Kategoriat
Sähköpotkulaudat eli niin kutsutut e-skuutit tai sähköskootterit ovat aiheuttaneet runsaasti onnettomuuksia, eikä valitettavilta kuolonuhreiltakaani ole vältytty. Onko vika laitteissa, käyttäjissä, olosuhteissa, asenteissa vai missä?
Muuttunutta lainsäädäntöä
Vuonna 2024 sähköpotkulautoja koskeva lainsäädäntö uudistui maassamme.
Kesäkuun 1. päivästä 2024 alkaen tietyt sähköpotkulaudat tulivat liikennevakuutuslain piiriin. Vakuutus on pakollinen, jos laitteen paino ylittää 25 kg tai sen huippunopeus on yli 25 km/h.
Määräys koskee sekä yksityisiä että vuokrattavia sähköpotkulautoja.
Lisäksi syksyllä 2024 hallitus antoi esityksen, joka antaisi kunnille laajemmat valtuudet säännellä sähköpotkulautojen käyttöä alueillaan. Tämä sisältää mahdollisuuden rajoittaa lautojen määrää, asettaa nopeusrajoituksia ja määrittää käyttöaikoja. Tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta ja vähentää runsaiksi käyneitä onnettomuuksia.

Samassa hallituksen esityksessä ehdotettiin 0,5 promillen alkoholirajaa sähköpotkulautojen ja sähköavusteisten polkupyörien kuljettajille. Tämä selkeyttäisi poliisin mahdollisuuksia puuttua päihtyneenä ajamiseen ja oletettavasti parantaisi liikenneturvallisuutta.
Nämä muutokset tähtäävät sähköpotkulautailun turvallisuuden parantamiseen ja selkeämpien sääntöjen luomiseen sekä käyttäjien että viranomaisten kannalta.
25 kg painoraja
Vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat yleensä tukevampia ja painavampia kuin yksityiskäyttöön tarkoitetut kevyemmät laudat. Tämä johtuu siitä, että vuokrakäyttöön tarkoitetut sähköskootterit on suunniteltu kestämään kovempia rasituksia ja nähtävästi pitkäaikaisempaa käyttöä. Tyypillisesti vuokrattavien sähköpotkulautojen paino sijoittuu 25–30 kilogramman välille, ja jotkin mallit voivat painaa jopa enemmän.

Vuokralaudoissa voi siis olla vantterampi runko, suurempikapasiteettinen akku, niissä voi olla suuremmat pyörät, tehokkaammat jarrut ja integroitu seurantajärjestelmä. Kaikesta edellä kerrotusta huolimatta kaikki sähköpotkulaudat on tarkoitettu vain yhden henkilön kyyditsemiseen. Ylimääräinen massa laudan päällä heikentää suorituskykyä myös jarrutustilanteissa.
Sähköskootterit yksityiskäyttöön
Yksityiskäyttöön tarkoitetut laudat painavat mallista riippuen 15–24 kiloa. Kevyempien mallien etu on niiden helpompi käsiteltävyys ja kuljetettavuus, jota taittomekanismi edesauttaa, mutta ne eivät välttämättä ole yhtä tukevia kuin vuokrattavat laudat. Lisäksi peruslaudoista usein puuttuu jousituselementit, mutta laitteiden kehittyessä yhä useampaan malliin niitä on alkanut ilmestyä.
Nämäkin e-skuutit yhtä lailla kulkevat 25 km/h, mutta useilla näistä voi ajaa alamäkeä suurempaa nopeutta pitämällä ”kaasuvipu” ns. pohjassa. Nopeuden ylittäessä 25 km/h laite alkaa hätääntyneenä piippailla pyrkien varoittamaan kuljettajaa ylinopeudesta.
Uutena varusteena yksityiskäyttöön tarkoitettuihin lautoihin on alkanut ilmestyä suuntavilkut. Sopii toivoa, että niitä myös käytetään.
Veto edessä – tai takana
Sähköpotkulauta liikkuu etu- tai takapyörään sijoitetun napamoottorin voimin. Yksityiskäyttöön tarkoitettujen lautojen normimoottoriteho on yleensä 300-600 wattia, mutta hetkellisesti moottorista voi lähteä kilowatin enimmäisteho. Tämä on täysin luvallista, mutta tästä huolimatta, vaikka kulkuhaluja olisi, maksiminopeus tulee rajoittaa lukemaan 25 km/h.

Ladattava ajoakku sijaitsee kuljettajan seisontalevyn alla eli mahdollisimman alhaalla ja akseleiden välissä. Järjestely tasapainottaa e-skuutin etenemistä ja parantaa ketteryyttä.
Yhdellä latauksella voi ajaa 20-40 km, usein enemmänkin, mutta ajomatka riippuu laudasta ja sen käyttöhistoriasta, olosuhteista, nopeudesta ja kuljettajan painosta. Myös tuulella on vaikutusta ajomatkaan. Vastatuulen ajettaessa tämä vaikuttaa myös laudan saavuttamaan nopeuteen.
Tyypillinen ajoakun kapasiteetti on luokkaa 500 Wh nimellisjännitteen ollessa 36-48 volttia. Käytön myötä ajoakun suorituskyky alkaa heiketä, jolloin lataamaan joutuu useammin. Tyhjästä-täyteen lataus kestää useita tunteja. Lataussähkö on tasajännitettä 1-2 ampeerin enimmäisvirtamäärällä.
Jarruille tarvetta
Jarru voi olla tyyppiä levy- tai rumpujarru. Etuvetoisessa laudassa usein mekaanisesti käytettävä jarru on sijoitettu takapyörään, takavetoisessa päinvastoin. Viime aikoina e-skuuteissa on alkanut yleistyä vetävään pyörään yhdistetty lukkiutumaton sähköjarru, joka aktivoituu, kun jarruvipua ylipäätänsä käytetään. Jarruja käytettäessä e-skuutin (heijastimella varustettu) LED-takavalo alkaa useissa malleissa vilkkua.

Varsin usein e-skuuteissa on myös etuvalo LED-tekniikalla toteutettuna. Valaisin on voitu yhdistää osaksi e-skuutin näyttöä, joka ilmaisee nopeuden ja akun varaustilan sekä käytössä olevan ajo-ohjelman.
Jotta omasta sähköskootterista saisi kaiken hyödynnettyä irti, tulee käyttäjän ladata laudan valmistajan sovellus. Muutoin voi käydä esimerkiksi niin. että lauta saavuttaa enintään 10 km/h nopeuden tai varkaudenesto pyrkii aktivoitumaan kesken ajon. Tiedonsiirto älypuhelimen ja laudan välillä toimii Bluetooth-yhteydellä.
Muutamia vuosia sitten oli hankala löytää peruslautaa, joka sietäisi yli 100 kilon kuormitusta, mutta nykyisin valikoima on laajentunut kattamaan aina 120 kilon kantavuuksia.
Sähköskootterin vuokraaminen
Vuokrattavat sähköskootterit ovat ilmestyneet suomalaiseen kaupunkiympäristöön varsin nopeasti.
Kaikesta päätellen vuokralaudat joutuvat kovaan käyttöön, ja valitettavan usein niiden päälle näkee kaksi henkilöä, joskus jopa kolme. Enkä ole nähnyt vielä yhtäkään vuokralaudan käyttäjää, jolla olisi ollut pyöräilykypärä päässä.

Palveluntarjoajia on puolisen tusinaa. Asiakkaaksi kirjaudutaan mobiililaitteella esimerkiksi puhelinnumeron perusteella ja ladataan halutun toimijan sovellus. Tämän jälkeen aletaan sovelluksen avulla etsiä lähinnä olevaa vapaata laitetta. Sen löydyttyä skannataan sähköpotkulaudan QR-koodi, joka avaa laitteen lukituksen. Tästä eteenpäin pääsee seuraamalla sovelluksen ohjeita.
Käytön päätyttyä lauta jätetään soveltuvaan paikkaan ja sovellukselle ilmoitetaan esimerkiksi ”End ride” tms.

Ilmaista käyttö ei ole, tyypillisesti kuukausipaketti maksaa 25-35 euroa sisältäen tietyn määrän minuutteja (250-600) ja/tai käyttökertojen rajoituksen per kuukausi, esimerkiksi 20 kertaa.
Yksityiskäyttöä ajatellen sähköskootterin liikennevakuutuksen perusvuosimaksu vaihtelee 130-320 euron välillä.
On hyvä muistaa, että sähköskootterilla tulee ajaa pyöräilysääntöjä noudattaen.