Kategoriat
Vuoden 2016 kuudes Suomen Autolehti ilmestyy kesäkuun alussa. Ennen kesätaukoa ilmestyvällä lehdellä on tällä kertaa paksuutta 84 sivun verran. Seuraava lehti ilmestyy syyskuun alussa.
Lehdessä muun muassa seuraavaa:
- Viimeisimmän koritekniikan mukaisen auton korivaurion korjaus alkaa vaurioanalyysillä. Sen avulla selvitetään korjauksen laajuus ja valitaan oikeat työmenetelmät. Osa asioista varmistuu vasta purkuvaiheessa. Esimerkkinä Volvo XC90.
- Multimateriaalitekniikka eli useiden eri materiaalien käyttö autojen korirakenteissa monipuolistuu. Viimeisimpien erikoisterästen kanssa otetaan käyttöön uusia alumiini- ja hiilikuitumateriaaleja. Tässä BMW:n 7-sarja ja Audi Q7 näyttävät suuntaa.
- Väylätekniikka on murroksessa. Perinteinen CAN-väylätekniikka on liian rajoittunut nykyautojen vaatiman tietomäärän siirtämiseen. Ratkaisu on domain-pohjainen verkkorakenne, jossa laskentaa keskitetään ja ohjainlaitteiden määrä vähenee.
- Suunnittelupöydältä sorviin ja käyntikuntoiseksi. Kun nuori insinöörioppilas on osaava ja lisäksi kädentaitoinen – tässä tapauksessa koneistustaitoinen – jälki on hämmästyttävää: oma moottori.
- Nelivetojärjestelmät parantavat autojen etenemiskykyä. Etu tosin saavutetaan yleensä polttoainetalouden kustannuksella. Audin uusi neliverojärjestelmä minimoi voimansiirtohäviöt ja parantaa polttoainetaloutta.
- Valtakunnallinen Taitaja2016-kilpailu huipentui tänä vuonna Seinäjoella. Autoalan loppukilpailussa taidoistaan mitteli 19 kilpailijaa.
- Ergonomia osaksi rengastöitä: oikeat nostotekniikat ja paremmat työvälineet. Erityisesti sesonkien aikana painavien renkaiden kanssa työskenneltäessä työskentelytavoilla ja -välineillä on suuri merkitys.
- Kiinan automyynnissä ylitetään tänä vuonna 25 miljoonan raja. Autokauppa ei kuitenkaan kasva enää entisellä vauhdilla ja valmistajien ongelmana on ylikapasiteetti. Se saattaa kääntää kiinalaisten katseet vientimarkkinoille.
- Vehon tähtihanke nousi Vantaalle. Lasipalatsien aika ei ole autokaupassa kokonaan ohi. Tiukan talouden aika pitää autokaupan yhä varpaillaan, mutta uskallusta isoihin investointeihin löytyy.
- Moottoritekniikkaa: Porsche MDC.HA ja MDC.KA. Porsche 911 Carrera- ja Carrera S -mallit varustetaan nykyisin ahdetulla kolmelitraisella bokserimoottorilla. Ahtopaineen muodostaa kaksi hukkaportilla varustettua turboahdinta.
- Laitekatsauksessa ovat esillä kevyen kaluston testausradat.
Suomen Autolehden sähköinen näköisversio ilmestyy myös 1.6.2016. Sitä pääsee lukemaan kirjautumalla SATL:n extranettiin osoitteessa http://satl.ankkuri.info/login/.
“