Kategoriat
Sähköautot ja ladattavat hybridit ovat jatkaneet yleistymistään tarjonnan kasvaessa. Myös EU:n asettamat vaatimukset keskihiilidioksidipäästöjen pienentämiseksi vuodeksi 2021 tuo ensi vuonna valikoimiin ison määrän sähköautoja ja ladattavia hybridiautoja. Keskihiilidioksidipäästö lasketaan siirtymäjaksona ja mukaan lasketaan valmistajakohtaisesti 95 % vähäpäästöisintä markkinoille vuonna 2020 saatettua ajoneuvoa. Hiilidioksidipäästöt lasketaan painoluokkakohtaisesti ja erittäin pienet hiilidioksidipäästöt omaaville ajoneuvoille valmistaja saa ns. superhyvityksen. Superhyvityksen kerroin on 2,0 ensi vuonna markkinoille saatetuille ajoneuvoille, joiden hiilidioksidipäästö on alle 50 g/km. Hyvityskerroin pienenee seuraavina vuosina.
Ajoneuvomäärä on tuplaantunut vuosittain
Vaikka sähköautot ja ladattavat hybridit ovatkin myyntimäärissä edelleen bensiini- ja dieselautoja harvinaisempia, on hyvä huomioida, että niiden ajoneuvokanta on tuplaantunut joka vuosi vuodesta 2012 lähtien eikä mikään viittaa siihen, että kasvu tulisi hidastumaan. Vuoden 2018 lopussa markkinoilla oli 60 sähköistä ajoneuvomallia. Tämän hetken arvioiden mukaan vuoden 2020 lopussa sähköisiä malleja on tarjolla lähes 180 kpl.
Sähköautoja ja ladattavia hybrideitä oli Suomessa rekisterissä marraskuun 2019 lopussa yli 26 000 kpl.
Latausinfra kehittyy autokannan mukana
Jakeluinfradirektiivi suosittaa yhtä julkista pikalatauspistettä sataa sähköautoa kohden ja yhtä julkista peruslatauspistettä kymmentä sähkö- ja lataushybridiä varten. Suomessa oli syyskuussa 2019 julkisia pikalatauspisteitä 220 kpl eli yksi yhdeksäätoista sähköautoa varten eli jakeluinfrasuositus ylitetään selvästi. Peruslatauspisteitä oli 2 646 kpl, mikä on melko tarkasti jakeluinfrasuosituksen mukainen määrä. Huomioitavaa sähköautoilussa on myös se, että lähtökohtaisesti sähköautoilija pyrkii lähtemään kotoa ja/tai töistä akku täynnä mikäli vain mahdollista.
Riittääkö Suomessa sähkö?
Aika usein kuulee perusteltavan, että sähköautojen yleistyminen johtaisi ongelmiin sähkön riittävyyden kanssa. Jos arvioidaan sähköauton kulutuksen olevan 20 kWh / 100 km ja käytetään vuosisuoritteena suomalaisten keskimääräistä ajosuoritetta 17 000 km saadaan miljoonan sähköauton sähköntarpeeksi 3,4 TWh. Sähkön kulutuksen huippuvuonna 2016 kulutus Suomessa oli n. 90 TWh. Vuonna 2018 kulutus oli 87 TWh eli erotus kattaa lähes miljoonan sähköauton sähköntarpeen. Lähitulevaisuudessa avattava Olkiluoto 3 lisää tuotantomäärää 13 TWh eli ainakaan henkilöautoliikenteen sähköistymisestä ei kannata olla hirveän huolissaan.
Bensiini- ja dieselautot liikenteessä kuitenkin vielä pitkään
Vaikka henkilöautot sähköistyvätkin kovaa vauhtia, on hyvä pitää mielessä, että ensi vuonna valmistetuista henkilöautoista 90 % on bensiini- tai dieselkäyttöisiä, ja määrän arvioidaan olevan vuonna 2025 n. 75%. Nykyaikainen polttomoottoriauto on monelle vielä hyvinkin järkevä investointi, kun taas jollekin muulle järkevin voi olla ladattava hybridi tai sähköauto. Vastakkainasettelua tässäkään ei tarvittaisi vaikkakin autoista kiisteleminen kuuluukin monen mieliharrastuksiin. Itse olen ainakin tehnyt autovalinnat aina vähän paremmin kuin muut 😉