Kategoriat
Vuoden 2016 yhdeksäs Suomen Autolehti ilmestyy marraskuun alussa. Sen teemana on Frankfurtissa järjestetyt Automechanika-messut, josta asiaa on yli 30 sivua. Sen ansiosta lehdellä on tällä kertaa paksuutta 116 sivun verran.
Lehdessä muun muassa seuraavaa:
- Teemaan liittyen:
- Korjaamolaitteissa ykkösteeman paikan otti autojen turvalaitteiden käyttämien kameroiden ja tutkien kalibrointi ja suuntaaminen. Ilmastointihuollon muutoksessa ollaan myös valmiina.
- Hydraulinen tasauslukitus suuntausnostimissa sekä matalalattiabusseille kehitetyt ratkaisut jäävät mieleen kierroksella nostimien pariin.
- 3D-suunatustekniikka sai uuden kätevän sovelluksen. Perustöihin on tarjolla vankkoja laitteita. Rengastrukki nostaa varastomiehen korkeuksiin.
- Kasvavalla digitalisaatiolla on merkittävä rooli autoalan kehityksen muovaamisessa. Varaosien myynnissä sekä ajoneuvojen korjaamisessa vaikuttavat jo uudet asenteet ja olettamukset. Lisäksi varaosien valmistajat pyrkivät laajentamaan tarjontaansa.
- Koritekniikan ja työvälineiden kehittyminen etenee tasaisen varmaa tahtia. Työkaluista pyritään tekemään yhä helpompikäyttöisiä.
- Pariisin autonäyttelyssä haluttiin viestiä, että sähkökäyttöisten autojen toimintamatkat ovat selkeästi nousseet. Lähestymme aikaa, jossa Opel Ampera-e tai Renault ZOE voisi olla perheen ainoa auto.
- Muuttuvapuristeinen moottori alentaa polttoaineen kulutusta erityisesti moottorin osakuormituksella. Kiihdytyksessä sylinteriin voidaan ahtaa reilusti ilmaa ilman pelkoa nakutuksesta. Esittelyssä on Nissanin näkemys toteutustavasta.
- Kilpailu korjaamomarkkinoilla on kiristynyt entisestään, kun uusien autojen myynti on pysynyt matalalla viime vuosina. Korjaamon on kuitenkin erottauduttava massasta, että asema markkinoilla saadaan varmistettua. Yksi tapa hakea kilpailuetua on kasvaa ja laajentaa palvelutarjontaa.
- Autoinsinöörien maailmanjärjestön FISITA:n Etelä-Koreassa järjestetyn kongressin päällimmäisenä viestinä oli autoalan valmistautuminen liikkumisen uuteen aikakauteen.
- Moottoritekniikkaa: Ford Ecoblue 2.0 TDCI. Fordin kaksilitrainen Ecoblue-dieselmoottori on suunniteltu puhtaalta pöydältä. Sen toteutuksessa on kiinnitetty erityishuomiota päästöasioihin, käyntiääneen, suoritusarvoihin ja ylläpitokustannuksiin.
- Laitekatsauksessa ovat esillä automaattiset ilmastointihuoltolaitteet.
Suomen Autolehden sähköinen näköisversio arkistoineen on vielä pois käytöstä toimittajan vaihdoksen vuoksi. Tämän hetken tiedon mukaan se pitäisi olla taas käytettävissä marraskuun toisen viikon lopulla. Asiasta tiedotetaan erikseen, kun näköisversio on käytettävissä.
“