SATL SATL
Suomen Autoteknillinen Liitto
  • Yhteystiedot
  • Kirjaudu sisään
  • SATL.fi
  • Ostoskori
  • Suomeksi
  • På Svenska
  • In English
  • Yhteystiedot
  • Kirjaudu sisään
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Mediatiedotteet
    • Suomen Autolehti
    • Autoalan tiedotteet
  • Jäsenille
    • Yhteistyökumppanit ja jäsenedut
      • A-Katsastus
      • Otavamedia
      • Sokos Hotellit
      • St1
      • Suomen Autolehti
    • Jäsenhankintakampanja
    • Satelliitti-jäsenlehti
    • Jäsenjärjestönä mukana toiminnassa
    • Paikallisyhdistykset
    • FISITA
    • Jäsenrekisterin extranet
    • Päivitä jäsentietojasi
    • Apurahat
    • Kiertokirjeet
    • Osaamisen kehittäminen
      • Tallennetut SATL-webinaarit
      • Paikallisyhdistysten WordPress-sivuston ylläpidon ohjeita
    • Verkkokauppa
    • Sähköinen Suomen Autolehti
  • Osaamisen kehittäminen
    • Koulutukset
    • Seminaarit
    • Verkkokurssit
    • Webinaarit
    • Oppaat
    • EU-hanke 2018
  • Tapahtumat
    • Tapahtumapäivät
    • Kaikki tapahtumat
  • Kirjat ja tuotteet
    • Kirjat
      • Ajoneuvotekniikka
      • Bosch – teknistä tietoutta
    • Muut tuotteet
  • Blogi
  • SATL
    • Tietoa SATL:sta
    • Hae jäsenyyttä
    • Yhteystiedot
    • Toimihenkilöt
    • Liittohallituksen yhteystiedot
    • Yhteydenottolomake
    • Säännöt
    • Tilaa SATL:n uutiskirje

Etusivu / Blogi / Autotekniikka / Blogi: Tienhoitoauto –  kunnossapidon monipuolinen työväline

Blogi: Tienhoitoauto –  kunnossapidon monipuolinen työväline 27.02.2025 Juha Kiiskinen

Kategoriat

  • Autotekniikka
  • Liikenne
  • Yleinen

Tienhoitoautot ovat nousseet oikeastaan välttämättömäksi osaksi tieliikenneverkon ympärivuotista kunnossapitoa.

Liikkuva työpaja

Tienhoitoautojen avulla – olosuhteista riippumatta –  varmistetaan liikenneturvallisuutta ja liikkumismukavuutta. Tienhoitoautot ovat kuin liikkuvia työpajoja, jotka hoitavat tieliikenneverkon ylläpitoa talven lumituiskuista kesällä tapahtuviin tienpinnan korjaustöihin.

Tässä blogissa perehdytään tienhoitoautojen kehitykseen, varusteluun ja käyttöön, sekä siihen, mitä nykyaikainen teknologia kykenee tarjoamaan.

Neliakselinen kuorma-auto on suosittu aihio tienhoitoautoksi. Kuvan Scaniassa on kaikkinensa varsin kattava talvivarustus (kuva: Aebi Schmidt).

Tienhoitoauton kehitys

Moottoroitujen kuorma-autojen kehittyessä 1900-luvun alkupuolella alettiin käyttää ensimmäisiä lumen auraukseen ja hiekoitukseen soveltuvia ajoneuvoja. Vuosikymmenten saatossa näiden ajoneuvojen suorituskyky, varustelu ja teknologia ovat kehittyneet huimasti.

Nykyisin tienhoitoautot on varustettu moderneilla ohjausjärjestelmillä, paikannusteknologioilla ja väyläohjatuilla monitoimilaitteilla, jotka helpottavat ja nopeuttavat työskentelyä.

Tienhoitoauton tehtäviä

Tienhoitoautot ovat tehokkaassa, ympärivuotisessa käytössä. Oloissamme näiden ajoneuvojen tehtävät jakautuvat pääasiassa kahteen kausiluonteiseen ryhmään.

Talviaikoina tehtävät koostuvat lumen aurauksesta ja mahdollisesti myös lumen ajamisesta, sohjonpoistosta, hiekoituksesta sekä liukkaudentorjunnasta suolan avulla. Erityisvarusteet, kuten jäänpoistolaitteet, ovat olennainen osa talvikunnossapitoa.

Kesäisin työt koostuvat tienpintojen ja väylien puhdistuksesta, hiekan poistosta, tiepinnan reikä-paikkauksesta, liikennemerkkihuollosta ja kaiteiden korjauksesta.

Lisäksi tienhoitoautoja käytetään teiden kasteluun ja pienimuotoisiin asfalttitöihin.

Katupesuri 1200 l/min keskipako-vesipumpulla. Saatavana myös hytistä ohjattava vesitykki (kuva: Aebi Schmidt).

Nämä monipuoliset tehtävät vaativat erityisvarusteltuja ajoneuvoja, jotka lujatekoisina ja tehokkaina kestävät raskasta ja vaativaa käyttöä. Tiehöylää ei tienhoitoauto alusterineen kuitenkaan pysty korvaamaan.

Varustelu ja rakennevaihtoehdot

Tienhoitoautoissa käytetään erilaisia työlaitteita, jotka voidaan sovittaa eri työtehtäviin.

Auroilla siirretään lunta sekä ajo- että kulkuväyliltä.

Levittimiä ja sirottimia käytetään hiekan, suolan tai liukastumisenestoaineen systemaattiseen levittämiseen. Harjoilla puhdistetaan tienpintoja ja kevyen liikenteen väyliä.

Nostureita tarvitaan kaiteiden ja muiden tieinfrarakenteiden korjaustöihin.

Vesisäiliöt ovat tarpeen tien kastelussa ja pölynpoistoon sekä esimerkiksi liikennemerkkien ja opasteiden puhtaanapidossa.

Tienhoitoautojen alustoista yleisimpiä ovat 3- ja 4-akseliset kuorma-autot. Ne tarjoavat vakautta, riittävän kantavuuden ja suorituskykyä haastavissakin tilanteissa.

3-akseliset alustat ovat suosittuja kaupunki- ja taajama-alueilla, kun taas 4-akselisia yleensä käytetään vaikeakulkuisissa, erityisen lumisissa olosuhteissa ja/tai harvaan asutuilla alueilla. Myös 5-akselisia tienhoitoautoja on valmistettu esimerkiksi Sisun toimesta.

Vahva voimalinja

Yleisin tienhoitoautoissa käytetty moottorityyppi on kuusisylinterinen, turboahdettu dieselvoimalaite teholtaan 450-650 hv. Scanian tapauksessa tarjolla on myös merkille perinteinen V8-moottori.

Luokkaa 2000-2700 Nm (ja ylikin) oleva vääntömomentti yhdessä moniportaisen, nykyisin yhä useammin automatisoidun vaihteiston kanssa varmistaa vahvan suorituskyvyn pyörittäen voiman ulosottoon kytkettyä hydrauliikkapumppua.  Hydraulipumppu voi olla varustettu säätötilavuustoiminnolla, toisin ilmaistuna kuormituksen tunnistuksella. Näin pumppua ei välttämättä tarvitse kytkeä erikseen päälle.

Kehittynyt väyläohjaus

Nykyaikaiset tienhoitoautot käyttävät kehittyviä tietoväyläohjauksia, jotka mahdollistavat kaikkien työlaitteiden ja toimintojen keskitetyn hallinnan sekä ainakin osittain automatisoidut toiminnot.

CAN-väyläohjaus (Controller Area Network) on yleisin käytössä oleva väyläratkaisu, joka yhdistää eri laitteet toisiinsa  mahdollistaen reaaliaikaisen kommunikoinnin ja. Väyläpääte on suorassa yhteydessä toimilaitteeseen, mikä järkevöittää kokoonpanoa ja helpottaa vianpaikannusta.

Järjestelmänäyttö ohjaa ja opastaa kuljettajaa (kuva: Konekorjaamo Riikonen).

Otetaanpa muutama esimerkki:

Auraustehtävissä kuljettaja voi varsin simppelisti säätää auran kulmaa ja korkeutta ohjauspaneelista.

Suolan ja hiekan sirottimissa levitysnopeus ja -määrä voidaan sovittaa olosuhteiden mukaan.

Kunnossapitojärjestelmä voi hyödyntää lämpötila- ja kitka-antureilta saatua tietoa optimoidakseen materiaalien kulutuksen ja ajankäytön.

Tietoväyläohjauksen myötä kuljettajan sinänsä varsin vaativa työ on hieman helpottunut. Samalla työtehtävien tehokkuus on ollut noususuunnalla. Lisäksi kuljettajan käytössä on kosketusnäyttö liittyen järjestelmän asetuksiin, tilaan ja toimintaan.

Kotimaista suunnittelua ja valmistusta

Sisu-Auton mukaan sen tienhoitoautojen suunnittelussa on huomioitu erityisesti maamme vaativat olosuhteet. Sisun mukaan se toimittaa tienhoitoautoja ”avaimet käteen”-periaatteella.

Kotimaassa toimivat laitevalmistajat ja -varustajat, kuten Aebi Schmidt, Konekorjaamo Riikonen ja Pajakulma, tarjoavat useita varusteita, kuten erilaisia auroja, alusteriä, hiekoitus- ja suolausjärjestelmiä sekä puhdistusharjoja.

Nykyaikaisen lumiauran ohjausta varten tarvitaan yllättävän monta hydrauliletkua (kuva: Konekorjaamo Riikonen).

Tienhoitoauto vaatii tehokkaan hydrauliikan, mukavan ja ergonomisesti toteutetun ohjaamon, intuitiivisen käyttöliittymän, monipuoliset kunnossapitovarusteet ja tehokkaat työvalot.

Tienhoitoautot ovat nousseetkin suosituksi ajoneuvovalinnaksi niin kaupungeilla, kunnilla kuin yksityisillä toimijoillakin. Kotimainen kehitys-, valmistus- ja varustelutoiminta tarjoaa myös korjaus- ja huoltopalveluja ja on varmistamassa varaosien nopeaa saatavuutta.

Tulevaisuus?

Tienhoitoautojen kehityksessä näyttäisi painottuvan trendit, joita ovat automaatio ja autonomisuus. Tulevaisuudessa mahdollisesti itseohjautuvat tienhoitoautot voivat vähentää henkilöstön tarvetta ja ehkä myös lisätä työn tarkkuutta, mutta tähän mennee aikaa.

Vaatii mielikuvitusta ajatella, miten robottiohjattu tienhoitoauto pärjäisi ilman piiruntarkkaa paikannusta ja tehokasta sekä luovaa tekoälyä ankarassa lumimyrskyssä, kun autonomiaominaisuuksilla varustetut henkilöautot ovat pulassa ohuen lumikerroksen peittämillä valtateillä hukattuaan tien keski- tai reunaviivamerkinnät?

Sisun mukaan tehdasvarustellun Works-tienhoitoauton perusta on apurungoton C460-konstruktio, jonka yhteydessä päälirakenteet voidaan kiinnittää suoraan. Eduiksi mainitaan keveys, lujuus ja pintakäsittelyn kestävyys (kuva: Sisu-Auto).

Ympäristöystävällisyyden merkitys tullenee korostumaan. Sähkö- ja hybridikäyttöisten ajoneuvojen yleistyminen vähentää etenkin typpioksidi- ja hiukkaspäästöjä  sekä vaimentaa voimalaitemelun muodostumista.

Älykäs teiden ja väylien kunnossapito tullenee yleistymään. Tekoäly ja reaaliaikainen datan analysointi mahdollistavat tarkan ja tehokkaan kunnossapidon.

Vaativat pohjoiset olosuhteet

Tienhoitoautot ovat vaativissa olosuhteissamme välttämätön osa liikenneverkon ylläpitoa, jolla varmistetaan liikenteen sujuvuus. Tehokkaassa ajoneuvossa yhdistyvät monipuolinen varustelu, kehittynyt teknologia ja koeteltu, luja rakenne.

Kotimainen osaaminen ja innovatiiviset ratkaisut tekevät ajoneuvoista entistä suorituskykyisempiä.

Tienhoitoautojen kehittyminen varmistaa, että ne pysyvät kasvavien vaatimusten mukana sekä kykenevät toimimaan haastavissa olosuhteissa. Ilmaston ennustetun lämpenemisen myötä sään erilaiset ääri-ilmiöt lienevät yleistymässä niin talvisin kuin kesäisinkin.

Koukkulavalaite monipuolistaa tienhoitoauton käytettävyyttä ja tuo lisäarvoa (kuva: Sisu-Auto).

Juha Kiiskinen JK- Textservice

Kirjoittajan arkisto
  • juha@textservice.fi
Avainsanat: Liikkuva työpaja, Tienhoitoauto, VäyläohjausJaa:
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Artikkelien selaus

Blogi: Ajoneuvojen ilmastointilaitteiden kylmäaineiden kehitys
Blogi: Akkumineraalit meillä ja maailmalla

Suomen Autoteknillinen Liitto

Köydenpunojankatu 8, 00180 Helsinki
puh. 09 694 4724
satl@satl.fi

Toimihenkilöt
Laskutusosoitteet

  • SATL Facebook
  • SATL LinkedIn
  • SATL Instagram

Tietoa SATL:sta

Suomen Autoteknillinen Liitto ry (SATL) on autoalan ammattilaisten ja asiantuntijoiden yhteistyö- ja koulutusjärjestö.

SATL toimii jäsenyhdistystensä kattojärjestönä, jonka tavoitteena on ylläpitää ja kehittää koko autoalan osaamista ja ammattitaitoa.

Lue lisää

Sisältö

  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Mediatiedotteet
    • Suomen Autolehti
    • Autoalan tiedotteet
  • Jäsenille
    • Yhteistyökumppanit ja jäsenedut
      • A-Katsastus
      • Otavamedia
      • Sokos Hotellit
      • St1
      • Suomen Autolehti
    • Jäsenhankintakampanja
    • Satelliitti-jäsenlehti
    • Jäsenjärjestönä mukana toiminnassa
    • Paikallisyhdistykset
    • FISITA
    • Jäsenrekisterin extranet
    • Päivitä jäsentietojasi
    • Apurahat
    • Kiertokirjeet
    • Osaamisen kehittäminen
      • Tallennetut SATL-webinaarit
      • Paikallisyhdistysten WordPress-sivuston ylläpidon ohjeita
    • Verkkokauppa
    • Sähköinen Suomen Autolehti
  • Osaamisen kehittäminen
    • Koulutukset
    • Seminaarit
    • Verkkokurssit
    • Webinaarit
    • Oppaat
    • EU-hanke 2018
  • Tapahtumat
    • Tapahtumapäivät
    • Kaikki tapahtumat
  • Kirjat ja tuotteet
    • Kirjat
      • Ajoneuvotekniikka
      • Bosch – teknistä tietoutta
    • Muut tuotteet
  • Blogi
  • SATL
    • Tietoa SATL:sta
    • Hae jäsenyyttä
    • Yhteystiedot
    • Toimihenkilöt
    • Liittohallituksen yhteystiedot
    • Yhteydenottolomake
    • Säännöt
    • Tilaa SATL:n uutiskirje

Pikalinkit

  • Hae jäsenyyttä
  • Paikallisyhdistykset
  • Jäsenrekisterin extranet
  • Yhteydenottolomake
  • Tilaus- ja toimitusehdot
  • Tietoa evästeistä
  • Tietosuojaseloste