Kategoriat
Vuoden 2019 kolmas Suomen Autolehti 3/2019 ilmestyy maaliskuun alussa. Lehdellä on mittaa tällä kertaa 80 sivua.
Lehdessä muun muassa seuraavaa:
- Pakokaasujen kierrättäminen pienentää hapen osuutta ilma-polttoaineseoksessa. Haitallisia typpioksideja syntyy korkeissa lämpötiloissa, joten egr-järjestelmät ovat tehokas keino niiden vähentämiseen.
- Sähköinen voimalinja yhdessä paketissa, joustava modulaarinen rakenne. Autoilun sähköistämisen tarve on kasvanut nopeasti. Yhä useampi komponenttivalmistaja tuo tarjolle kokonaisia sähköisiä akseleita. Valmis ratkaisu nopeuttaa uusien hybridi- ja täyssähkömallien kehitystyötä.
- Riippumaton korjaamo hyötyy vahvasta tukiverkostosta, yhteistyön merkitys kasvaa. Riippumattomalla korjaamolla tiedon ja osaamisen hallinta ovat avainasemassa. Atoy Autohuolto -ketjun aseina ovat tiivis tukiverkosto sekä tukkumyyjän varaosajärjestelmien ympärille rakennettu kattava verkkopohjainen korjaamotyökalu.
- Merkkikorjaamo laajensi automyyntiin, tilaisuus teki autokauppiaan. Riihimäkeläisen korjaamoyrittäjän haaveista tuli totta viime syksynä, kun yritystoimintaa päästiin laajentamaan uusien autojen myyntiin.
- Koneenkorjausta voi harjoitella virtuaalitodellisuudessa. Digitaaliset palvelut tuovat kuljettajien ja korjaamohenkilöstön koulutukseen uusia työkaluja. Virtuaalisovellusten avulla voidaan saada myös vikadiagnoosien tekoon tehokkuutta ja täsmällisyyttä.
- Kaiken tietotekniikan ja virtuaalisuuden aikana savimalli pitää pintansa automuotoilussa. Muotojen hahmotuttua alkaa insinöörien haastava työ kohti tuotantokelpoista automallia.
- Rakenteet väsyvät vaihtelevan kuormituksen johdosta. Jäljellä oleva kestoikä saadaan tietoon venymätarkastelun avulla. Vuosikymmenien työn jälkeen tämä on mahdollista.
- Moottoritekniikkaa: Mercedes-AMG M 177. Lepuutuksella tai ilman. Mercedes-Benzin omistama, suorituskykyisiin autoihin erikoistunut Mercedes-AMG käyttää ahdettua V8-moottoria muun muassa C-sarjan mallissaan.
- Laitekatsauksessa esillä ovat 3D-pyöränsuuntauslaitteet.