Kategoriat
Suomen Autolehden seuraava numero ilmestyy kesätauon jälkeen syyskuun alkupäivinä. Sen toteuttamisesta on vastannut uusi päätoimittaja.
Lehdellä on mittaa tällä kertaa 80 sivua.
Suomen Autolehdessä 7/2022 on mm. seuraavaa sisältöä:
- Han-Car Oy: kesäkaupungin korjaamoyrittäjä sai uusia asiakkaita etätöiden lisääntyessä
- Juha Rinta-Jouppi jatkaa suvun bisnestä: ketterää autokauppaa
- Autoliikkeiden tilauskanta on nyt jopa kolminkertainen
- MM-tason ralliautot viimeistellään kilpailua simuloivissa olosuhteissa
- Koukkupaja: saksalainen emoyhtiö tarjoaa taustatukea
- Jakkaralla tänään: Matti Pörhö
- Suomen autokaupan ensimmäinen vuosipuolisko (1-6/2022)
- Nissan Qashqai: sarjahybriditekniikalla takaisin kärkikahinoihin
- Omavaraista tuoteosaamista Wille-työkoneissa
- Suomalaisosaaja paikalla sähköautokonferenssissa Yhdysvalloissa
- Asiakaspalvelu: hyvät tulokset vaativat sitoutumista
- Pohjoismaiset linja-autovalmistajat aktiivisina
- Koeajossa Fiat 500e ja Kia Niro
- Henkilökuvassa automyyjä Elina Pekonen
- Laitekatsauksessa edulliset diagnoositesterit
Suomen Autolehti ja Autotieto Oy uusiutuu
Mediamaailma monikanavaistuu kiihtyvällä tahdilla, ja ihmiset käyttävät yhä enemmän aikaa erilaisten päätelaitteiden äärellä. Ilmiö on ollut vallalla jo vuosia. Myös yksi SATL:n tärkeimmistä jäseneduista, Suomen Autolehti, on näiden haasteiden edessä. Monesta muusta aikakauslehdestä poiketen sen tilaajat haluavat kuitenkin edelleen lukea lehden sisältöä painetulta paperilta. Siksi Suomen Autolehti säilyy ilmestymistiheydeltään ja kooltaan totutun kaltaisena lähivuodet. Suomen Autolehden päivitettyyn strategiaan on nostettu tueksi myös monikanavaisuuden tuomat tukimahdollisuudet.
Autotieto Oy hallituksen puheenjohtaja Kari Kaihonen: “Lehti on tuotettu SATL:n jäsenyhdistysten henkilöjäsenille sekä AKL:n jäsenyrityksille, unohtamatta kuitenkaan muita autoalalla työskenteleviä lehden suoria tilaajia, joita heitäkin on yli 600. Lehtihän on kaikkien vapaasti tilattavissa. Tuotot lehden kustantamiseen on saatu pääosin mainosmyynnistä. Printtilehtien rinnalle ovat mainoskanaviksi nousseet erilaiset digitaaliset kanavat ja markkinointieurot jakautuvat nykyisin useaan eri kanavaan. Jo nyt on nähtävissä monien medioiden osalta digimainoseurojen ylittäneen selvästi perinteisen printtimainostulojen määrän.”
Autotieto Oy:n hallituksen varapuheenjohtaja, AKL:n toimitusjohtaja Pekka Rissa: “Molemmat omistajat ovat sitoutuneet kehittämään lehteä ja Autotieto Oy:n palveluita vastaamaan tulevaisuuden tarpeita. Kehitystoiminnan ja Suomen Autolehden printtilehden tulevaisuuden kannalta on erittäin tärkeää, että mainosmyynnin tuotot säilyvät. Tämä kuitenkin edellyttää, että pystymme jatkossa tarjoamaan niitä markkinoinnin kanavia, joita media-asiakkaammekin käyttävät.”
Muutokset ympäröivässä maailmassa muuttavat printtilehtien ja mediamyynnin toimintaympäristöä nopealla tempolla. Yrityksen strategiassa tähän vastataan tarkkaan harkitusti, mutta nopeasti. Toteutettu kehitystyö on Autotieto Oy:n ja lehden elinehto. Autotiedon digitaalisia palveluita ja markkinointikanavia vahvistetaan, jotta niistä kasvaa toinen tukijalka printtilehden rinnalle. Lehden kotisivuja uudistetaan parhaillaan ja jo aiemmin avattu autoalanpalvelut.fi -sivusto liitetään niihin yhdeksi kokonaisuudeksi.
Uusi päätoimittaja
Suomen Autolehdellä on numerosta 7/22 lähtien uusi päätoimittaja, Kalle Kalaja. Henkilövaihdos liittyy julkaisutoiminnasta vastaavan Autotieto Oy:n uudistuneeseen strategiaan. Vahva näkyvyys sekä nettisivuilla että sosiaalisessa mediassa takaa sen, että Suomen Autolehdellä on jatkossa riittävää huomioarvoa ihmisten hyödyntämässä monikanavaisessa mediamaailmassa, jota erityisesti mainostajat arvostavat.
“Otin päätoimittajuuden vastaan positiivisena haasteena. Painetun lehtemme kehitystyö jatkuu edelleen määrätietoisin askelin, mutta erityisesti sähköisen median puolella otamme jatkossa isompia harppauksia asiantuntija-asemamme vahvistamiseksi. Helposti omaksuttavan autoalan laatusisällön tulee videoineen puhutella nykyistä lukijakuntaa laajempaa yleisöä. Tavoitteiden toteuttamiseen liittyy myös julkaisutoiminnan taloudellisen kannattavuuden varmistaminen”, kertoo Kalle Kalaja, joka on myös Autotieto Oy:n toimitusjohtaja. Suomen Autolehteä tuottavan osakeyhtiön, Autotieto Oy:n omistavat SATL ja Autoalan Keskusliitto ry (AKL).