Kategoriat
Covid-19-pandemian käynnistämä maailmanlaajuinen kriisi aiheutti vakavaa vahinkoa myös autoteollisuudelle. Miltä autoalan jälkimarkkinoiden tilanne näyttää nyt? Tänä vuonna hybridikonferenssina järjestettävän SATL Automotive Aftersales Summit 2020:n esiintyjä, Jari Suhonen Promira Group Oy:ltä kertoo näkemyksiään kuluneesta vuodesta ja tulevaisuuden odotuksista.
Keväällä ajosuoritteet vähenivät radikaalisti tartuntapelon, rajoitteiden ja etätöiden vuoksi. Osa toimijoista alkoi sopeuttaa tilannetta lomautusten kautta, eikä irtisanomisiltakaan täysin vältytty.
”Autoalan jälkimarkkinat ovat loppujen lopuksi pärjänneet kohtuullisen hyvin pandemian aiheuttamista haasteista niin innovatiivisuuden kuin sopeuttamisenkin avulla. Kotimaan lomailu on tuonut runsaasti automatkailua koko maahan, kun suomalaiset ovat saaneet nauttia sallituista mökkireissuista. Oma auto on ollut turvallinen matkustusmuoto varsinkin pandemian aikaan. Suomalainen tarvitsee autoja”, sanoo Jari Suhonen Promira Group Oy:lta.
”Kotimaan lomailu on tuonut runsaasti automatkailua koko maahan, kun suomalaiset ovat saaneet nauttia sallituista mökkireissuista.”
Korjaamokäyntien määrä palautumassa ennalleen
”Riippumattomien huolto- ja korjaamoliikkeiden tilanne on parantunut jo alkukesästä ja tällä hetkellä varaustilanne on lähes normaali. Toki pientä eroavaisuutta on alueellisesti. Tilastoissa voi olla sen verran harhaa, että pandemian aikana mökille ei ole ajettu joka ikinen viikonloppu, vaan siellä on vietetty pidempiäkin aikoja, jolloin edestakainen ajo on vähentynyt”, Suhonen arvelee.
Merkkiliikkeiden korjaamo- ja huoltotilanne on elpynyt jo normaalille tasolle – keskivertoa pidempiä odotusaikojakin on jo nähty. Joillain liikkeillä voi olla jopa pulaa osaavasta henkilökunnasta. ”Uudet käyttövoimaluokat kuten täyssähköautot, plug-in- ja kevythybridit luovat varsinkin riippumattomille huoltoliikkeille ja korjaamoille isohkon haasteen niin tekniikan kuin koulutustarpeen vuoksi. Nämä edellä mainitut automalliluokat kasvavat huimaa vauhtia ja niiden huoltamiseen valmistautuminen on aloitettava välittömästi”, toteaa Suhonen.
Autokauppa virkistyy ja työllisyystilanne paranee
Pandemia on kurittanut autokauppaa voimakkaasti. Huhti-toukokuussa uusien tilausten määrät romahtivat ja useat autotehtaat sulkivat ovensa jopa useiksi viikoiksi. Autokauppa kuitenkin virkistyi niin uusien kuinetenkin käytettyjen autojen osalta kesällä todella nopeasti. ”Useimmat toimijat tekivät autojen kaupalla hyviä tuloksia kesä- ja heinäkuussa, jopa ennätysmyyntejä per kuukausi. Elokuussa tahti näyttää jatkuvan. Koko vuoden uusautomyynti voi yltää jopa 95 000 kappaleen lukemiin vuonna 2020, ja vaihtoautoistakin on jo ollut pulaa”, Suhonen kertoo.
”Keväällä ajosuoritteiden vähentyessä lomautuksia tehtiin ja pieni osa työntekijöistä jouduttiin myös irtisanomaan. Tällä hetkellä sopeuttamisen tarvetta ei enää esiinny, ei merkkiliikkeissä tai riippumattomalla sektorilla. Kaikilla on töitä riittävässä määrin ja ehkä uuttakin väkeä palkataan, kun sopivasti koulutettua löytyy”, Suhonen arvelee.
Tiesitkö?
SATL:n tavoitteena on ylläpitää ja kehittää koko autoalan osaamista ja ammattitaitoa. Tarkoituksensa toteuttamiseksi SATL tarjoaa mahdollisuuden suorittaa tärkeitä, tietyissä tehtävissä myös välttämättömiä kursseja. Tutustu SATL:n koulutustarjontaan!
Poikkeuksellinen aika on sysännyt digiloikkaan myös autoalan jälkimarkkinat
”Pandemia osoitti alan ketteryyden ja innovatiivisuuden. Ja kehittyminen jatkuu niin uusina palvelumuotoina kuin koulutuksenkin saralla.”
Suhosen mukaan alan digitaalinen kehitys on ollut kuluvana vuonna ennätyksellisen nopeaa. ”Ilman pandemiaa kehitystä ei ehkä olisi tapahtunut tai se olisi vienyt mahdollisesti useita vuosia aikaa”, Suhonen arvelee.
Alalle on tullut uusia palvelumuotoja, kuten auton nouto- ja palautuspalvelu huollon yhteydessä tai palvelukonsepti liikkeessä ilman kohtaamista. Myös auton kuntokatsastus videon avustuksella on yleistynyt. ”Nämä kaikki palvelumuodot kokivat hyvin nopean yleistymisen autoalalla. Vaikka usein autohuolto- ja korjaamosektoria on sanottu hidassoutuiseksi, niin pandemia osoitti alan ketteryyden ja innovatiivisuuden. Ja kehittyminen jatkuu niin uusina palvelumuotoina kuin koulutuksenkin saralla”, Suhonen vakuuttaa.
Jari Suhonen on yksi esiintyjistä SATL Automotive Aftersales Summit -tapahtumassa, joka järjestetään hybridikonferenssina 26.11.2020. Autoalan jälkimarkkinoinnin huipputapahtuma kokoaa yhteen jälkimarkkinoinnin päättäjät, vaikuttajahenkilöt ja asiantuntijat sekä katsastus- ja autoalan opetustoimen ammattilaiset. Tapahtumaan voi osallistua myös laadukasta ja vuorovaikutteista etätoteutusta hyödyntäen. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan!