Kategoriat
Jos jollain, niin sähköautolla on voimakkaita kannattajia ja kiihkeitä vastustajia. Yleisin ja helpoin tapa torjua sähkön sopivuus omaan ajotarpeeseen on tokaista: ”Milläs me sitten mökille mentäisiin?” Päätin ottaa Hyundaita sarvista ja pakata perheen IONIQ Electriciin. Kohti Kutemajärveä!
Mennäänpä suoraan asiaan: sähkömoottorissa on todella hyvä hyötysuhde. Tämä tarkoittaa sitä, että käytettävissä olevasta energiamäärästä valtaosa pystytään hyödyntämään autossa renkaiden pyörittämiseen. Erilaiset akkutyypit kehittyvät jatkuvasti, mutta edelleen kovana haasteena on kuluttajaa houkuttelevan hinnan, painon, kapasiteetin ja koon kompromissin aikaansaaminen.
Tiesin jo ennen tätä koeajorupeamaa sähköautoiluun liittyvän käytännön haasteen: lataamisen vaivan. Itse latausjohdon käsittely ei ole hankalaa, kun siihen tottuu. Auton hankinnan lisäksi tarvitaan kuitenkin muutakin, tyypillisesti kotiparkkipaikalle kiinteästi asennettuna.
Oma lataus, ajomatkan takaus
Sähköä on Suomessa tarjolla helposti, jopa niin että auton voi ajaa lähelle suko-pistorasiaa. Sähköautoilu on toistaiseksi kaikkein järkevintä kaupunkien keskustoissa, joissa ajonopeudet ovat alhaisia ja päivittäiset ajomatkat verrattain lyhyitä. Jarrutusenergian talteenotto pääsee sykkivässä taajama-ajossa oikeuksiinsa, pidentäen merkittävästi pistokelatauskertojen välistä ajomatkaa. Mutta keskusta-alueilla edes hidas lataaminen ei olekaan lainkaan itsestään selvää.
Niinpä sähköautoilijalla tulee käytännössä olla takuuvarma paikka, jossa auton energiavarastoa voi täydentää tarvittaessa päivittäin. Erilaisten yleisten latauspaikkojen määrä kasvaa kyllä tasaisesti, mutta niilläkään lataaminen ei suinkaan ole nopeaa. Todellisella pikalatausasemalla Hyundain lataaminen tyhjästä 80 % varaustilaan vie noin tunnin, joka on melkoinen aikamäärä verrattuna polttomoottoriauton tankkaamiseen. Täytyy kuitenkin muistaa, että sähköauton ”tankkia” ei ajeta aina samaan tapaan tyhjäksi kuin perinteisemmillä ajokeilla, vaan sitä kannattaa ladata kun se on mahdollista.
Kotona tai työpaikalla sijaitseva laadukas, kiinteällä kaapelilla varustettu latauspaikka on käytännössä edellytys sujuvalle sähköautoilulle. Silloin matkanteko onnistuu lähes poikkeuksetta ongelmitta, niin että akku on hyvässä varaustilassa aina liikkeelle lähdettäessä.
Pitkän matkan kulkija
On tietenkin selvää, että huomattavan pitkille päivittäisille ajomatkoille sähköauto ei vielä sovi. Mutta miksi sen pitäisikään sopia? Jos perhe käy kaksi kertaa vuodessa Lapissa, ja muut ajot soveltuvat sähköautoiluun, täytyisikö auton täyttää noin 350 muutakin vuorokautta vuodesta noiden kahden viikon toimintamatkatarpeet? Lomareissuille on nykyään varsin helppoa vaikka vuokrata sopiva ajokki.
Me otimme viikkoa ennen juhannusta ”riskin”, ja lähdimme perheen kanssa taittamaan 275 kilometrin mökkimatkaa sähköautolla. Mieltä rauhoitti nettiosoite www.latauskartta.fi , josta näkyy todella selkeästi tehokkaiden latauspaikkojen sijainnit. Nyt kun olin ensimmäistä kertaa aidosti lähtökuopissa pidemmälle sähköajomatkalle, yllätyin latausverkoston kattavuudesta – emme me ilman sähköä reitillä jäisi, vaikka kaikkein pahimmassa tapauksessa joutuisimme vuoroamme odottelemaankin.
Liikkeellelähdön jälkeen huomasimme aika nopeasti, ettei latausmäärän suhteen kannata selvästi alle 300 kilometrin taipaleella stressata – edes kesänopeusrajoituksia noudattaen. Hyundain mittariston arvio jäljellä olevasta toimintamatkasta toimi erittäin loogisesti. Kapasiteetti riitti hyvin, ja perillä saimme tietysti hiljalleen ladattua akuston täyteen paluumatkaa varten. Liikkumisesta ei siis muodostunut mitään jännitysnäytelmää, emmekä me voi käyttää mökkeilyä tekosyyksi tällaisen sähköauton hankinnan esteenä. Auton sisätilatkin riittivät mainiosti, kun mukana oli nelihenkisen perheen normaalit viikonlopputavarat.
Ympäristö vai eurot edellä?
Sähköauto ei aiheuta ajon aikaisia päästöjä, joten luonnollisesti sähkön tuotantotapa ratkaisee hiilijalanjäljen kengänkoon ja päästöjen yleisen määrän. Kokonaisuutta ajatellen auton valmistukseen käytetty energia ja sen kierrätettävyys käyttöiän loppupäässä ratkaisevat lopputuloksen, kuten kaikissa muissakin autovaihtoehdoissa.
Mielestäni merkittävää on kuitenkin se, kuinka tehokkaasti auto hyödyntää käytettävissä olevaa energiamäärää. Tässä suhteessa sähköauto on korkean hyötysuhteensa ja jokaisen hidastustilanteen vaatiman jarrutusenergian tehokkaan talteenoton osalta erittäin vahvoilla.
Pieni energiankulutus johtaa tavallista matalampiin ajokuluihin. Koeajoni aikana Hyundai kulutti sähköä keskimäärin 11,5 kWh / 100 km, joka tarkoittaa kotona ladattaessa reilusti alle kaksi euroa / 100 km. Julkisilla latauspaikoilla lataaminen on usein minuuttiperusteista, jolloin kustannus voi olla auton vastaanottokyvystä riippuen moninkertainenkin. Toistaiseksi tarjolla on esimerkiksi myymälöiden yhteydessä myös ilmaisia latauspaikkoja, mutta tätä herkkua ei välttämättä ole tarjolla enää pitkään, ja jo nyt niille on ajoittain ruuhkaa.
Jos energiamäärän kulutusta verrataan polttomoottoriautoon, kuluttaa taloudellinenkin dieselauto (4,5 l / 100 km) noin neljä kertaa enemmän energiaa liikkumiseensa verrattuna koeajamaani sähköautoon. Toisinpäin ajatellen tavalliseen dieseltankkiin mahtuu energiaa noin 500 kWh, jonka varastoiminen nykyaikaiseen sähköautoakkuun vaatisi massaltaan noin 2 000 kg akuston. Onneksi sähkömoottorin hyötysuhde on niin hyvä!
Joillekin paras vaihtoehto
Sähköautoilu oli loppujen lopuksi odotusteni mukaista. Korkeampi hankintahinta (varusteineen noin 40 000 euroa), käytännössä noin 300 kilomerin toimintasäde ja huomattavan pitkä ”tankkausaika” asettavat esimerkiksi koeajetun Hyundain eriarvoiseen asemaan sisarmalleihinsa verrattuna. Toisaalta edelleen aika moni kuluttaja on valmis maksamaan kymmeniä prosentteja ylimääräistä saadakseen esimerkiksi tavallista sporttisemman suorituskyvyn autoonsa. Auton kaikkien ominaisuuksien arvoja ei siis voi eikä kannata laskea kylmästi Excelissä.
Rekisteröintitilastot kertovat selvästi, että sähköautoille löytyy Suomessakin enenevässä määrin ostajia ja käyttäjiä. Lataushybridissä puolestaan yhdistyvät polttomoottori – ja sähköautoilun edut hienosti, joten on luontevaa että ne ovat ottamassa vahvemman roolin lähivuosien autokaupassa.
Pelkällä sähköenergialla ajaminen on jo nyt joillekin autoilijoille paras ratkaisu. Lähitulevaisuuden yhteiskunnallisilla ratkaisuilla saattaa olla erittäin merkittävä rooli eri voimanlähteiden markkinaosuuksille. Esimerkiksi äskettäin julkistetut hankintatuet Saksassa nostanevat sähköautojen volyymeja siellä paljon.
ILMAISEKSI LADATTAVASTA SATL:N SÄHKÖAUTO-OPPAASTA SAAT VASTAUKSIA TYYPILLISIMPIIN AIHEPIIRIN KYSYMYKSIIN. LATAA TÄSTÄ!
Ajankohtaisessa Sähköautot ja latausjärjestelmät -kirjassa käsitellään erityisesti latausjärjestelmien järkevää toteutusta. Tutustu tästä ja tilaa!