Kategoriat
Tammikuun alussa ilmestyvä Suomen Autolehden 89. vuosikerran aloittava numero 1/2022 on uudistunut kokonaan ulkoasultaan. Myös sisällön osalta on tehty joitain uudistuksia, mutta itse perusta on ja pysyy: lehti on edelleen vankan asiasisällön ammattilehti. Lehdellä on mittaa tällä kertaa 72 sivua.
Lehtiuudistusta taustoittava videotallenne on nähtävillä TÄÄLTÄ. Siinä lehden päätoimittaja Petteri Räsänen ja lehtiyhtiön toimitusjohtaja Kalle Kalaja käyvät kokonaisuutta läpi.
Lehtiyhtiö ottaa mielellään vastaan palautetta uudistuksesta. Lisäksi menossa on äänestys tämän numeron parhaimmasta jutusta. Äänestyksen palkintona on Vesa Linja-ahon kirjoittama ”Sähkö- ja hybridiautojen sähkötyöturvallisuus” -kirja. Ohjeet kilpailuun osallistumiseen löytyvät lehden sivulta 62.
Lehdessä on muun muassa seuraavaa:
- Veho kokosi pääkaupunkiseudun hyötyajoneuvot yhden katon alle. Yrityksen raskaan kaluston investointi tuotti Vantaalle Pohjoismaiden suurimman hyötyajoneuvokeskuksen.
- Mobility LA, USA siirtyy sähköön hitaasti. Kaikki Los Angelesin autonäyttelyn merkittävimmät uutuudet olivat sähköautoja. Se ei kuitenkaan kerro totuutta markkinoista. Yhdysvalloissa polttomoottoriajoneuvot pitävät valtansa vielä pitkään.
- Autonomista ajoneuvon liikettä säässä kuin säässä. Säätilat vaihtelevat alueittain ja ajoittain. Vallitseva säätila ja näkyvyysolosuhteet eivät kuitenkaan saa olla este tai edes hidaste silloin, kun kehitetään autonomisesti liikkuvia ajoneuvoja – ei ainakaan suomalaisyrityksen mielestä.
- Jakkaralla tänään: Marjukka Sirén, juuristaan ylpeä autokauppias. Autosalpa Oy:n ykkösnainen Marjukka Sirén tietää, että hän voi tarvittaessa nojata isän ohjeisiin ja velipoikien tukeen.
- Tehostettua yhteistyötä, CLEMET-hanke valmistui. Vuonna 2020 alkaneen CLEMET (Cleantech Mobility Education for Tomorrow) -hankkeen tavoitteena on ollut vastata liikkumisen ja autoalan murrokseen tuottamalla sellaisia koulutusympäristöjä ja toimintatapoja, joissa eri koulutusasteiden, tutkimuslaitosten ja yritysten resursseja voidaan hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla. Hankkeen loppuraportti ”Kiihdytyskaistalla tulevaisuuden osaamiseen – reittejä autoalan koulutuksen ja työelämän kehittämiseen” julkaistaan tammikuussa 2022.
- Varaosaliike autokorjaamon etäpalvelupisteenä, hyvää asiakaspalvelua erilaisella konseptilla. Varaosaliike palvelee pääosin omaa, eri paikassa sijaitsevaa korjaamoaan ja toimii sen asiakaspalvelupisteenä. Autojen siirrot ovat samalla koeajoja.
- Laitekatsauksessa esillä ovat kevyen kaluston renkaanvaihtokoneet.
Lehden sähköinen näköisversio on myös luettavissa 5.1. Se sekä aiemmin numerosta 6/2013 lähtien ilmestyneet lehdet ovat luettavissa omilla henkilökohtaisilla tunnuksilla SATL-portaalista osoitteessa www.satl.fi. Kirjautuminen tapahtuu sivun ylälaidassa olevan ”Kirjaudu sisään” -linkin kautta jäsenen extranet tunnuksilla (jäsennumero ja salasana). Voit määrittää järjestelmän muistamaan salasanasi, jolloin uusia kirjautumisia ei vastaisuudessa kyseisellä päätelaitteella tarvita, ainakaan niin usein. Lehteä pääset lukemaan kirjautumisen jälkeen ”Sähköinen Suomen Autolehti”-nappia painamalla.
Jos tunnus ja/tai salasana on hukassa, voi sen tilata osoitteesta info@satl.fi.