Kategoriat
Nissan on tuomassa markkinoille mielenkiintoisen hybridiversion suositusta Juke-mallista. Kyseessä on yhdessä allianssikumppanin Renaultin kanssa kehitetty tekniikka vastauksena kiristyviin päästövaatimuksiin.
Joustava hybridisaatio
Juken hybriditekniikan ytimen muodostaa kehittynyt monitilavaihteisto, joka tavallaan kokoaa eri voimalaitteet ympärilleen. Vaihteiston ohjauksessa käytetään edistyneitä algoritmeja vaihtopisteiden määrittämiseen ja korkeajänniteakun regeneroivaan lataukseen samalla tehden hybridisaation hyödyntämisestä varsin joustavaa.
Polttomoottori on nelisylinterinen voimalaite, joka perustuu Nissanin itsensä kehittämään HR-moottorikonstruktioon.
Sähkömoottoreita on kaksi. Niistä suurempi vastaa hybridin liikuttamisesta esimerkiksi PURE-tilassa, jolloin ajetaan pelkän sähkön voimin maksiminopeudella 55 km/h.
SPORT-tilassa kaikkia kolmea moottoria käytetään samanaikaisesti parhaan suorituskyvyn varmistamiseksi.
Pienempi sähkömoottoreista toimii käynnistingeneraattorina, mutta se ei ole hihnavetoinen P0-hybriditopografialla toteutettu luomus kuten useassa kevythybridissä on nähty.
Kytkimelle ei tarvetta
Kytkimelle ei ole tarvetta, sillä akseleiden poikkeavat pyörintänopeudet tasataan vaihtamistapahtumien aikana sähkömoottoreiden avulla. Nissanin mukaan kytkimetön ratkaisu mahdollistaa nopeammat vaihdot.
Liikkeelle lähtö ykkösvaihteella tapahtuu aina sähkömoottorin voimin miellyttävästi ja empimättä. Polttomoottori liittyy mukaan nopeuden kasvaessa tai valitun ajotilan mukaisesti.
Sähkömoottorin kehittämää vääntömomenttia vahvistetaan sen yhteydessä olevalla kaksinopeuksisella vaihteistolla. Tällä tavoin paikaltaan lähtöihin ja alemmille nopeuksilla saadaan enemmän käyttökelpoista voimaa. Siirtyminen sähkömoottorin suuremmalle välitykselle tapahtuu nopeuden kasvaessa.
Vaihteisto hallitsee moottoreita ja niiden osallistumista auton liikuttamiseen kiihtyvyysvaatimusten ja tehoedellytysten sekä korkeajänniteakun energian talteenoton viitekehysten mukaisesti.
Koeteltu polttomoottori
Hybridivoimalinjan HR16-polttomoottori on nelisylinterinen, ahtamaton, 16 venttiilinen, täysin kevytmetallista valmistettu bensiinimoottori. Moottori on sovitettu hybriditekniikalle ollen nykyaikainen, mutta ilman sen kummempia teknisiä finessejä. Voisi kuvitella, että valmistuskustannuksiltaan moottori on kohtalaisen edullinen
Moottorin iskutilavuus on 1,6 litraa. Nokka-akseleissa on laaja-alainen ja tarkkatoiminen ajoituksensäätö. Sylintereihin polttoaine toimitetaan imusarjasuihkutuksen (MPI) välityksellä.
Hyötysuhteen parantamiseksi moottorin sisäistä kitkaa on kevennetty monin tavoin.
Pakokaasupäästöjen jälkikäsittely on varustettu ajanmukaisella kokoonpanolla. Pakokaasujen takaisinkierrätys (EGR) on varustettu tehokkaalla jäähdytyksellä.
Polttomoottorissa ei ole lainkaan moniurahihnaa. Apulaitteet, kuten vesipumppu, ovat sähkökäyttöisiä.
Moottorin akselitehoksi ilmoitetaan 67 kW (5600 rpm) vääntömomentin ollessa 144 Nm (3200 rpm).
Kaksi sähkömoottoria
Sähkömoottoreista voimakkaampi kehittää 36 kW tehon. Vääntömomentiksi ilmoitetaan 205 Nm. Moottori on Nissanin toimittama.
Käynnistingeneraattorin teho on 15 kW. Vääntömomentiksi ilmoitetaan 50 Nm. Tämä riittää oikein hyvin polttomoottorin käynnistämiseen ja antamaan panoksensa auton liiketilan muutokseen suorituskykyä vaativissa tilanteissa. Käynnistingeneraattori on allianssikumppanin Renaultin toimittama.
Sähkömoottorin tehtävänä on mahdollisimman tehokkaasti kerätä talteen auton hidastustiloissa (moottorijarrutuksessa ja jarrupolkimen painamisella muodostuva liike-energia) ja muuttaa se korkeajänniteakkua lataavaksi sähköenergiaksi.
230 V nimellisjännite
Itselatautuvan Juke Hybridin nestejäähdytteisen litiumioniakun nimellisjännite on 230 V. Ajoakun energiasisällöksi Nissan ilmoittaa 1,2 kWh. Pienehköstä kapasiteetista huolimatta kaupungissa on mahdollista edetä 80 % pelkästään sähkön voimalla. Polttoaineenkulutuksen kerrotaan olevan 40 % polttomoottorista autoa pienempi.
Allianssikumppani Renaultin toimittama korkeajänniteakku on sijoitettu tavaratilan alle, jolloin Juken tavaratila kutistuu 68 litraa lähtötilanteesta.
Latauslaitetta eikä latausporttia tarvita, joten hybriditoteutuksen kustannukset jäävät edullisemmaksi.
Juke Hybridissä on samankaltainen e-Pedal -ajopoljin kuin sähköauto Leafissa helpottamassa taajama-ajotuntemuksia. Jalka nostettaessa ajopolkimelta Juke jarruttaa maltillisesti maksimihidastuvuudella 0,15 g. Tämä hidastaa auton aina ryömintänopeuteen (noin 5 km/h) saakka. Tosin ylimääräinen jarrupolkimen käyttö saattaa joskus olla tarpeellinen nopeuden riittäväksi hidastamiseksi ollen on myös tarpeen täyspysähdyksen saavuttamiseksi.
Säästöjä tiedossa?
Nissanin mukaan Juke Hybridillä voidaan saavuttaa keskimäärin 20 % pienempi polttoaineenkulutus kuin tämän hetkisellä bensiinimoottorisella mallilla huolimatta siitä, että hybridimallin voimalinja kokonaisuutena tarjoaa luokkaa neljänneksen enemmän tehoa.
Varovaiselta vaikuttavan ennakkoilmoituksen mukaan WLTP-ajosyklissä mitattu polttoaineen yhdistetty kulutus on 5,2 l/100 km hiilidioksidipäästön ollessa 118 g/km. Lukemat varmaankin tarkentuvat myynnin aloituksen ajankohdan lähestyessä.