Kategoriat
Marraskuun alussa ilmestyy Suomen Autolehden historian laajin, peräti 128-sivuinen lukupaketti. Erityisteemana on Saksassa Frankfurtissa syyskuussa pidetyt Automechanika-messut, josta on yli 50 sivun mittainen suurkatselmus.
Lehdessä muun muassa seuraavaa:
- Automechanika-messujen yhteenveto
o Korjaamolaitteet
o Varaosat, lisävarusteet ja tarvikkeet
o Korikorjaus
o Korjausmaalaus
- Katsaus kevyttä kalustoa esitelleeseen Pariisin autonäyttelyyn. Sen anti kuvaili tänä vuonna hyvin kohdekaupunkia: monipuolinen, värikäs ja osin yllättäväkin. Merkittävimmät uutuudet keskittyivät pikkuautoihin, ja on helppo ennustaa luokan myynnin kasvavan ensi vuonna huomattavan tarjonnan myötä.
- Hyötyajoneuvomessuilla Hannoverissa oli esillä uutta tekniikkaa tehokkuuden parantamiseen ja kulutuksen pienentämiseen. Lisäksi älyä on tulossa lisää raskaaseen kalustoon, mikä tarkoittaa muun muassa kuljettajia avustavia järjestelmiä ja ennen pitkää autonomisesti ajavia ajoneuvoja.
- Autoalan vuosimarkkinat 2015 -seminaarissa ei maalailtu ruusuista kuvaa Suomen autoalan nykytilasta. Uusien autojen myynti ei vedä eikä huolto- ja korjaustoiminnankaan tilanne näytä hyvältä.
- Läpiluotauksessa uusi takamoottorinen Renault Twingo. Autossa on sisätilat maksimoitu ja ulkomitat minimoitu.
- Raskas kalusto saa liikkua laillisesti melko huonoilla renkailla läpi vuoden. Tieliikennelain kokonaisuudistuksen yhteydessä rengasalan tekninen foorumi ehdottaa lainsäädäntöön tiukemmat määräykset talviaikaan käytettäville renkaille.
- Ajovaloissa käytetään edelleen kolmea eri poltintekniikkaa: halogeenia, kaasupurkausta ja uusimpana lediä. Kaksi viimeistä pyrkii valtaamaan alaa, mutta H-sarjan polttimoiden tekniikka on osoittautunut pitkäikäiseksi.
- Laitekatsauksessa ovat esiteltynä infrapunakuivaimet.
- Moottoritekniikkaa: Chrysler Hemi Apache V8 6,4 L. Uusin versio legendaarisesta Hemi-moottorista henkii vuosikymmenten muskeliautoperinteitä, mutta nykyajallekin on tehty pieniä myönnytyksiä.
Suomen Autolehden sähköinen näköisversio ilmestyy myös 3.11.2014. Sitä pääsee lukemaan kirjautumalla SATL:n extranettiin osoitteessa http://satl.ankkuri.info/login/.
“