autoteknillisen Yhdistyksen järjestämä Autoteknillinen Risteily järjestettiin 4.-5.10.2014. Paikalla oli 45 osallistujaa. Tapahtumapaikkana oli Viking Linen uusin laiva Viking Grace ja se suoritti matkansa tapahtuman aikana Turusta Maarianhaminan kautta Tukholmaan ja takaisin.
Laiva lähti perjantai-illasta 20:55, joten illan ohjelmaan kuului vain yhteinen buffet-illallinen ja vapaamuotoista verkostoitumista laivan eri tiloissa. Varsinainen ohjelma alkoi lauantaina 5.10. Tervetuliais- ja avaussanat lausuivat Turun Autoteknillisen yhdistyksen puheenjohtaja Sami Nikkilä ja SATL:n puheenjohtaja Keijo Mäenpää.
Ensimmäinen luento käsitteli hybridi- ja sähköautojen vianhakua. Luennoitsijana toimi Frans Malmari AEL:stä. Toinen luento puolestaan käsitteli paineilmajarruja. Luennoitsijana toimi Rami Wahlsten Turun ammattikorkeakoulusta. Ennen hänen esitystä saatiin asiantunteva esittely nestekaasukäyttöisen Viking Grace -laivan moottori- ja polttoainejärjestelmästä. Esittelyn suoritti laivan konemestari, joka oli mukana jo laivan suunnittelu- ja valmistusvaiheessa. Tietona saatiin muun muassa, että laiva aina käynnistetään dieselillä ja kolmen minuutin käynnistysrupeaman jälkeen laiva käy 99 prosenttisesti kaasulla. Yksi prosentti dieseliä tarvitaan puristussytytteisissä moottoreissa seoksen sytyttämiseksi. Moottoreita on kaikkiaan neljä, jotka jauhavat liike-energiansa sähköksi generaattoreissa. Potkureita nimittäin käyttävät sähkömoottorit. Käynnissä olevien moottorien lukumäärä riippuu tehontarpeesta.
Nestekaasun tankkaaminen tapahtuu Tukholmassa laivan pysähdyksen yhteydessä yhden tunnin aikana. Sen suorittaa tarkoitusta varten toteutettu erillinen säiliölaiva. Tankkaus suoritetaan 5-6 kertaa viikossa, täysillä tankeilla pystytään ajamaan tarvittaessa kolme edestakaista matkaa. Laivassa on myös säiliöt ja järjestelmät raskaan polttoöljyn käyttöä varten. Ne hankittiin sinne siltä varalta, että kaasutoimitukset eivät olisi alkaneetkaan suunnitellulla tavalla. Tosin rikkidirektiivin käyttöönoton myötä niitä tuskin tullaan koskaan käyttämään, mutta huoltovarmuusmielessä asia on merkittävä.
Risteilyn viimeinen luento käsitteli uusinta autotekniikkaa. Luennoitsijana toimi Juha Seppälä Diagno Finland Oy:stä. Juha toimii myös Helsingin Autoteknillisen Yhdistyksen puheenjohtajana.
Tapahtuma oli lämminhenkinen ja mukava, sekä käsitellyt aihealueet olivat mielenkiintoisia. Turun ATY:n aktiivit olivat sitä mieltä, että tapahtumalle on suunnitteilla jatkoa ensi vuonna. Ollaan kuulolla.
“