Kategoriat
Ajan vaikuttaja –juttusarjassa haastatellaan kiinnostavia autoteknillisellä alalla vaikuttavia henkilöitä. Nyt esittelyssä on Mikko Kataja, jolla harrastus kilpa-autojen parissa on muotoutunut työksi ja vienyt maailmalle. Hän työskentelee moottoriurheilun parissa Bosch Engineerinin projektipäällikkönä Saksassa, ajaa kilpaa ja myös rakentaa itse.
Mikko, mitä työnkuvaasi kuuluu tällä hetkellä?
Työskentelen tällä hetkellä Saksassa Bosch Engineeringillä motorsport-projektipäällikkönä. Tuo titteli itsessään ei oikeastaan kerro paljon mitään, työnkuvani on aika laaja. Olen koulutukseltani autosähköinsinööri ja työni sisältääkin perinteistä insinöörin hommaa, mutta myös projektinhallintaa ja asiakasvastuuta, pääasiakkaani on tällä hetkellä Porsche. Toisaalta työhöni kuuluu myös softahommaa, koska autot ovat nykyään tietokoneita. Toki varsinaisen softan kehittämiseen on omat henkilönsä, mutta minulle kuuluu kokonaisuuden koordinointi. Mietimme yhdessä asiakkaan kanssa mitä softan täytyy kyetä tekemään. Käymme asiakkaiden kanssa myös kilparadoilla testaamassa, sitten muutamme ja kehitämme asiakkaan toiveiden mukaan. Insinöörin taustastani onkin hyötyä, koska voin itse myös säätää, esimerkiksi moottoria, vaihteistoa ja abs-järjestelmiä. Näin haetaan parhaita ratkaisuja yhdessä asiakkaan kanssa. Käytännössä työhöni kuuluu siis tosi monipuolisesti toimistohommaa, exceleiden pyörittelyä ja palavereja, mutta myös käytännön työtä. Täytyy olla vähän myyntimies ja toisaalta kehittäjä. Mitä laajempi käsitys on kokonaisuudesta, sen parempi.
Miten alun perin päädyit autoalalle sekä moottoriurheilun pariin?
Alan pariin päädyin oikeastaan jo perheeni kautta. Isäni on ajanut rallia, joten se on aina ollut lähellä sydäntäni. Kuljin jo pikkupoikana hänen mukanaan ja ralli on ollut aina osa elämää. Lukioikäisenä, kun pohdin, että mitähän sitä isona tekisi, löysin Pirkanmaan Taitokeskuksen moottoripainotteisen autoasentajalinjan. Hakeuduin sinne ja pääsin opiskelemaan alaa, joka oli harrastuksena ollut taustalla jo pitkään. Pian ymmärsin, että ajoneuvoasentajan työ ei niinkään kiinnostanut minua, vaan enemmänkin kilpa-autot. Itse asiassa rakensin nykyisen kilpa-autoni tuon koulutuksen päättötyönä. Tämän jälkeen hakeuduin opiskelemaan Metropolia Ammattikorkeakouluun, silloiseen Stadiaan. Tiesin, että tätä kautta olisi mahdollista päästä osallistumaan Formula Student –projektiin, joka oikeastaan toimi kipinänä hakea opiskelemaan. Pääsin varasijalta opiskelemaan ja mukaan myös Formula Student –projektiin. Se avasikin ovia maailmalle, projektin myötä pääsimme käymään mm. Englannissa, Amerikassa ja Saksassa. Harrastus oli kulkenut koko ajan mukana ja nyt pääsin opiskelemaan juuri sitä mikä kiinnosti: auton sähkö ja elektroniikka sekä moottori. Halusin oppia ja päästä tekemään lisää.
Miten päädyit Suomesta maailmalle töihin?
Vuonna 2006 valmistuin autosähköinsinööriksi, mutta koulutustani vastaavaa työtä oli vaikea löytää. Halusin päästä pidemmälle ja ymmärsin, että mahdollisuuksia on. Aluksi autoin kaveria yhden miehen yrityksessä, jossa pääsin tekemään erilaisia projekteja. Kokopäiväiseen työhön tässä ei kuitenkaan ollut mahdollisuutta, joten perustin myös oman yrityksen. Sitä kautta pääsin tekemään erilaisia projekteja, rakentamaan kilpa-autoja, säätämään moottoreita – juuri sitä mitä halusin tehdä! Myöhemmin sain soiton Boschilta, teknisen palvelun päälliköltä, joka oli tullut tutuksi päättötyöni kautta. Tuolloin päädyin ensimmäisen kerran töihin Boschille. Sitten urani etenikin Boschin kautta erilaisiin tehtäviin ensiksi Saksaan ja sitten onnellisten sattumusten kautta Bosch Engineeringille Detroitiin, Yhdysvaltoihin. Tämä oli oikeastaan käännekohta ja unelmien täyttymys, sillä tuolloin pääsin urallani ensimmäistä kertaa todella työskentelemään moottoriurheilun parissa. Myöhemmin palasimme vaimoni kanssa takaisin Eurooppaan ja pääsin jatkamaan työtä Saksassa Bosch Engineeringille, edelleen moottoriurheilun parissa. Olen aina halunnut kehittyä, oppia lisää. Myös verkostoituminen on avainasemassa, joskus oikeat kohtaamiset voivat viedä yllättävästikin eteenpäin. Isossa organisaatiossa on mahdollisuuksia, kun vaan haluaa päästä oppimaan ja tekemään lisää. Intohimo ja kiinnostus alaan ovat aina vieneet eteenpäin.
“Verkostoituminen on avainasemassa, joskus oikeat kohtaamiset voivat viedä yllättävästikin eteenpäin.”
Sinulla harrastus ja työ ovat kulkeneet rinnakkain, näetkö siitä jotain konkreettista hyötyä?
Kyllä, se on ehdottomasti onni, että kohdallani harrastuksesta on tullut työ. Minulla on ollut intohimo moottoriurheiluun aina. Alan laaja tuntemus on hyödyllistä molempiin suuntiin. On paljon insinöörejä, joilla ei ole juurikaan käytännön kokemusta. Itse taas mielelläni sotken sormet ja hyppään myös käytännön hommiin. Rakennan itse, ajan ja teen työni kautta kehitystyötä. Kun esimerkiksi radalla juttelen kuljettajien kanssa, ymmärrän mistä he todella puhuvat, koska ajan itsekin. Joten näen, että tällaisesta moniosaamisesta on ehdottomasti hyötyä ammatillisesti.
Vievätkö autot ja moottoriurheilu kaiken aikasi?
Voisin kyllä viettää vaikka kaiken ajan kilpa-autojen, moottoreiden ja rassauksen parissa! Oma kilpailutoiminta on myös itselleni henkireikä. Tykkään siitä, että pääsen itse rakentamaan ja ajamaan. Varsinaiseen työhön verrattuna on kuitenkin erilaista, kun pääsee tekemään itselle. Teemme tätä yhdessä vaimoni kanssa ja tälle vuodelle onkin suunnitteilla lähteä kiertämään FIA EM-mäkikilpailusarjaa.
Miten vertaisit mäkikilpailujen kilpailukulttuuria meillä Suomessa ja maailmalla?
Suomessa on kyllä osaamista ja meiltä tulee paljon huippukuskeja. Euroopassa mäkikisoilla on pitkät perinteet ja se näkyy esimerkiksi siinä, että kisoissa katsojia on usein valtavasti. Siinä mielessä kilpailut ovat isompia. Mutta osaaminen Suomessa on todella hyvää. Usein meillä Suomessa ajatellaan, että maailmalla kaikki on jotenkin vaikeampaa ja ehkä hieman vaatimattomasti epäillään pärjääkö siellä? Mutta suomalaisella osaamisella ja koulutuksella pärjää maailmalla kyllä!
“Usein meillä Suomessa ajatellaan, että maailmalla kaikki on jotenkin vaikeampaa ja ehkä hieman vaatimattomasti epäillään pärjääkö siellä? Mutta suomalaisella osaamisella ja koulutuksella pärjää maailmalla kyllä! “
Mitä haluaisit urallasi vielä saavuttaa?
Joskus pohdin, että minkähänlaista olisi olla F1:n parissa töissä? Tämä on sellainen kaukainen haave. Olen kyllä tehnyt töitä F1-asiakkaiden kanssa, mutten ihan varsinaisesti siellä. Jos sinne joskus pääsisi, niin voisipa vaikka kokeilla. Näen itseni ehdottomasti jatkossakin nimenomaan moottoriurheilun parissa.
Kiitos haastattelusta Mikko!
Sarjan ensimmäisessä osassa oli esittelyssä Heikki Laaki. Lue myös muut Ajan vaikuttaja -haastattelut!
Seuraavassa on Mikko Katajan koostama video ajostaan vuoden 2021 Italian Trento Bondonesta FIA:n mäkikilpailun CUP-kisasta: