Kategoriat
Vuoden 2019 kahdeksas Suomen Autolehti 8/2019 ilmestyy lokakuun alussa. Lehdellä on mittaa tällä kertaa 96 sivua. Teemana tällä kertaa on maa- ja biokaasun käyttö liikennepolttoaineena.
Lehdessä on muun muassa seuraavaa:
- Teemaan liittyen:
- Kaasuautoilu nosteessa Suomessakin. Kaasuautot ovat olleet hieman sivuraiteilla käyttövoimakeskusteluissa. Nyt niiden kysyntä on kuitenkin kääntynyt kovaan kasvuun.
- Metaani – viimeinen askel ennen vetyä. Biokaasun käyttäminen maaöljystä jalostettujen polttoaineiden sijasta on potentiaalinen tapa vähentää merkittävästi liikenteen tuottamia hiilidioksidipäästöjä.
- Kaasua raskaaseen kalustoon. Maakaasun nesteyttäminen tiivistää mukaan saatavan energiamäärän niin suureksi, että myös raskas kalusto pystyy hyödyntämään kaasupolttoainetta yhä joustavammin.
- Auton tekninen avaus: Mazda 3. Mazdan tapana on ollut toimia autoalan muotivirtauksista välittämättä ja se pitää sitkeästi kiinni valitsemastaan tiestä. Myös uudessa Mazda 3:ssa on ratkaisuja, jotka on tehty omalla tyylillä.
- 68. Frankfurtin IAA-autonäyttely. Saksalaiset premiummerkit järjestivät uutuuksien ilotulituksen, jota muut tukivat. Muualta tulleille jätettiin statistin rooli ja yli puolet valmistajista jätti Frankfurtin kokonaan väliin. EU:n päästömääräykset sanelivat näyttelyn annin.
- Kevyen kaluston jarrudynamometrit syynissä, huomio teloihin. Erityisesti raskas katsastuskäyttö kuluttaa jarrudynamometrien teloja. Kunnostus on mahdollista, mutta paljon toimitaan EU-direktiivin vastaisesti.
- Perinteisiä käsivaihteistoja kehitetään, grammakaupalla CO2-säästöä. Automaattivaihteistot yleistyvät, mutta myös perinteinen käsivalintainen vaihteisto kehittyy. Volkswagenin uusi MQ281-käsivaihteisto on tarkoitettu poikittaismoottorilla varustettuihin etuvetoisiin autoihin.
- Moottoritekniikkaa lehden teemaan liittyen: VW 1,5 TSI EA211 Evo CNG. VW-konserni on uudistanut keskikokoisen kaasumoottorinsa. Monen muun pienemmän hienosäädön ohella moottori sai muuttuvageometrisen turboahtimen.
- Laitekatsauksessa esillä ovat edulliset diagnoositesterit.
Suomen Autolehden sähköinen näköisversio ilmestyy myös 1.10.2019. Lehden arkisto on luettavissa numerosta 1/2014 alkaen. Lehden näköisversion pääsevät lukemaan paperilehden saavat SATL:n henkilöjäsenet kirjautumalla omilla tunnuksilla SATL:n extranettiin osoitteessa https://rekisteri.sebacon.fi. Asiakastunnus on: satl