Kategoriat
SATL – mukana digiajassa.
Tervehdys kaikille. Nimeni on Tomi Virkki ja aloitin SATL:n kehityspäällikkönä nettiportaaliprojektissa Helsingin Köydenpunojankadulla 15.8.2017. Olen syntyperäinen helsinkiläinen (Kätilöopisto 1961) ja asustan perheineni Helsingin Puistolassa. Harrastukset kietoutuvat paljolti vanhan auto- ja moottoripyöräkaluston, kaikenlaisen rakentamisen ja koirien ympärille.
Koulutukseltani olen autoinsinööri, mistä johtuen SATL ja HATY ovat minulle jo ennestään tuttuja, vaikka mikään aktiivijäsen en ole ollutkaan. Valmistumisvuoteni on niinkin tuore kuin 1988, eli tämä tutkinto olisi ensi vuonna jo museorekisteröitävissä, jos se olisi auto. Urani autoalalla alkoi vuonna 1982, kun menin VV-Auton keskusvarastolle Herttoniemeen. Parin vuoden päästä pääsin kiinni autoinsinööriopintoihin ja heti valmistuttuani sain korkeasuhdanteen loppukirissä teknisen asiantuntijan paikan Autorexin (Renault-maahantuonti) huolto-osastolla Haagassa. Helmikuussa 1991 vaihdoin VV-Auton huolto-osastolle markkinointisuunnittelijaksi ja 1997 siirryin saman yrityksen Audi-osastolle tuotepäällikön tehtäviin. Koska insinööritieteen lisäksi osaamista oli kertynyt viestinnän ja markkinoinnin parista, tuli tehtäväkseni 2000-luvun alussa Audin tuoteasioiden ohella nettisivuston ylläpitäminen sekä kahden eri asiakaslehden toimittaminen. Tittelikin vaihtui 2010 vaiheilla viestintäpäälliköksi, jossa tehtävässä olin tähän saakka.
Tuoreena insinöörinä 80-luvun lopulla uusia asioita olivat mm. bensiinin suihkutusjärjestelmät “tavallisissa” autoissa, turvakorirakenteet ja niiden korjaaminen. Ja seuraavalla vuosikymmenellä tulivat katalysaattorit, turvatyynyt, ajonestot, lisää elektroniikkaa jne. Tyypillistä oli, että näitä pidettiin hankalina asioina, tyyliin “miten me näiden kanssa pärjätään..?”. Nyt kun kaikki nämä ovat olleet arkipäivää jo vuosikymmeniä, voidaan todeta, että hyvinhän ne systeemit toimivat, kun on tarpeeksi tietoa. Siksi työkenttäni SATL:ssä on minulle loogisesti hahmotettavissa – ideanahan on tarjota jäsenistölle uusia joustavia tapoja tilanteen tasalla pysymiseen autotekniikan kehityksen huimassa vauhdissa.
Nykyautot ovat todellisia tuotantotekniikan taideteoksia. Autossa yhdistyy samaan tuotteeseen uskomattoman monta eri tekniikan lajia. Aerodynamiikka, elektroniikka, moottorimekaniikka, vaihteistomekatroniikka, päästönhallinta, ilmastointi, tutkatekniikka, kameratekniikka, Wi-Fi, paikannus, koritekniikka, melunhallinta, turvalaitteet, jne. Vahvan teknologialatauksen lisäksi autot on valmistettu ja niitä käytetään tiukkojen normien ja säädösten rajoittamassa ympäristössä. Vaihtoehtoisia energiamuotoja on tarjolla useita ja niidenkin varsinainen läpimurto on aivan lähellä.
Uusia haasteita on siis tarjolla autotekniikan asiantuntijoille jatkuvalla syötöllä. Siksi ajan tasalla pysymiseen tarvitaan myös uudenlaisia lähestymistapoja, kuten verkkokoulutukset ja webinaarit, jotka mahdollistavat täysipainoisen osallistumisen koulutukseen ilman aikaa vievää matkustamista.
SATL-portaaliprojekti on tärkeä askel ja valmistuttuaan myös sen on pysyttävä kehityksen mukana. Siksi valmistelutyö kannattaa tehdä huolella, jotta portaali palvelisi SATL:n jäsenistöä parhaalla mahdollisella tavalla. Pyrimmekin kartoittamaan aivan lähiaikoina jäsenistön toiveita ja odotuksia portaalille. Kaikenlaiset ideat ja ajatukset ovat tervetulleita. Nyt on mahdollisuus vaikuttaa.
Ollaan kuulolla.
Kehityspäällikkö Tomi Virkki
GSM: 0400-430 883
e-mail: tomi.virkki(miukumauku)satl.fi
“