Kategoriat
Vuoden 2019 kuudennella Suomen Autolehdellä on mittaa tällä kertaa 92 sivua. Sitä seuraava lehti ilmestyy kesätauon jälkeen syyskuun alussa.
Lehdessä muun muassa seuraavaa:
- Auton tekninen avaus: Honda CR-V Hybrid. Hondan iso katumaasturi liikkuu suurimman osan ajasta sähkömoottorin voimin bensiinimoottorin ladatessa akkuja. Suoraa yhteyttä polttomoottorin ja pyörien välillä käytetään ainoastaan tasaisessa moottoritieajossa.
- Virtaa vauhdissa. Ruotsissa maanteillä on testauksessa kaksi erilaista sähkötietekniikkaa, ja kahdelle muulle on annettu lupa koeasennukseen. Hankkeiden avulla Ruotsin Liikennevirasto kerää tietoa sähköteiden mahdollisuuksista.
- Sähkömoottori automaatin sisään. Mercedes-Benzin kolmannen sukupolven plug-in-hybriditeknologia tarjotaan usean mallin ja moottorin yhteydessä – nyt myös dieselinä. Automaattivaihteiston alkupäähän lisätty tehokas sähkömoottori on saatu mahtumaan pieneen tilaan.
- Järkeviä voiteluainevalintoja harrasteautoihin, öljymyytit elävät sitkeinä. Harrasteajoneuvojen öljyvalintaa ohjaa varsin usein enemmän tunne kuin tekninen tarkoituksenmukaisuus. Vanhempien ajopelien öljyvalintoihin liittyy paljon harhakäsityksiä.
- Kamera paljastaa kuorma-auton katvealueet, tekniikka lisää turvallisuutta. Useimpien kolarien takaa löytyy jonkun osallisen havaintovirhe. Uusi turvatekniikka parantaa muun muassa kuorma-autojen ja yhdistelmien lähialueiden havainnointia.
- 119. New Yorkin autonäyttely, epävarmuus jatkuu. Vuosi sitten tummat pilvet olivat kohonneet Yhdysvaltojen autoteollisuuden ja -myynnin taivaalle, eivätkä ne ole sieltä minnekään kadonneet. Rekisteröinnit ovat laskusuunnassa ja vakavia lamaannuttavia uhkia on useampia. Siitä huolimatta uusilla malleilla yritetään pitää markkinoita hyvässä kunnossa.
- Kuljetus-Logistiikassa autot olivat näyttävästi esillä. Kuorma- ja pakettiautoasiakkaat pääsivät näkemään kattavan läpileikkauksen autokauppiaiden tarjontaan kuljetusalan suurtapahtumassa toukokuussa.
- Moottoritekniikkaa: KTM LC8c. KTM on tunnettu V-moottoreistaan. Uuden 799 kuutiosenttimetrin moottorin sylinterit ovat rivissä, mutta kampikoneiston avulla V-tyylin tunnelmasta on jotakin jäljellä.
- Laitekatsauksessa esillä ovat kevyen kaluston penkkitasapainotuskoneet.
Suomen Autolehden sähköinen näköisversio ilmestyy myös 3.6.2019. Lehden arkisto on luettavissa numerosta 1/2014 alkaen. Lehden pääsee lukemaan kirjautumalla omilla tunnuksilla SATL:n extranettiin osoitteessa https://rekisteri.sebacon.fi. Asiakastunnus on: satl