Kategoriat
Vuoden 2017 toinen Autolehti ilmestyy helmikuun alussa. Lehdellä on tällä kertaa paksuutta 80 sivun verran.
Lehdessä muun muassa seuraavaa:
- Auton tekninen avaus: BMW 5 -sarja, modernisoitu versio. BMW:n 5-sarjan seitsemäs painos näyttää ensisilmäyksellä säilyneen lähes ennallaan. Pintaa syvemmällä piilee kuitenkin edeltäjäänsä kevyempi, taloudellisempi sekä teknologisesti kehittyneempi mallisukupolvi.
- Sähköturvallisuuslaki muuttui vuoden alussa, ei enää pätevyystodistuksia. Uuden sähköturvallisuuslain myötä sähköautojen korjaustöissä ei enää vaadita sähkötöiden johtajaa eikä asentajien työkokemusvuosia lasketa. Työn suorittajan on kuitenkin perehdyttävä sähkön vaaroihin ja kyseisen ajoneuvomallin sähköjärjestelmään.
- Nissanilta sarjahybridi. Nissanin Leaf-sähköauton jalanjäljissä seuraa sarjahybriditekniikka, jossa energia tankataan sähkön sijaan nestemäisessä muodossa. e-Power yhdistää perinteisen polttoaineiden huolettomuuden, sähköauton ajo-ominaisuudet ja merkittävän polttoainetalouden.
- Moottoriöljyt monien vaatimusten ristipaineessa, viskositeetit ovat matalalla. Päästöjen alentaminen ohjaa moottoritekniikan kehitystä. Tämä heijastuu myös moottoriöljyn valintaan. Autonvalmistajat asettavat yhä kiihtyvällä tahdilla omia erityisvaatimuksia öljyille. Korjaamolla on syytä olla tarkkana oikean öljyn valinnassa.
- Jälkimarkkinoiden tulevaisuudennäkymiä, kehity tai kuihdu pois. Digitalisaatio sekä liikkumisen ja asiakkaiden käyttäytymisen muuttuminen mullistaa autoalan jälkimarkkinoita. Alalle tulee uusia pelureita, mutta myös vanhat avaavat uusia näkökulmia ansaintalogiikoihin.
- Henkilöautokaupan vuosi 2016: Tyyntä myrskyn edellä. Viime vuonna autoalalla sujui varsin hyvin. Henkilöautoja rekisteröitiin melkein kymmenen prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Pakettiautoissa vauhti oli vielä rajumpi. Vuosi päättyi kuitenkin epävarmuuteen.
- Kuorma-automarkkinoilla koettiin viime vuonna iloinen yllätys, kun myyntiennusteita saatiin nostaa ylöspäin. Pienet merkit olivat hyvässä vauhdissa ja kasvua oli läpi toimialojen.
- Moottoritekniikkaa: Ferrari F 154 TwinTurbo V8. Ferrarin 3,9-litainen, kahdella turboahtimella terästetty V8-moottori tarjoaa hurjan suorituskyvyn. Vääntömomenttia on niin paljon, että sitä pitää alemmilla vaihteilla rajata.
- Laitekatsauksessa ovat esillä kevyen kaluston renkaanvaihtokoneet.
Suomen Autolehden sähköinen näköisversio ilmestyy myös 1.2.2017. Lehden arkisto on tosin vielä vajavainen, täydellisenä viimeiset pari vuotta. Lehden pääsee lukemaan kirjautumalla SATL:n extranettiin osoitteessa http://satl.ankkuri.info/login/.
“