Kategoriat
Vuoden kahdeksas Suomen Autolehti 8/2021 ilmestyy lokakuun alussa. Lehdellä on mittaa tällä kertaa 84 sivua.
Lehdessä on muun muassa seuraavaa:
- Kyse ei ole pelkästään polttoaineen kulutuksesta, ajotavalla vaikutus myös haitallisiin päästöihin. Selkeä korrelaation on osoitettu VTT:n tekemässä tutkimuksessa: oikealla ajotavalla voi polttoaineen säästön lisäksi vähentää haitallisia pakokaasupäästöjä.
- FISITA:n maailmankongressi toteutettiin virtuaalisesti, viesti poliittisille päättäjille: tekniikkaneutraalius välttämätöntä. Autojen tuotekehitys kaipaa päästötavoitteisiin tekniikkaneutraalia säätelyä. Vaikka se saataisiin, tavoitteet luovat suunnittelijoille kovia paineita. Euro 7 päästönormi luo tullessaan voimaan tiukan viitekehyksen tulevaisuuden voimalinjalle.
- IAA Mobility, uuden ajan autonäyttely. Frankfurtista Müncheniin muuttanut IAA keskittyi uusien automallien sijaa liikkuvuuteen.
- Kerätyn datan hyödyntäminen yleistyy, älykästä raskasta kalustoa. Kuljettajaa avustavien järjestelmien ja ajosuoritteesta kerätyn datan hyödyntämisen mielekkyys korostuu, kun ajoneuvojen massat ja ajosuoritteet ovat merkittävän suuria.
- Autokorjaamot ja työturvallisuus – monimutkainen kokonaisuus: hyvä taso, mutta parannettavaa löytyy. Autoalan työturvallisuudesta puhuttaessa keskusteluun nousevat tavallisesti sähköautot ja SFS6002. Työturvallisuus on kuitenkin laaja kokonaisuus, jossa sähkötyöturvallisuus ei ole mikään erillinen saareke.
- Laajentaminen toi lisää mahdollisuuksia, joustavaa merkkikorjausta. Vuosien saatossa syntyneet asiakassuhteet antavat Muuralan Autohuolto Oy:n liiketoiminnalle hyvän perustan. Silloin myös toiminnan kehittämiseen on parempi mahdollisuus.
- Leipä tulee korjaamomyynnistä, ammattitaito ratkaisee varaosakaupassa. Loimaan Autovaraosa Oy on vastannut autoja korjaavien asiakkaiden tarpeisiin jo 1970-luvulta saakka. Varaosakaupan murroksesta yritys on selvinnyt hyvin rakentamalla toimivat kauppasuhteet seudun autokorjaamojen kanssa.
- Moottoritekniikkaa: Stellantis EP6 Hybrid, pitkän tien kulkija. Ranskalainen kestomenestyjä, turboahdettu 1,6-litrainen EP6-moottori on sovitettu osaksi hybridivoimalinjaa.
- Laitekatsauksessa esillä ovat korkeapainepesurit.
Lehden sähköinen näköisversio on myös luettavissa 4.10. Se sekä aiemmin numerosta 1/2014 lähtien ilmestyneet lehdet ovat luettavissa omilla henkilökohtaisilla tunnuksilla SATL-portaalista osoitteessa www.satl.fi. Kirjautuminen tapahtuu sivun ylälaidassa olevan ”Kirjaudu sisään” -linkin kautta jäsenen extranet tunnuksilla (jäsennumero ja salasana). Voit määrittää järjestelmän muistamaan salasanasi, jolloin uusia kirjautumisia ei vastaisuudessa kyseisellä päätelaitteella tarvita. Lehteä pääset lukemaan kirjautumisen jälkeen ”Sähköinen Suomen Autolehti”-nappia painamalla.
Jos tunnus ja/tai salasana on hukassa, voi sen tilata osoitteesta info@satl.fi.