SATL SATL
Suomen Autoteknillinen Liitto
  • Yhteystiedot
  • Kirjaudu sisään
  • SATL.fi
  • Ostoskori
  • Suomeksi
  • På Svenska
  • In English
  • Yhteystiedot
  • Kirjaudu sisään
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Mediatiedotteet
    • Suomen Autolehti
    • Autoalan tiedotteet
  • Jäsenille
    • Yhteistyökumppanit ja jäsenedut
      • A-Katsastus
      • Otavamedia
      • Sokos Hotellit
      • St1
      • Suomen Autolehti
    • Jäsenhankintakampanja
    • Satelliitti-jäsenlehti
    • Jäsenjärjestönä mukana toiminnassa
    • Paikallisyhdistykset
    • FISITA
    • Jäsenrekisterin extranet
    • Päivitä jäsentietojasi
    • Apurahat
    • Kiertokirjeet
    • Osaamisen kehittäminen
      • Tallennetut SATL-webinaarit
      • Paikallisyhdistysten WordPress-sivuston ylläpidon ohjeita
    • Verkkokauppa
    • Sähköinen Suomen Autolehti
  • Osaamisen kehittäminen
    • Koulutukset
    • Seminaarit
    • Verkkokurssit
    • Webinaarit
    • Oppaat
    • EU-hanke 2018
  • Tapahtumat
    • Tapahtumapäivät
    • Kaikki tapahtumat
  • Kirjat ja tuotteet
    • Kirjat
      • Ajoneuvotekniikka
      • Bosch – teknistä tietoutta
    • Muut tuotteet
  • Blogi
  • SATL
    • Tietoa SATL:sta
    • Hae jäsenyyttä
    • Yhteystiedot
    • Toimihenkilöt
    • Liittohallituksen yhteystiedot
    • Yhteydenottolomake
    • Säännöt
    • Tilaa SATL:n uutiskirje

Etusivu / Blogi / Liikenne / Blogi: Sähköpotkulauta – onnettomuusherkkä väline vai ketterä citysukkula?

Blogi: Sähköpotkulauta – onnettomuusherkkä väline vai ketterä citysukkula? 14.05.2025 Juha Kiiskinen

Kategoriat

  • Liikenne

Sähköpotkulaudat eli niin kutsutut e-skuutit tai sähköskootterit ovat aiheuttaneet runsaasti onnettomuuksia, eikä valitettavilta kuolonuhreiltakaani ole vältytty. Onko vika laitteissa, käyttäjissä, olosuhteissa, asenteissa vai missä?

Muuttunutta lainsäädäntöä

Vuonna 2024 sähköpotkulautoja koskeva lainsäädäntö uudistui maassamme.

Kesäkuun 1. päivästä 2024 alkaen tietyt sähköpotkulaudat tulivat liikennevakuutuslain piiriin. Vakuutus on pakollinen, jos laitteen paino ylittää 25 kg tai sen huippunopeus on yli 25 km/h.

Määräys koskee sekä yksityisiä että vuokrattavia sähköpotkulautoja.

Lisäksi syksyllä 2024 hallitus antoi esityksen, joka antaisi kunnille laajemmat valtuudet säännellä sähköpotkulautojen käyttöä alueillaan. Tämä sisältää mahdollisuuden rajoittaa lautojen määrää, asettaa nopeusrajoituksia ja määrittää käyttöaikoja. Tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta ja vähentää runsaiksi käyneitä onnettomuuksia.

Sähköskootterin näyttö yleensä ilmaisee nopeuden, ajoakun varaustilan ja käytössä oleva ajo-ohjelman (kuva: Juha Kiiskinen).

Samassa hallituksen esityksessä ehdotettiin 0,5 promillen alkoholirajaa sähköpotkulautojen ja sähköavusteisten polkupyörien kuljettajille. Tämä selkeyttäisi poliisin mahdollisuuksia puuttua päihtyneenä ajamiseen ja oletettavasti parantaisi liikenneturvallisuutta.

Nämä muutokset tähtäävät sähköpotkulautailun turvallisuuden parantamiseen ja selkeämpien sääntöjen luomiseen sekä käyttäjien että viranomaisten kannalta.

25 kg painoraja

Vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat yleensä tukevampia ja painavampia kuin yksityiskäyttöön tarkoitetut kevyemmät laudat. Tämä johtuu siitä, että vuokrakäyttöön tarkoitetut sähköskootterit on suunniteltu kestämään kovempia rasituksia ja nähtävästi pitkäaikaisempaa käyttöä. Tyypillisesti vuokrattavien sähköpotkulautojen paino sijoittuu 25–30 kilogramman välille, ja jotkin mallit voivat painaa jopa enemmän.

Sähköskootterit ovat nopeasti yleistyneet osaksi urbaania ympäristöä. Aika usean yksityislaudan käyttäjän mielestä vuokrattavia sähköpotkulautoja käsitellään suruttomammin ja niillä ajetaan härskimmin kuin omilla laitteilla (kuva: Juha Kiiskinen).

Vuokralaudoissa voi siis olla vantterampi runko, suurempikapasiteettinen akku, niissä voi olla suuremmat pyörät, tehokkaammat jarrut ja integroitu seurantajärjestelmä. Kaikesta edellä kerrotusta huolimatta kaikki sähköpotkulaudat on tarkoitettu vain yhden henkilön kyyditsemiseen. Ylimääräinen massa laudan päällä heikentää suorituskykyä myös jarrutustilanteissa.

Sähköskootterit yksityiskäyttöön

Yksityiskäyttöön tarkoitetut laudat painavat mallista riippuen 15–24 kiloa. Kevyempien mallien etu on niiden helpompi käsiteltävyys ja kuljetettavuus, jota taittomekanismi edesauttaa, mutta ne eivät välttämättä ole yhtä tukevia kuin vuokrattavat laudat. Lisäksi peruslaudoista usein puuttuu jousituselementit, mutta laitteiden kehittyessä yhä useampaan malliin niitä on alkanut ilmestyä.

Nämäkin e-skuutit yhtä lailla kulkevat 25 km/h, mutta useilla näistä voi ajaa alamäkeä suurempaa nopeutta pitämällä ”kaasuvipu” ns. pohjassa. Nopeuden ylittäessä 25 km/h laite alkaa hätääntyneenä piippailla pyrkien varoittamaan kuljettajaa ylinopeudesta.

Uutena varusteena yksityiskäyttöön tarkoitettuihin lautoihin on alkanut ilmestyä suuntavilkut. Sopii toivoa, että niitä myös käytetään.

Veto edessä – tai takana

Sähköpotkulauta liikkuu etu- tai takapyörään sijoitetun napamoottorin voimin. Yksityiskäyttöön tarkoitettujen lautojen normimoottoriteho on yleensä 300-600 wattia, mutta hetkellisesti moottorista voi lähteä kilowatin enimmäisteho. Tämä on täysin luvallista, mutta tästä huolimatta, vaikka kulkuhaluja olisi, maksiminopeus tulee rajoittaa lukemaan 25 km/h.

Tier-merkkinen vuokralauta odottelee seuraavaa käyttäjäänsä. Useasta muusta e-skuutista poiketen tämän akkuyksikkö on nostettu pystysuoraan asentoon ilmeisen nopeasti vaihdettavaksi (kuva: Juha Kiiskinen).

Ladattava ajoakku sijaitsee kuljettajan seisontalevyn alla eli mahdollisimman alhaalla ja akseleiden välissä. Järjestely tasapainottaa e-skuutin etenemistä ja parantaa ketteryyttä.

Yhdellä latauksella voi ajaa 20-40 km, usein enemmänkin, mutta ajomatka riippuu laudasta ja sen käyttöhistoriasta, olosuhteista, nopeudesta ja kuljettajan painosta. Myös tuulella on vaikutusta ajomatkaan. Vastatuulen ajettaessa tämä vaikuttaa myös laudan saavuttamaan nopeuteen.

Tyypillinen ajoakun kapasiteetti on luokkaa 500 Wh nimellisjännitteen ollessa 36-48 volttia. Käytön myötä ajoakun suorituskyky alkaa heiketä, jolloin lataamaan joutuu useammin. Tyhjästä-täyteen lataus kestää useita tunteja. Lataussähkö on tasajännitettä 1-2 ampeerin enimmäisvirtamäärällä.

Jarruille tarvetta

Jarru voi olla tyyppiä levy- tai rumpujarru. Etuvetoisessa laudassa usein mekaanisesti käytettävä jarru on sijoitettu takapyörään, takavetoisessa päinvastoin. Viime aikoina e-skuuteissa on alkanut yleistyä vetävään pyörään yhdistetty lukkiutumaton sähköjarru, joka aktivoituu, kun jarruvipua ylipäätänsä käytetään. Jarruja käytettäessä e-skuutin (heijastimella varustettu) LED-takavalo alkaa useissa malleissa vilkkua.

Tämä vuokralauta on palautuksessa jätetty asianmukaisesti paikkaan, jossa se ei juurikaan ole kulkuväylällä eikä se ole kenenkään tiellä. Valitettavan usein asianlaita ei ole tällä tavoin (kuva: Juha Kiiskinen).

Varsin usein e-skuuteissa on myös etuvalo LED-tekniikalla toteutettuna. Valaisin on voitu yhdistää osaksi e-skuutin näyttöä, joka ilmaisee nopeuden ja akun varaustilan sekä käytössä olevan ajo-ohjelman.

Jotta omasta sähköskootterista saisi kaiken hyödynnettyä irti, tulee käyttäjän ladata laudan valmistajan sovellus. Muutoin voi käydä esimerkiksi niin. että lauta saavuttaa enintään 10 km/h nopeuden tai varkaudenesto pyrkii aktivoitumaan kesken ajon. Tiedonsiirto älypuhelimen ja laudan välillä toimii Bluetooth-yhteydellä.

Muutamia vuosia sitten oli hankala löytää peruslautaa, joka sietäisi yli 100 kilon kuormitusta, mutta nykyisin valikoima on laajentunut kattamaan aina 120 kilon kantavuuksia.

Sähköskootterin vuokraaminen

Vuokrattavat sähköskootterit ovat ilmestyneet suomalaiseen kaupunkiympäristöön varsin nopeasti.

Kaikesta päätellen vuokralaudat joutuvat kovaan käyttöön, ja valitettavan usein niiden päälle näkee kaksi henkilöä, joskus jopa kolme. Enkä ole nähnyt vielä yhtäkään vuokralaudan käyttäjää, jolla olisi ollut pyöräilykypärä päässä.

Hallitus on esittänyt 0,5 promillen alkoholirajaa sähköpotkulautojen ja sähköavusteisten polkupyörien kuljettajille. Asian käsittely eduskunnassa on vielä kesken (kuva: Dräger).

Palveluntarjoajia on puolisen tusinaa. Asiakkaaksi kirjaudutaan mobiililaitteella esimerkiksi puhelinnumeron perusteella ja ladataan halutun toimijan sovellus. Tämän jälkeen aletaan sovelluksen avulla etsiä lähinnä olevaa vapaata laitetta. Sen löydyttyä skannataan sähköpotkulaudan QR-koodi, joka avaa laitteen lukituksen. Tästä eteenpäin pääsee seuraamalla sovelluksen ohjeita.

Käytön päätyttyä lauta jätetään soveltuvaan paikkaan ja sovellukselle ilmoitetaan esimerkiksi ”End ride” tms.

Muutaman vuoden ikäisen sähköskuutin rengas kokoa 8,5 X 2. Pienen ilmatilavuuden johdosta rengaspaineiden seuranta on vähintään yhtä tärkeää kuin muissakin kulkuvälineissä. Kokemus on opettanut, että lähes satakiloiselle käyttäjälle sopiva paine on 3,5-4,0 bar. Schrader-venttiili on samanlainen kuin esimerkiksi autonrenkaissa käytetty (kuva: Juha Kiiskinen).

Ilmaista käyttö ei ole, tyypillisesti kuukausipaketti maksaa 25-35 euroa sisältäen tietyn määrän minuutteja (250-600) ja/tai käyttökertojen rajoituksen per kuukausi, esimerkiksi 20 kertaa.

Yksityiskäyttöä ajatellen sähköskootterin liikennevakuutuksen perusvuosimaksu vaihtelee 130-320 euron välillä.

On hyvä muistaa, että sähköskootterilla tulee ajaa pyöräilysääntöjä noudattaen.

Juha Kiiskinen JK- Textservice

Kirjoittajan arkisto
  • juha@textservice.fi
Avainsanat: SähköpotkulautaJaa:
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Artikkelien selaus

Blogi: Akkumineraalit meillä ja maailmalla

Suomen Autoteknillinen Liitto

Köydenpunojankatu 8, 00180 Helsinki
puh. 09 694 4724
satl@satl.fi

Toimihenkilöt
Laskutusosoitteet

  • SATL Facebook
  • SATL LinkedIn
  • SATL Instagram

Tietoa SATL:sta

Suomen Autoteknillinen Liitto ry (SATL) on autoalan ammattilaisten ja asiantuntijoiden yhteistyö- ja koulutusjärjestö.

SATL toimii jäsenyhdistystensä kattojärjestönä, jonka tavoitteena on ylläpitää ja kehittää koko autoalan osaamista ja ammattitaitoa.

Lue lisää

Sisältö

  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Mediatiedotteet
    • Suomen Autolehti
    • Autoalan tiedotteet
  • Jäsenille
    • Yhteistyökumppanit ja jäsenedut
      • A-Katsastus
      • Otavamedia
      • Sokos Hotellit
      • St1
      • Suomen Autolehti
    • Jäsenhankintakampanja
    • Satelliitti-jäsenlehti
    • Jäsenjärjestönä mukana toiminnassa
    • Paikallisyhdistykset
    • FISITA
    • Jäsenrekisterin extranet
    • Päivitä jäsentietojasi
    • Apurahat
    • Kiertokirjeet
    • Osaamisen kehittäminen
      • Tallennetut SATL-webinaarit
      • Paikallisyhdistysten WordPress-sivuston ylläpidon ohjeita
    • Verkkokauppa
    • Sähköinen Suomen Autolehti
  • Osaamisen kehittäminen
    • Koulutukset
    • Seminaarit
    • Verkkokurssit
    • Webinaarit
    • Oppaat
    • EU-hanke 2018
  • Tapahtumat
    • Tapahtumapäivät
    • Kaikki tapahtumat
  • Kirjat ja tuotteet
    • Kirjat
      • Ajoneuvotekniikka
      • Bosch – teknistä tietoutta
    • Muut tuotteet
  • Blogi
  • SATL
    • Tietoa SATL:sta
    • Hae jäsenyyttä
    • Yhteystiedot
    • Toimihenkilöt
    • Liittohallituksen yhteystiedot
    • Yhteydenottolomake
    • Säännöt
    • Tilaa SATL:n uutiskirje

Pikalinkit

  • Hae jäsenyyttä
  • Paikallisyhdistykset
  • Jäsenrekisterin extranet
  • Yhteydenottolomake
  • Tilaus- ja toimitusehdot
  • Tietoa evästeistä
  • Tietosuojaseloste