Kategoriat
Vuoden 2016 viides Suomen Autolehti ilmestyy toukokuun alussa. Raskaan kaluston teeman myötä lehdellä on tällä kertaa paksuutta 96 sivun verran.
Lehdessä muun muassa seuraavaa:
- Teemaan liittyen:
- MAN parantaa asemiaan.
- Scanialla vaihtoautot keskitetään omiin myymälöihin.
- Daimler Trucks investoi 500 miljoonaa euroa telematiikkaratkaisujen kehittämiseen, kehityskohteena muun muassa polttoainetta säästävä automatisoitu saattueajo.
- Motoral panostaa raskaaseen varaosaan.
- Katsastukset on eriytetty, joten pelkkää raskastakin kalustoa voi katsastaa.
- Bussikorjaamolla on laaja asiakaskunta.
- Polttoainetalous ja päästöt ohjaavat raskaisiin moottoreihin entistä juoksevampia öljyjä.
- Auton tekninen avaus myös teemanumeroon liittyen: jakelukuorma-auto Iveco Eurocargo. Sen suunnittelun perustana on ollut markkinaosuuden säilyttäminen sekä samalla hyötykuorman, kestävyyden, elinkaarikustannusten ja muokattavuuden eteenpäin kehittäminen.
- Suomalaiset automuotoilijat ovat maailmalla arvostettuja. Moni on ponnistanut töihin isojen autovalmistajien muotoiluosastoille Lahden ammattikorkeakoulun muotoiluinstituutista, jossa ajoneuvomuotoilulle on oma koulutuslinja. Automuotoilun saloja esiteltiin Turun AutoSaloon-messuilla.
- Katsaus New Yorkin autonäyttelystä. Yhdysvalloissa autokauppa kukoistaa rekisteröintimäärien noustua noin 17,5 miljoonaan. Moni valmistaja ylsi viime vuonna uuteen myyntiennätykseen.
- Geneven autonäyttelyn unelma-autot.
- Romutuspalkkiokokeilun tuloksia: se kasvatti vähäpäästöisten autojen kysyntää ja lisäsi valtion verotuloja.
- Oikeanlaisen henkilöstön rekrytointi ei ole yksinkertaista. Kansainvälinen maalivalmistaja lanseerasi osaajien löytämiskesi harjoitteluohjelman, johon on nyt saatu suomalaisväriä.
- Moottoritekniikkaa: Scania OC09 102 340. Scanian raskaan kaluston kaasumoottorissa on dieselistä tuttu runko. Palaminen tapahtuu ottoprosessissa, mutta hyötysuhde on silti hyvä.
- Laitekatsauksessa ovat esillä korkeapainepesurit.
Suomen Autolehden sähköinen näköisversio ilmestyy myös 2.5.2016. Sitä pääsee lukemaan kirjautumalla SATL:n extranettiin osoitteessa http://satl.ankkuri.info/login/.
“