Kategoriat
BYD on uutisten mukaan noussut hiljattain maailman suurimmaksi sähkökäyttöisten ajoneuvojen valmistajaksi kasvuhakuisen strategian ja oman akkutuotannon myötä.
Neljä toimialuetta
BYD on kiinalaistaustainen, mutta monikansallisesti toimiva korkean teknologian yritys, joka ilmoituksensa mukaan on omistautunut paremman elämän luomiseen teknologiainnovaatioiden avulla.
BYD operoi neljällä toimialalla; autoteollisuus, elektroniikka, uudet energialähteet ja raideliikenneklusteri. BYD on paneutunut ladattavien akkujen kehittämiseen ja tuotantoon aina perustamisestaan vuodesta 1995 lähtien.
Autojen kehityksestä ja tuotannosta vastaa konsernin pääjohtajan Wang Chuan-fun (57) toimesta vuonna 2003 perustettu BYD Auto
Nykyisin BYD:stä on tullut yksi maailman johtavista kestävän kehityksen eturintamassa olevista globaaleista toimijoista, joka ilmoituksensa mukaan keskittyy tarjoamaan päästöttömiä tai mahdollisimman vähäpäästöisiä energiaratkaisuja. BYD vie tuotteitaan ja uusiutuvan energian ratkaisujaan yli seitsemäänkymmeneen maahan.
BYD on lyhenne englannin kielen sanoista Build Your Dreams, pelkistettynä rakenna unelmasi.
BYD-konsernin kotipaikka on Shenzhen sijaiten eteläisessä Kiinassa Hong Kongin pohjoispuolella.
Katseet kohti Eurooppaa
BYD:n ensimmäinen täysin sähköinen konseptiauto, sittemmin malli F3, esiteltiin vuonna 2004. Tuotanto käynnistyi seuraavana vuonna.
BYD:stä on tullut maailman suurin sähköisten ajoneuvojen valmistaja. Ilmoituksensa mukaan BYD on yksi ensimmäisistä alan toimijoista, joka on valmistanut yli miljoona sähkökäyttöistä henkilöautoa.
BYD avasi Euroopan toiminnot vuonna 1998. Kuluneen neljännesvuosisadan aikana BYD on Euroopassa suhteellisen tuntemattomasta kiinalaisfirmasta yhdeksi alan johtavista uusiutuvien energiaratkaisujen ja niitä hyödyntävien tuotteiden valmistajista. BYD:n mukaan sen pääasiallisena tavoitteena on tarjota eurooppalaisille asiakkaille päästöttömiä autoja, busseja, ladattavia akkuja, aurinkopaneeleja, energian varastointijärjestelmiä sekä uudistaa raideliikennettä ja vihreän siirtymän energiaratkaisuja kuin myös toimintoihin liittyviä jälkimarkkinapalveluita. Sähkökäyttöisten bussien valmistuksen BYD aloitti vuonna 2008. Yhtiön valmistamia sähköbusseja on käytössä Suomessakin.
Erään tiedon mukaan BYD valmisti vuoden 2023 viimeisellä neljänneksellä 526 000 akkusähkökäyttöistä autoa. Mediatiedoista päätelleen kyseessä oli ensimmäinen vuosineljännes, jolloin BYD:n valmistamien sähkökäyttöisten autojen myynti ylitti suuren yhdysvaltalaisen sähköautovalmistajan myyntivolyymin.
Joulukuussa 2023 BYD ilmoitti rakentavansa tuotantolaitoksen Unkariin.
LFP-akkuteknologia
BYD:n mukaan sen innovatiivinen Blade-akkuteknologia mahdollistaa uuden turvallisuustason ja suorituskyvyn ollen vuosien kehitystyön tulosta.
Akkuteknologia perustuu litium-rautafosfaattiakkuun (LiFePO4 tai LFP), jossa käytetään litiumrautafosfaattia katodimateriaalina. Blade-akkupaketti koostuu monista ohuista pitkänomaisista kennoista eikä siinä valmistajan mukaan käytetä kobolttia.
LFP-rautafosfaattiakku kestää tuhansia lataus-/purkausjaksoja. LFP-kennoteknologian kerrotan olevan perinteisiä litiumakkutekniikoita turvallisempaa. Koska BYD tuottaa akut, akkujen hallintajärjestelmät ja sähkömoottorit omatoimisesti, sen voisi kuvitella saavuttavan kustannusetuja moniin muihin valmistajiin verrattuna.
Sarja äärimmäisiä testejä
BYD:n mukaan Blade-akku on läpäissyt sarjan äärimmäisiä testejä, joiden testausprotokollat vahvistavat Blade-akun olevan yksi maailman turvallisimmista korkeajänniteakuista, jatkaa BYD.
BYD:iä lainaten Blade-akun tärkeimpiä ominaisuuksia ovat sen korkeiden lämpötilojen sietokyky, vähäinen lämmön luovuttaminen ja vähäinen lämmön kehittyminen.
Akun läpäisytestiä pidetään yhtenä toimivista tavoista testata lämpöominaisuuksia. Testin tarkoituksena on mallintaa akun sisäistä, potentiaalisesti vaarallista oikosulkua, joka voi johtua ulkoisten terävien metalliesineiden tunkeutumisesta akkuun esimerkiksi kolaritilanteessa.
BYD:n testitulosten mukaan sen Blade-akku selvitti testin ilman oikosulkua. Samalla akun pintalämpötila jäi varsin alhaiseksi, mikä ymmärrettävästi pienentää vaarallisen sähköpalon riskiä.
BYD-sähköautot Suomessa
Suomessa BYD-mallisto sisältää vain sähkökäyttöisiä autoja, mutta yhtiö valmistaa myös ladattavia hybridejä.
Edullisin BYD-sähköauto Dolphin, jonka korimalli on 5-ovinen, perinteinen monikäyttöauto ajanmukaisella muotoilulla. Dolphinin varustelun kerrotaan oleva vertailukelpoinen myös ADAS-järjestelmien osalta. Lisäksi vakiovarusteluun kuuluu myös lämpöpumppu,
Dolphin kiihtyy nollasta-sataan seitsemässä sekunnissa. WLTP:n mukaan mitattu yhdistetty ajomatka on 427 km, mutta kaupunkiajossa ilmoitetaan päästävän 559 km. Ajomoottorin voimavarat ovat 150 kW/310 Nm.
Dolphinin akku edustaa Blade LFP-teknologiaa. Akku, jonka painoksi ilmoitetaan 420 kg, omaa 60,4 kWh kapasiteetin. 11 kW tehoinen, 3-vaiheinen latauslaite on integroitu autoon.
BYD Atto3 on olemukseltaan puolestaan katumaasturimainen crossover, jonka WLTP-mittauksessa ilmoitetaan kuluttavan energiaa 16 kWh/100 km. Tekniikaltaan Atto 3 on samankaltainen kuin Dolphin saavuttaen 418 km toimintamatkan WLTP:n mukaisessa energiankulutusmittauksessa.
Kolmas Suomessa myytävä BYD-malli on neliovinen, mutta jossain määrin coupemaisen muotoilun omaava BYD Seal. Auton ilmoitetaan saavuttavan 570 km ajosuorite. Ilmoitettu akkukapasiteetti on 82,5 kWh. Seal-mallia on saatavana sekä taka- että nelivetoisena.
BYD Han 4X4 on kookas, nelivetoinen sedan oikeastaan varsin loisteliaalla varustelulla. Akkukapasiteetti on 85,4 kWh. Suuremman akkukapasiteetin myötä DC-pikalatausteho on nostettu tasolle 120 kW. WLTP:n mukaisesti mitattu toimintamatka yhdistelmäajoa on 521 km.
Viides BYD-malli on suurikokoinen, sangen kattavasti varusteltu 4X4-katumaasturi Tang SUV, joka on mahdollista saada myös 7-paikkaisena. Tang SUV:n toimintamatkaksi ilmoitetaan WLTP-mittaustavan mukaan 400 km. 640 V nimellisjännitteen kehittävän akun kapasiteetti ilmoitetaan lukemin 86,4 kWh. Kookkaan, auton lattian alle ja akseleiden väliin sijoitetun korkeajänniteakun massa on noin 615 kg.
Lisäksi BYD on tuomassa Suomeen uuden automallin, joka on saanut nimen Seal U. Kyseessä on auto, joka valmistajan omien sanojen mukaan on perhekeskeinen SUV.
BYD Suomi, Brand Store ja jälleenmyyjäverkosto
RSA on norjalaistaustainen autokauppatoimija, joka Norjassa tuo maahan Suzuki-autoja ja Isuzu pick-upeja sekä Maxus- ja BYD-sähköautoja. Norjan ja Suomen lisäksi RSA:lla on toimintaa muissakin Pohjoismaissa sekä Puolassa.
Yksityisomisteisena yrityksenä RSA on tuonut maahan ja omien sanojensa mukaan kehittänyt useita vahvoja brändejä Pohjoismaiden vaativille markkinoille. RSA:n historia ulottuu aina vuoteen 1936 saakka.
RSA:n ja BYD:n välisellä yhteistyöllä otetaan merkittävän stepin kohti ajoneuvoteollisuuden sähköistä tulevaisuutta. Täkäläisestä maahantuonnista käytetään operatiivista nimeä BYD Suomi.
BYD Suomella on Brand Store, joka sijaitsee kauppakeskuksen yhteydessä Espoon Tapiolassa.
BYD-henkilöautojen myynti tapahtuu valikoitujen jälleenmyyjien toimesta, joita on muun muassa Vantaalla ja Raisiossa sekä Porissa, Tampereella, Seinäjoella ja Vaasassa unohtamatta Jyväskylää, Kuopiota ja Mikkeliä. Maahantuojan (RSA Suomi) mukaan BYD-myynti-, palvelu- ja jälkimarkkinointiverkosto on kasvussa.